En styrket læringskultur i studieprogrammer og undervisninger for å redusere frafall

I møte med en ny studentmasse preget av pandemien og økende digitalisering, er utfordringene knyttet til frafall og studentengasjement blitt mer presserende enn noensinne. Mange studenter føler seg ensomme og usikre på relasjoner og kommunikasjon, noe som kan føre til frafall. Selv om fadderuker spiller en viktig rolle i å etablere sosialt samhold, må vi også fokusere på hvordan vi som faglige kan bidra til å styrke læringskulturen og motivasjonen hos studentene. Noen aspekter ved studenters læringsopplevelse, som samspill og kommunikasjon, kan ikke erstattes av kunstig intelligens.
Denne workshopen tar sikte på å utforske hvordan faglige kan legge til rette for en positiv studieopplevelse og samtidig håndtere frafallsproblematikken, spesielt blant førsteårsstudenter. Vi ønsker også å utforske måter å bygge bro mellom akademia og næringslivet for å styrke arbeidsintegrert læring og motivere studentene ekstra.

Mål for workshopen:
– Øke bevisstheten om betydningen av en god og trygg læringskultur for førsteårsstudenter for å redusere frafall.
– Identifisere konkrete tiltak faglige kan implementere for å styrke studentenes læringsmiljø, motivasjon og engasjement.
– Utforske beste praksiser for å støtte spesielt førsteårsstudenter.
– Diskutere metoder for å integrere arbeidslivet i utdanningen og hvordan dette kan motivere og forberede studentene for fremtidig arbeidsliv.

Om innleder:

Carina Johansson Nyvoll har 30 års erfaring som leder i næringslivet før gikk over til Akademia. Er i dag Høyskolelektor og studieprogramleder for bachelor i ledelse og servicestrategi ved Høyskolen Kristiania. Hun brenner for å skape gode og trygge læringsmiljøer. Et spesielt engasjement for førsteårsstudenter og det å skape selvregulert læring, mestringsfølelse og tilhørighet.