Årskonferanse 2023 – Kompetansenettverk for studenters suksess i høyere utdanning (nord.no)
Hvordan kan vi best skape levende og studentvennlige kommuner som både tiltrekker og beholder studenter? Studiebarometeret peker på at valget av studiested ikke bare handler om institusjonens faglige omdømme, men […]
Akademisk kapital omfatter faglige kunnskaper, kompetanser, og kvalifikasjoner en student oppnår gjennom en utdanning, og som kan bidra til verdiskapning for individet selv og samfunnet for øvrig. Akademisk dannelse omfatter […]
Utdanningsinstitusjoner, samskipnader, studenter og andre nøkkelaktører er alle avhengige av et godt samarbeid for å skape et styrket læringsmiljø og som gir studentene de verktøyene de trenger for å mestre studielivet. […]
Hvordan skaper vi et inkluderende og engasjerende studentmiljø? Hvilke aktiviteter skal vi tilby våre studenter og tilrettelegge for studenters egenaktivitet? Når i deres studiekalender treffer de ulike aktivitetene best? Formålet […]
Strammere ressurser og økende forventninger gjør samarbeid om læringsmiljøet nødvendig. Læresteder og samskipnader står overfor økende krav fra departementene om å innføre nye tiltak, samtidig som tildelingen av midler reduseres […]
Fra selfie til samspill – dannelse i utdanning Utdanning handler om mer enn pensum og eksamen; det handler om å forme hele mennesket gjennom faglig, personlig og sosial utvikling og […]
Første studieår er en viktig og sårbar fase der studentenes trivsel og trygghetlegger grunnlaget for deres deltakelse og tilhørighet i studiefelleskapet. Det er derfor viktig å utvikle gode psykososiale læringsmiljøer […]
Et godt og inkluderende læringsmiljø styrkes når studentengasjement får gode vekstvilkår. Studenter som aktivt bidrar til å utvikle faglige og sosiale fellesskap gjennom ulike roller, spiller en viktig rolle for […]
Hele sektoren jobber for å redusere frafall og sikre god gjennomstrømning, både til fordel for institusjonene og for studentene selv. For å kunne sette inn riktige tiltak og gi best […]