Nettseminar – Studentsjokket: glansbildet og realitetene
Mer info kommer
Mer info kommer
Hvordan skal vi legge til rette for studentmedvirkning? Studentmedvirkning består av både lovpålagte og ikke-lovpålagte oppgaver og verv, hvor noen er lønnet og andre er ikke-lønnet. Disse rollene strekker seg fra kulltillitsvalgt, til medlemmer i læringsmiljøutvalget og videre til selve studentparlamentet. For institusjonene er studentmedvirkning utslagsgivende fordi det er en viktig del av lærestedenes kvalitetssystem […]
Heltidsstudenten finnes på papiret, men gjør den det i praksis? Samfunnet og utdanningssektoren er i stadig endring, og det er tilsynelatende store forskjeller på hva som kan kategoriseres som en heltidsstudent i 2023. Kanskje er ikke sektoren tilstrekkelig tilrettelagt for å imøtekomme disse nye rammene og studentene – med mer variasjon i studentmassen, forventninger […]
Alle gradsstudentene er forskjellige, men de skal alle sammen igjennom et studielivsløp. Hvordan tilrettelegger vi for at studentene kommer best mulig igjennom de mange utfordringene som de møter på veien? Studentenes studielivsløp påvirkes av forskjellige prosesser og situasjoner, og det er store forskjeller i forventningene og behovene til studentene og oppfølgingen som vi som institusjoner […]
Årskonferanse 2023 – Kompetansenettverk for studenters suksess i høyere utdanning (nord.no)
Hvordan kan vi best skape levende og studentvennlige kommuner som både tiltrekker og beholder studenter? Studiebarometeret peker på at valget av studiested ikke bare handler om institusjonens faglige omdømme, men også om studentenes opplevelse av det sosiale miljøet på studiestedet og kommunens attraktivitet som studentby. Dette understreker viktigheten av å utvikle inkluderende og engasjerende studentkommuner. […]
Akademisk kapital omfatter faglige kunnskaper, kompetanser, og kvalifikasjoner en student oppnår gjennom en utdanning, og som kan bidra til verdiskapning for individet selv og samfunnet for øvrig. Akademisk dannelse omfatter innsikten i vitenskapelig eller kunstnerisk tenkemåte med evnen til å kritisere og utvikle kunnskap. Er akademisk dannelse en integrert del av utdanningen? Oppfatter studenter at […]
Utdanningsinstitusjoner, samskipnader, studenter og andre nøkkelaktører er alle avhengige av et godt samarbeid for å skape et styrket læringsmiljø og som gir studentene de verktøyene de trenger for å mestre studielivet. Så hvorfor oppleves noen områder i dette samarbeidet utfordrende? Samarbeidet mellom oss kan ha et potensial for å videreutvikles på mange områder. Dette er noe som […]
Hvordan skaper vi et inkluderende og engasjerende studentmiljø? Hvilke aktiviteter skal vi tilby våre studenter og tilrettelegge for studenters egenaktivitet? Når i deres studiekalender treffer de ulike aktivitetene best? Formålet med dette arbeidsseminaret er å bygge en idébank for sosiale og faglige aktiviteter som skaper tilhørighet gjennom inkludering og engasjement i studentmiljøet. Idébanken skal inneholde […]
Mer info kommer