I forkant av kurset fikk deltakerne tilsendt teksten Hva ønsker vi å oppnå med mottaket?, der de ble bedt om å finne ut hvordan deres egne studenter blir møtt i forhold til målene som listes opp i teksten.
Presentasjoner fra kurset:
- Introduksjon og oppstart
- Det sosiale
- Informasjon
- Knytte opp det faglige
- Informasjon i forkant
- Koordiering i forkant
- Hvordan får vi med oss organisasjonen?
- Avslutning
- Eksempel på junibrev
- Klasselederhefte
- Utlysningstekst stilling som klasseleder
På kurset gikk vi igjennom:
Informasjon i forkant av mottaket
• Oppfatninger om utdanningen
• Identitetsprosjekt
• Målgrupper
• Informasjon som leses
• Realitetsorientering
• Virkemidler
• Riktig mengde informasjon til rett tid
Koordinering i forkant av mottaket
• Kull/Gruppeinndeling
• Digitale hjelpemidler
• Hvordan få respons i ferietiden
• Hvem gjør hva
Selve mottaket
• Sosial trygghet
• Medstudenter
• Motivasjon
• Mestring
• Programmøter
• Fadderordninger
Erfaringene er skrevet ned i boken Å tilrettelegge for at studentene skal lykkes av Harald Åge Sæthre.
Boken vil være et grunnlagsdokument for kurset (kapittel 3, 4 og 5).
Hovedansvarlig for kurset var Harald Åge Sæthre, prosjektleder og seniorrådgiver ved Universitetet i Bergen. Han la om mottaket ved MN-UiB i 1999 og har siden vært med å videreutvikle mottaket frem til i dag.
Kristine Engan-Skei var også med i kursledelsen. Hun har jobbet med studieadministrasjon siden 2001, og har siden høsten 2014 vært ansatt som rådgiver for studiekvalitet på Fakultet for ingeniør- og naturvitskap ved Høgskulen på Vestland. I perioden 2006–2014 var hun leder for Informasjonssenteret for realfagstudenter, ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet, UiB. I denne perioden hadde hun det koordinerende ansvaret for mottak av nye studenter og arrangementer i førstesemester ved fakultetet. Arbeidet startet opp i mars hvert år og ble avsluttet i november med det siste evalueringsmøtet med førsteårsstudentene.
De øvrige har alle arbeidet med mottaket ved MN-UiB:
Sæthre, H. Å. (2014) Å tilrettelegge for at studentene skal lykkes. Bergen: @haas1 – forlag