W4 – Kjært barn må ha god opplæring

Tid og sted: 9. desember kl. 16:15 – Seminarrom A263
Grethe Moen Johansen
OsloMet – Storbyuniversitetet
Studenter som støtter medstudenters læring har mange ulike titler. Felles for skrivementor, studentmentor, studentassistent, skriveseminarleder, kollokvieleder, assistentlærer og intromentor er at vi må kvalitetssikre deres arbeid gjennom opplæring og oppfølging. Vi inviterer til å utveksle og diskutere opplæring og oppfølging av studenter som benyttes inn mot andre studenters læring.
Abstrakt
Opprinnelig lærte Studieverkstedet kun opp egne skrivementorer; studenter som skal veilede individuelt om akademisk skriving. Mye studiearbeid foregår i grupper, både med og uten formell leder. Tilbakemeldinger fra studenter har vært at disse gruppene ofte ikke fungerte optimalt. Vi har derfor siden 2015 tilbudt et opplæringsopplegg i gruppeledelse til alle utdanninger ved OsloMet. I opplæringen legger vi vekt på studentaktive læringsformer, struktur og inkludering.
Vi bygger mye av vårt opplegg på metoder og verktøy utviklet innen Peer Assisted Learning (PAL) og PAL leder opplæring fra England. PAL konseptet ble utviklet ved University of Missouri, Kansas City i 70-årene for å støtte studenter som tok fag med høy strykprosent. I USA ble konseptet kalt Supplemental Instruction. I England har man utvidet bruken av PAL til å støtte studenter på alle fag, og ikke bare for de som tar utfordrende emner. PAL blir også kalt Peer Assisted Study Sessions (PASS) med nasjonalt senter i University of Manchester.
Siden høsten 2018 har vi kombinert skrivementoropplæring og PAL opplæring i opplæring av skriveseminarledere.
Våre erfaringer hittil er at for å kvalitetssikre arbeidet til mentorene, må mer enn god opplæring være til stede. Tett oppfølging fra lærer, som også har eierskap til opplegget mentoren er del av, er essensielt.