Steganografi – Å skjule ting fullt synlig

Innledning

I dagens heldigitale nettversbaserte mediehverdag er et fokus på informasjonssikkerhet og personvern stadig viktigere for hver og en av oss. Ettersom både enkeltpersoner og organisasjoner utveksler sensitive data på tvers av ulike kommunikasjonskanaler, har behovet for sikre metoder for å overføre informasjon blitt intensivert. Steganografi, en eldgammel teknikk med moderne applikasjoner, tilbyr en unik tilnærming til å beskytte informasjon ved å skjule den helt synlig.

Litt historie

Begrepet «steganografi» stammer fra de greske ordene «steganos» (som betyr «dekket» eller «skjult») og «graphein» (som betyr «skriving»). Gjennom historien har mennesker brukt ulike geniale metoder for å skjule informasjon i tilsynelatende uskyldige objekter som malerier, skulpturer og til og med menneskekropper. Gamle sivilisasjoner, inkludert grekere og romere, brukte teknikker som usynlig blekk og tatovering av meldinger på kroppen for å sende hemmelige beskjeder i krigstid.

Den digitale utvikling

Med dagens bruk av ulike digitale teknologier har steganografi utviklet seg fra fysiske gjemmesteder til digitale skjuleteknikker. I dag innebærer steganografi å bygge inn data i ulike digitale medier, for eksempel bilder, lydfiler, videoer og til og med tekstdokumenter. Det menneskelige øyet og øret er ute av stand til å oppdage subtile endringer i disse filene, noe som gjør dem til utmerkede skjulesteder for sensitiv informasjon.

Eksempel på et bilde skjult i et annet bilde ved hjelp av en eldre versjon av S-Tools
(Foto: Privat, skjermdump benyttet i forfatterens undervisning i Samfunnsinformatikk)

Steganografiske teknikker

Steganografi bruker flere teknikker for å skjule informasjon effektivt. Noen vanlige metoder er:

1. LSB-erstatning: Den minste signifikante biten (LSB) av pikselverdiene i et bilde eller den minst signifikante prøven av en lydfil blir endret for å kode den skjulte meldingen. Siden det menneskelige sansesystemet er mindre følsomt for LSB-endringer, er modifikasjonene vanligvis umerkelige.
  2. Spread Spectrum: Denne metoden distribuerer de skjulte dataene over flere frekvenser eller kanaler, noe som gjør det vanskelig for uautoriserte parter å oppdage tilstedeværelsen av skjult informasjon.
  3. Tekststeganografi: Skjuler informasjon i teksten ved å endre mellomrom, tegnsetting eller tegn på en måte som ikke forstyrrer det generelle utseendet til teksten.
  4. Transforme domeneteknikker: Disse teknikkene innebærer å endre frekvensdomenet til et signal, for eksempel Discrete Cosine Transform (DCT) som brukes i JPEG-komprimering. Denne endringen er ofte umerkelig for menneskelige sanser.

Anvendelser av Steganografi

Steganografi kan være nyttig på flere områder, så som:

1. Informasjonsbeskyttelse: Å skjule sensitiv informasjon i digitale filer kan beskytte den mot uautorisert tilgang. For eksempel kan enkeltpersoner bruke steganografi til å sende konfidensielle dokumenter uten å vekke mistanke.
  2. Digital vannmerking: Innholdsskapere bruker steganografi for å bygge inn usynlige vannmerker i multimediefiler, slik at de kan hevde eierskap og avskrekke uautorisert bruk.
  3. Skjult kommunikasjon: Steganografi kan brukes til skjult kommunikasjon i scenarier der tradisjonelle krypteringsmetoder kan tiltrekke seg oppmerksomhet. Denne applikasjonen er spesielt relevant i etterretnings- og rettshåndhevelsessammenheng

Oppsumering

Steganografi er et godt eksempel på menneskers stadige jakt etter ulike måter å beskytte og utveksle informasjon på. Fra sine historiske røtter med bruk av fysiske skjulesteder til dagens digitale bruk, fortsetter denne teknikken å utvikle seg og tilpasse seg det skiftende landskapet av digital teknologi og påfølgende sikkerhetsbehov. Som for alt annet utviklet av oss mennesker kan denne teknikken benyttes både til lovlige og ulovlige formål.

Forfatter: pagodejord

Førstelektor i IKT ved Handelshøyskolen Nord, utdannet i IKT/ IKT-sikkerhet og Jus, tidligere lokalpolitiker for Høyre, tjenestepliktig befal i Sivilforsvaret (pensjonert), over 20 års erfaring med digital distribuering av undervisning og studentaktiv undervisning.