Beskyttelse av Personvern gjennom Kryptografi, Steganografi og Anonyme E-posttjenester -En oppsummering

Innledning

I den heldigitale nettverksbaserte mediehverdagen vi alle er en del av, har personvern blitt en verdifull ressurs som stadig trues av overvåkning, datatyveri og inntrenging i personlige data. Mennesker har til alle tider søkt etter måter å sende hemmelige beskjeder på, men sjelden har vel viktigheten av å beskytte vårt personvern og vår kommunikasjon vært høyere enn nå. Blant de mest anvendte metodene finner vi steganografi, kryptografi og anonyme e-posttjenester.

I tre tidligere innlegg (som vist til via lenkene i begrepene over) har jeg beskrevet disse tre metodene og i denne oppsummeringen vil jeg kort vise til noen av fordelene og ulempene ved å bruke disse virkemidlene for å styrke vårt personvern på det internasjonale nettet vi er en del av så og si 24/7.

Kryptografi

Fordeler:
  1. Datasikkerhet: Kryptografi gir en høy grad av datasikkerhet ved å kryptere meldinger og filer. Dette hindrer uvedkommende i å få tilgang til sensitiv informasjon.
  2. Autentisering: Kryptografi brukes også til å autentisere brukere og enheter, noe som hjelper til med å forhindre identitetstyveri og uautorisert tilgang.
Ulemper:
  1. Kompleksitet: Bruken av kryptering kan være teknisk utfordrende for vanlige brukere, og feilaktig implementering kan føre til tap av data eller manglende sikkerhet.
  2. Overvåkning og regulering: Myndigheter kan være skeptiske til kryptert kommunikasjon og kan forsøke å regulere eller overvåke bruk av kryptering, noe som potensielt kan true personvernet.

Steganografi

Fordeler:
  1. Skjuler eksistensen av data: Steganografi går et skritt lenger enn kryptografi ved å skjule eksistensen av sensitiv informasjon i andre filer, for eksempel bilder eller lydopptak. Dette gjør det vanskeligere for uvedkommende å oppdage eller dechiffrere dataene.
  2. Unngår mistenkelig oppførsel: Steganografi gir brukere muligheten til å sende informasjon uten å vekke mistanke, da det ikke er åpenbare tegn på kryptering eller hemmelig kommunikasjon.
Ulemper:
  1. Dataintegritet: Å skjule data kan også føre til risiko for dataintegritet, spesielt hvis feil oppstår under prosessen med å gjemme informasjon i andre filer.
  2. Begrenset bruk: Steganografi er ofte mer begrenset i omfang sammenlignet med tradisjonell kryptering og er ikke egnet for alle typer kommunikasjon og datalagring.

Anonyme E-posttjenester

Fordeler:
  1. Beskyttelse av identitet: Anonyme e-posttjenester tillater brukere å opprette e-postkontoer uten å avsløre deres virkelige identitet, noe som er spesielt viktig for varslere og andre som ønsker å beskytte sitt personvern på nettet.
  2. Beskyttelse mot målrettet reklame og spam: Ved å bruke anonyme e-posttjenester kan brukere redusere mengden målrettet reklame og spam de mottar, da deres sanne identitet ikke er kjent.
Ulemper:
  1. Misbruk: Anonyme e-posttjenester kan også bli misbrukt av kriminelle for å utføre ulovlige aktiviteter som phishing eller trakassering, noe som kan føre til begrensninger eller reguleringer på denne type tjenester.
  2. Redusert pålitelighet: Noen ganger kan anonyme e-posttjenester mangle påliteligheten til tradisjonelle e-postleverandører, og meldinger kan bli filtrert som spam.

I forbindelse med redusert pålitelighet vil jeg gjerne særlig peke på bruk av alias, enten dette er via ordinære e-posttjenester eller spesielle anonymiseringstjenester. En av de mest åpenbare ulempene ved bruk av alias er nettopp mangelen på troverdighet (redusert pålitelighet). Når du kommuniserer under et falskt navn, kan mottakeren være skeptisk til din hensikt og autentisitet, spesielt hvis de ikke kjenner deg personlig. Dette kan føre til problemer med tillit og effektiv kommunikasjon, spesielt i profesjonelle eller formelle sammenhenger. Videre, kan e-posttjenesteleverandører i noen tilfeller oppdage bruk av falske navn og blokkere eller suspendere kontoer, noe som kan føre til tap av tilgang til viktig kommunikasjon. Det er derfor nødvendig å vurdere nøye formålet bak bruken av et alias i e-postkommunikasjon og veie ulempene opp mot fordelene.

Konklusjon

Før vi helt frivillig hektet oss selv, og våre barn, på ulike nettverksbaserte tjenester, var det en selvfølge å være anonym. Å være anonym var normen. Riktignok visste skattemyndighetene stort sett hva vi tjente og hva vi hadde i banken, og bodde du på et lite sted så visste naboene gjerne mye om deg, men i det daglige liv var vi likevel i stor grad anonyme. I dag er det å være synlig og ikke-anonym (via mobiltelefonen, bilen og ulike nett-tjenester) blitt normen og det i så stor grad at det nesten er blitt suspekt om man opptrer anonymt.

Beskyttelse av vårt personvern er derfor blitt en klar nødvendighet i dagens samfunn. Kryptografi, steganografi og anonyme e-posttjenester er nyttige verktøy for å oppnå dette målet, men de har også sine ulike fordeler og ulemper. Vi som brukere må derfor veie de ulike faktorene nøye når vi bestemmer hvilke verktøy og metoder vi vil bruke for å beskytte vårt personvern på nettet.

Samtidig er det viktig å huske at ingen enkelt løsning er perfekt, og den beste tilnærmingen kan være en kombinasjon av flere metoder for å oppnå en høy grad av personvern og datasikkerhet.

Forfatter: pagodejord

Førstelektor i IKT ved Handelshøyskolen Nord, utdannet i IKT/ IKT-sikkerhet og Jus, tidligere lokalpolitiker for Høyre, tjenestepliktig befal i Sivilforsvaret (pensjonert), over 20 års erfaring med digital distribuering av undervisning og studentaktiv undervisning.