Denne sesjonen ble avholdes 5. desember kl. 13.30-14.30. Det var kun mulig å velge ett av alternativene. «Trykk» på den blå overskriften for å lese mer om hvert bidrag.
Foto: Adrian Bensvik
Presentasjon (alternativ 1):
Hvordan tilrettelegge for framtidens studentfrivillighet? Del 1
Studentenes helse og trivselsundersøkelse 2018 oppgir at 39 prosent av studentene var aktive i en studentorganisasjon. Undersøkelsen fra 2022 viser at studentengasjementet i Norge har sunket til 27 prosent. Dette er altså en nedgang på over 30 prosent. Hva er årsaken til dette? Og hvordan kan vi snu denne trenden?
I del 1 vil Sammen Studentliv presentere rapporten «Utredning av Studentlivs muligheter for å øke studentengasjement og deltakelse i organisasjonslivet». Utredningen tar utgangspunkt i en kartlegging rundt hva status er i dag for studentorganisasjoner og frivillige, og foreslår deretter tiltak som kan gjennomføres for å øke oppslutningen til studentfrivilligheten.
Del 2 gjennomføres andre dag av konferansen i form av en workshop.
Ved Henrik Waage Tjore og Jakop Kjellstad, Studentsamskipnaden på Vestlandet (Sammen)
Sted: ROM 1
Workshop (alternativ 2):
Hvordan utvikle arbeidslivsrelevant utdanning – og balansere det med studentlæring?
Å balansere arbeidslivsrelevans og studentlæring er viktig, men utfordrende. Denne workshopen tar for seg hvordan man kan utvikle arbeidslivsrelevant utdanning og hvordan arbeidslivsrelevans og studentlæring kan balanseres. Vi vil innlede med å dele vår erfaring fra det praksisnære emnet «bærekraftig næringsutvikling», ved HHN Campus Helgeland.
Ved Marianne Steinmo og Marit Breivik-Meyer, Nord universitet
Sted: ROM 6
Presentasjon (alternativ 3):
Introdager til studielivet ved UiB – en trygg studiestart for dem som trenger det?
Tiltaket «introdager til studentlivet» er inspirert av det amerikanske/britiske konseptet «bridging week». Hensikten til «Bridging week» er å skape en vellykket overgang – bro – til høyere utdanning, uavhengig av studenters bakgrunn, erfaringer og støttenettverk i forkant av studiet. Det vil også bli en kort introduksjon av «UiB Mangfold»- prosjektet og videre beskrives tiltaket «introdager til studentlivet.
Michelle Odette Iversen Badiane, Universitetet i Bergen.
Hvordan skaper vi en mentorordning hvor studentene trives, mestrer og lykkes?
Hør om en ordning med Mentorering i grupper som har hjulpet nye studenter med overgangen til høyere utdanning i over 20 år. Effektene har vært målbare, og evalueringsrutiner har tilpasset ordningen til tiden og med studentene, om det var Student 1.0 eller det er Student 2.0.
Ved Harald Åge Sæthre, forfatter.
Sted: ROM 3