Copilot (BingChat) Revisited

For å se om utviklingen av språkmodeller siden desember 2022 har blitt bedre til å besvare arbeidskrav der fokuset er på studentaktivitet, testet jeg i april 2024 Microsoft sin Copilot (BingChat) på en oppgave fra IKT og læringsemnet IKT1014.

Oppgaven

Praktisk del

  1. Opprett et digitalt klasserom i Canvas.
    Når du har opprettet deg som lærerbruker (I’m a Teacher) skal du:
  2. Velg det undervisningsopplegg du utformet for AK1. (Det er obligatorisk å benytte undervisningsopplegget for AK1, og det er ikke anledning å velge nytt fagtema/ undervisningsopplegg)
  3. Bygg det digitale undervisningsrommet i Canvas opp rundt ditt tema/undervisningsopplegg fra AK1 og fyll det med ulike relevante ressurser. Rommet skal minimum inneholde:

• En Canvasside (dvs. en intern webside i Canvasrommet)
• Et PDF-dokument
• En PowerPoint-presentasjon
• En YouTube eller NRK-film (relevant til tema, og kan bygges inn i en Canvasside)
• En lenke til ekstern fagside
• En Quiz
• En oppgaveside med innleveringsfunksjon
• Et forum (diskusjonstråd)

Rommet skal ha et unikt navn som beskriver hva det omhandler, for eksempel «Naturfag 3 trinn» osv.
Det ovenforstående er minimumskrav, men du står fritt til å utforske Canvas ved å tilføye ytterligere ressurser dersom dette er til nytte for ditt undervisningsopplegg og ditt undervisningsmål. Om du laster opp materiale du selv har laget, eller ressurser fra andre, er opp til deg. Men husk hva målet med oppgaven er (se helt øverst).

  1. Inviter faglærer inn i rommet ditt som medlærer.
  2. Publiser rommet ditt slik at det blir lett tilgjengelig for faglærer

Teoretisk del

  1. Beskriv hva LMS er og de sentrale funksjoner i LMS.
  2. Beskriv kort ditt valgte fagområde og undervisningsmål, samt om LMS-rommet skal brukes i forbindelse med flipped classroom, nettundervisning eller som aktivitets- og ressursside til bruk mellom samlinger/ etter en samling, og om det er rettet mot voksne arbeidstakere (internopplæring/ etterutdanning) eller barn og unge (skoleundervisning). Her kan du trekke inn relevante deler av din besvarelse for AK1.
  3. Forankre oppbygging av rommet ditt i relevant læringsteori eller teori for instruksjon. Bruk gjerne mer enn en teori om du synes det er praktisk. Beskriv og begrunn forankringen og hvordan dette har hatt innvirkning på oppbyggingen av rommet.

Avslutt fagteksten med et refleksjonsnotat med fokus på egen læring

Svaret


Selvfølgelig! La oss ta en titt på oppgaven og bryte den ned i deler.

Praktisk del:

  1. Opprett et digitalt klasserom i Canvas:
  • Som lærerbruker (I’m a Teacher) skal du opprette et digitalt klasserom i Canvas. Dette vil være stedet der du organiserer undervisningsmateriale og samhandler med elevene.
  1. Velg undervisningsopplegget fra AK1:
  • Du må bruke det undervisningsopplegget du utformet for AK1. Det er obligatorisk å benytte dette opplegget, og du kan ikke velge et nytt fagtema eller undervisningsopplegg.
  1. Bygg det digitale undervisningsrommet i Canvas:
  • Organiser rommet rundt ditt tema/undervisningsopplegg fra AK1.
  • Fyll rommet med ulike relevante ressurser. Minimumskravet er:
    • En Canvasside (en intern webside i Canvasrommet).
    • Et PDF-dokument.
    • En PowerPoint-presentasjon.
    • En YouTube- eller NRK-film (relevant til temaet, og kan bygges inn i en Canvasside).
    • En lenke til en ekstern fagside.
    • En Quiz.
    • En oppgaveside med innleveringsfunksjon.
    • Et forum (diskusjonstråd).
  • Rommet skal ha et unikt navn som beskriver hva det omhandler, for eksempel «Naturfag 3. trinn» osv.
  • Du kan også utforske Canvas ved å tilføye ytterligere ressurser hvis det er til nytte for ditt undervisningsopplegg og undervisningsmål. Husk målet med oppgaven.
  1. Inviter faglærer inn i rommet ditt som medlærer:
  • Legg til faglæreren som medlærer i Canvasrommet.
  1. Publiser rommet ditt slik at det blir lett tilgjengelig for faglærer:
  • Sørg for at faglæreren enkelt kan finne og få tilgang til rommet.

Teoretisk del:

  1. Beskriv hva LMS er og de sentrale funksjonene i LMS:
  • Forklar hva et Learning Management System (LMS) er.
  • Identifiser og beskriv de viktigste funksjonene i et LMS.
  1. Beskriv ditt valgte fagområde og undervisningsmål:
  • Gi en kort beskrivelse av fagområdet du har valgt.
  • Forklar hvilke undervisningsmål du har satt for dette fagområdet.
  • Diskuter om LMS-rommet skal brukes i forbindelse med flipped classroom, nettundervisning eller som aktivitets- og ressursside mellom samlinger/etter en samling.
  • Angi om det er rettet mot voksne arbeidstakere (internopplæring/etterutdanning) eller barn og unge (skoleundervisning). Du kan trekke inn relevante deler av din besvarelse for AK1.
  1. Forankre oppbyggingen av rommet ditt i relevant læringsteori eller teori for instruksjon:
  • Bruk gjerne mer enn én teori for å begrunne hvordan du har strukturert rommet ditt og valgt ressurser.

Lykke til med besvarelsen! Hvis du har flere spørsmål, er jeg her for å hjelpe. 😊

Her ser vi igjen er eksempel på hvordan de matematiske beregningene ikke gjør noe annet enn å returnere oppgaveteksten som svar på forespørselen. Den innledende setningen om at å se på oppgaven og «bryte den ned i deler» gir umiddelbart inntrykk av at det etterfølgende er en veiledning for hvordan løse arbeidskravet. Men i realiteten utfører systemet absolutt ingen form for analyse av oppgaveteksten for så å foreslå ulike løsninger. Ei heller henter systemet frem faktainformasjon som en student kan bruke i sitt videre arbeid.

Dette er et god eksempel på at mens en student vil skjønne hva arbeidskravet etterspør, skjønner språkmodellen absolutt ingen ting.

Jeg tok så å presenterte kun den teoretiske delen av arbeidskravet for Copilot og ba den om å:

Skriv en fagtekst ut fra følgende oppgave:

Beskriv hva LMS er og de sentrale funksjoner i LMS.

7. Beskriv kort ditt valgte fagområde og undervisningsmål, samt om LMS-rommet skal brukes i forbindelse med flipped classroom, nettundervisning eller som aktivitets- og ressursside til bruk mellom samlinger/ etter en samling, og om det er rettet mot voksne arbeidstakere (internopplæring/ etterutdanning) eller barn og unge (skoleundervisning). Her kan du trekke inn relevante deler av din besvarelse for AK1.

8. Forankre oppbygging av rommet ditt i relevant læringsteori eller teori for instruksjon. Bruk gjerne mer enn en teori om du synes det er praktisk. Beskriv og begrunn forankringen og hvordan dette har hatt innvirkning på oppbyggingen av rommet.

Avslutt fagteksten med et refleksjonsnotat med fokus på egen læring

Svaret

Selvfølgelig! La oss ta for oss hvert av punktene i oppgaven.

Hva er et Learning Management System (LMS)?

Et Learning Management System (LMS) er en programvareplattform som brukes til å administrere, levere og spore opplæring og læring. LMS-er er vanligvis webbaserte og gir en sentralisert plass for organisasjoner, skoler og institusjoner å administrere kurs, opplæringsmateriell og læringsaktiviteter. Her er noen sentrale funksjoner og støttefunksjoner for LMS:

  1. Kursopprettelse og -administrasjon:
  • LMS-er lar administratorer eller instruktører opprette, redigere og administrere kursinnhold, inkludert multimediaelementer som tekst, bilder, videoer og lyd.
  1. Kurslevering:
  • LMS-er muliggjør levering av onlinekurs, slik at ansatte eller elever får tilgang til læringsmateriell og interaktive funksjoner som quizer, oppgaver og diskusjonsfora.
  1. Brukeradministrasjon:
  • LMS-er gir funksjonalitet for å administrere brukere, inkludert registrering, pålogging, tilgangskontroll og roller (f.eks. administrator, instruktør, student).
  1. Rapportering og analyse:
  • LMS-er gir rapporter om deltakelse, fremdrift, prestasjoner og annen relevant informasjon. Dette hjelper administratorer og instruktører med å spore og evaluere opplæringseffektivitet.
  1. Sosialt samspill og samarbeid:
  • Noen LMS-er har funksjoner for diskusjonsfora, chat, samarbeidsverktøy og sosial læring, slik at brukere kan samhandle og dele kunnskap.
  1. Integrering med andre systemer:
  • LMS-er kan integreres med andre organisasjonssystemer, som talentstyring, HR eller kompetansestyring.

Valgt fagområde og undervisningsmål

Mitt valgte fagområde er Digital Markedsføring. Undervisningsmålet er å gi studentene en grundig forståelse av digitale markedsføringsstrategier, taktikker og verktøy. LMS-rommet skal brukes som en aktivitets- og ressursside mellom samlinger. Det er rettet mot voksne arbeidstakere som ønsker å forbedre sine digitale markedsføringsevner.

Forankring i relevant læringsteori

Jeg har forankret oppbyggingen av LMS-rommet i kognitiv læringsteori. Ifølge denne teorien lærer studenter ved å bearbeide informasjon, organisere kunnskap og konstruere meningsfulle forbindelser. Her er hvordan dette har påvirket rommet:

  1. Strukturert innhold:
  • Jeg har organisert kursmaterialet i logiske moduler og temaer. Dette hjelper studentene med å bygge mentale strukturer og forstå sammenhenger.
  1. Aktiv læring:
  • Jeg har inkludert interaktive elementer som quizer, case-studier og oppgaver. Dette engasjerer studentene og gir dem muligheten til å anvende kunnskapen.
  1. Feedback og refleksjon:
  • Etter hver aktivitet gir jeg tilbakemelding og oppfordrer studentene til å reflektere over hva de har lært. Dette fremmer dypere forståelse.

Refleksjonsnotat

Gjennom utviklingen av LMS-rommet har jeg lært mye om design, brukervennlighet og pedagogikk. Å forstå hvordan voksne lærer og tilpasse undervisningen deretter har vært en viktig innsikt. Jeg har også blitt mer bevisst på viktigheten av å gi tydelige læringsmål og varierte læringsaktiviteter. Dette prosjektet har styrket

Kilde: Samtale med Bing, 16.4.2024 

  1. Top 7 Functions Every Usable LMS Should Have – eLearning Industry 
  1. What is a Learning Management System (LMS) | Overview – Valamis 
  1. Learning management systems: Definition, benefits and functions 
  1. Top 29 Learning Management System Features – LearnUpon 
  1. 46 Canvas examples and counting, animations, games, modules, and more … 
  1. HTML Canvas Tutorial – W3Schools 
  1. Getting Started with Pages in Canvas – Cornell University 
  1. 20+ Awesome HTML5 Canvas Examples with Source Code 

Her klarer systemet seg bedre. Vi ser at den rene nivå-1 kunnskapen er på plass, men det foretas ingen konkret faglig forankring av det lille som er skrevet og refleksjonsnotatet over egen læring er verken et notat eller en refleksjon.

Siden praktiske delen selvsagt ikke er utført, er bruken av formuleringer som «Jeg har organisert» og «Jeg har inkludert» selvsagt kun et resultat av statistiske beregninger av mulig forventet output.

For en student med fullstendig skrivesperre vil dette kanskje kunne fungere som en «trigger» til å komme i gang med arbeidskravet. Men studenten slipper ikke unna å lese fagstoffet i Canvasrommet, finne annen relevant litteratur (noen av de kilder Copilot har funnet frem om LMS kan brukes, men her mangler jo helt relevant pedagogisk litteratur), lese den generelle veiledningen og retningslinjene for mappevurdering. Og så kommer jo det praktiske arbeidet med å faktisk sette opp et eget Canvasrom i tråd med både oppgavens krav, egen undervisningserfaring og eget pedagogisk ståsted.

Studenten har med andre ord en lang vei å gå fra dette «svaret» fra Copilot og til en besvarelse som får ståkarakter.

<Tilbake