Innlegg på årskonferansen 2021

Tilbake til konferansens hovedside
På denne siden vil du finne en fullstendig oversikt over innleggene på årets konferanse, sortert etter innleggstype. Du vil også finne innleggene sortert under de ulike temaområdene de vil plasseres i, lenger ned på siden.

Oversikt over alle innlegg

Innleggene er sortert etter

  • Type
  • Temaområder
  • Ulike stikkord
Pre-konferanseinnlegg

Presesjon 1: Å tilrettelegge for at studentene skal lykkes – en innføring i Stigemodellen
Presesjon 2: Fullføring og frafall – hva sier statistikken?
Presesjon 3: Om Kompetansenettverk for studenters suksess i høyere utdanning

Paper-presentasjoner

P1 – Erfaringer med Studentpakken ved OsloMet
P2 – Karrierelæring i praksis – springbrett eller hinder?
P4 – Hvordan få flest mulig studenter til å takke JA til studieplassen? 
P6 – Vi vil, vi vil, men får vi det til?
P7 – Internationale studerendes kulturelle tilpasning og karriere
P8 – Studenter spør – en kvalitetsikret og forebyggende digital spørretjeneste for studenter
P9 – Mentorordning for alle penga – eller?
P10 – Klar for arbeidslivet – Karrierelæring på timeplanen
P11 – Universell digital utforming. Tilrettelegging og inkludering i studiene
P12 – NMBUs studiestartundersøkelse; den første studietidens betydning for senere studieproduksjon
P13 – Kan 21st century skills og et begynneremne i matematikk kombineres?
P14 – Erfaringer og utfordringer ved fokusgruppesamtale
Live podcast – Overgangsvinduet – fra forventningsfull elev til målbevisst student

Posters

Poster – «Welcome! Student starter kit» – en digital ressurspakke for nye studenter

Show-and-tell

ST2 – Samarbeid om praksis i høyere utdanning – muligheter og tiltak for forbedret praksis
ST3 – «Tre mentorprogram, ett emne»
ST4 – Externship – karrierelæring og jobbskygging for studenter
ST5 – Studentpakken – arrangement om psykisk helse

Arbeidsseminarer (workshops)

W2 – Krasjkurs for nye studenter – hvordan skape trygghet i overgangen til høyere utdanning
W3 er utgått
W5 – Samarbeid om praksis i høyere utdanning – muligheter og tiltak for forbedret praksis
W6 – Fadderordningen i et førstesemesterfokus
W7 – Studentene som ressurs. Hvilke løsninger kan vi finne i studentenes egne erfaringer fra hverdagen?
W8 – Midt mellom guttastemningen og den dype samtalen – erfaringsutveksling fra samtalegruppa for mannlige studenter i Trondheim
W9 – Erfaringer fra Mastergruppe i Trondheim
W11 – En ny studiehverdag
W12 – «Noen har sikkert ansvar for det»
W13 – Fokusgruppesamtale som metode
W14 – Putting Learning Analytics into practice
W16 – Studieprogramledelse ved UiT – Formalisert, kvalitetssikret og utviklingsfokusert.
W17 – Språkveileder – Studenter med norsk som andrespråk
W18 – Tiltak for å bedre det fysiske læringsmiljøet – attraktive arbeidsplasser og oppholdssteder for studentene

Temaområder

Vi har seks undertemaer på årets konferansen som vi forsøker å plassere slik at sesjoner i størst mulig grad ikke kolliderer.

Analyse og tall

Keynote Ed Foster on Learning analytics
P4 – Hvordan få flest mulig studenter til å takke JA til studieplassen? 
P8 – Studenter spør – en kvalitetsikret og forebyggende digital spørretjeneste for studenter
P12 – NMBUs studiestartundersøkelse; den første studietidens betydning for senere studieproduksjon
P14 – Erfaringer og utfordringer ved fokusgruppesamtale
W13 – Fokusgruppesamtale som metode

W14 – Putting Learning Analytics into practice

Overgangsfaser

Keynote OsloMets satsinger for læringsmiljø
Live podcast – Overgangsvinduet – fra forventningsfull elev til målbevisst student
P13 – Kan 21st century skills og et begynneremne i matematikk kombineres?
W2 – Krasjkurs for nye studenter – hvordan skape trygghet i overgangen til høyere utdanning
W6 – Fadderordningen i et førstesemesterfokus
W7 – Studentene som ressurs. Hvilke løsninger kan vi finne i studentenes egne erfaringer fra hverdagen?
W9 – Erfaringer fra Mastergruppe i Trondheim
Live podcast med Valle&Strømsnes

Organisering, ledelse og helhet

P6 – Vi vil, vi vil, men får vi det til?
W3 er utgått
W16 – Studieprogramledelse ved UiT – Formalisert, kvalitetssikret og utviklingsfokusert.
W15

Karriere og praksis

P2 – Karrierelæring i praksis – springbrett eller hinder?
P7 – Internationale studerendes kulturelle tilpasning og karriere
P10 – Klar for arbeidslivet – Karrierelæring på timeplanen
ST2 – Samarbeid om praksis i høyere utdanning – muligheter og tiltak for forbedret praksis
ST4 – Externship – karrierelæring og jobbskygging for studenter
W5 – Samarbeid om praksis i høyere utdanning – muligheter og tiltak for forbedret praksis

Studentbidrag

P9 – Mentorordning for alle penga – eller?
W11 – En ny studiehverdag
W12 – «Noen har sikkert ansvar for det»

Godt og blandet

P1 – Erfaringer med Studentpakken ved OsloMet
P11 – Universell digital utforming. Hvordan kan undervisere i høyere utdanning tilrettelegge slik at studenter med nedsatte funksjonsevner skal oppleve mestring og inkludering i studiene sine?
ST3 – «Tre mentorprogram, ett emne»
ST5 – Studentpakken – arrangement om psykisk helse
W8 – Midt mellom guttastemningen og den dype samtalen – erfaringsutveksling fra samtalegruppa for mannlige studenter i Trondheim
W17 – Språkveileder – Studenter med norsk som andrespråk
W18 – Tiltak for å bedre det fysiske læringsmiljøet – attraktive arbeidsplasser og oppholdssteder for studentene

Stikkord

Forkunnskaper – Erfaringer
Mottak og førstesemester
Fagtilbud, tilrettelegging og informasjon
Undervisningen
Infrastruktur og servicetilbud
Det helhetlige tilbudet
Studentenes egne drivkrefter
Eksterne drivkrefter
Evalueringer
Statistikk og analyse
 
Tilbake til konferansens hovedside