Organisering av læringsrom som støtte for asynkron nettundervisning

1. Innledning

Det finnes en rekke måter å organisere digitale læringsrom på, og hvordan dette gjøres er avhengig av den enkelte undervisers pedagogiske preferanse, fagemnet og den studentgruppe som skal betjenes. I det følgende vil jeg skissere hvordan jeg gjør det basert på min undervisningsfilosofi og mine tanker om nettpedagogikk. Ved Nord universitet benyttes Canvas, et LMS som til tross for mange muligheter først og fremst er et ytterst lineært system.

2. Rommets struktur og innhold

Siden jeg utelukkende benytter meg av studentaktiv undervisning («flipped classroom» i de tilfeller der undervisningen er campusbasert) og «learning by doing» er det viktig at alt relevant fagstoff (enten eksterne kilder eller egenproduserte) bygger opp om de obligatoriske  arbeidskravene og den etterfølgende individuelle veiledning.

Det finnes ingen måte å omgå Canvas sin lineære oppbygging, så det er viktig at innholdet er strukturert i tydelige modulbokser. Mine læringsrom er derfor bygget opp etter en fast struktur. I det følgende bruker jeg i hovedsak fagemnet ORG5005 som eksempel. I IKT og Læringsstudiene vil det enkelte fagrom være satt opp like liniært, men til dels litt annen organisering av modulbokser alt etter fagemnets egenart.

  1. Kunngjøringer. Denne oversikten kommer automatisk øverst i Canvasrommet og det er ingen måte å flytte denne på.
  2. Modulboks «Nyttig informasjon» (også kalt «Nord info»). Denne settes opp automatisk med en del standard informasjon fra Nord universitet. Denne kan både flyttes på og innholdet bestemmes av underviser. Jeg pleier å fjerne de automatiske informasjonsressursene fra Nord, med mindre de er vesentlig for mine nettstudenter. I ORG5005 er innholdet i denne boksen som følger:
    Nord universitet – nyttige lenker
    Oppdrag A – en ressurs om akademisk skriving
    APA 7th kildehenvisningsregler
    Retningslinjer for mappevurdering
  3. Modulboks «Fremdriftsplan og eksamensinformasjon», Denne inneholder fremdriftsplan med datoer for utlegging og innlevering av arbeidskrav til veiledning, samt dato for mappestenging (eksamen). Videre eksamensinformasjon med instruksjon for levering av de endelige besvarelser i Inspera, samt dato for mappestenging.
  4. Modulboks «Velkomsthilsen fra foreleser» som inneholder en video der jeg ønsker studentene velkommen og redegjør for emnets oppbygging og mål.
  5. Modulboks «Forum» med to forum; et for generelle spørsmål og svar/ informasjon og et for debattinnlegg.
  6. Modulboks «Innledning» som inneholder første videoforelsning som introduserer studentene for fagområdet «informasjonssikkerhet», og deretter egenprodusert skriftlig materiale som støtter opp under introduksjonsvideoen.
  7. Modulboks «Hovedforelesningene» som inneholder to større videoforelesninger.
  8. Modulboks «Arbeidskrav 1 – Bakteppe og oppgaven», som inneholder det første arbeidskravet, samt egenproduserte og eksterne ressurser som støtter studentenes arbeid med oppgaven. Her ligger også «Generell veiledning til arbeidskrav 1» som både skal gi studentene en retning på sitt arbeid og fungere som sensorveiledning.
  9. Modulboks «Arbeidskrav 2», som inneholder det andre arbeidskravet og de ressurser som er nødvendig for studentenes arbeid, herunder «Generell veiledning for arbeidskrav 2».
  10. Modulboks «Fagstoff til begge arbeidskrav» som inneholder ytterligere støtteressurser delt opp i «Digital beredskap», «Angrepsmåter/ Trusler» og «Forsvar».
  11. Modulboks «Oppsummering» som inneholder en oppsumerende videoforelesning.

Som vi ser kan organiseringen her grovt sett kategoriseres som

  1. Administrativ informasjon (modulbokser 1 til 3)
  2. Undervisningsrelatert informasjon (modulbokser 4 – 11)

I IKT og læringsstudiene følger vi samme tankegang, men fremdriftsplan og arbeidskravene ligger i samme modulboks og kommer før fagstoffet tilknyttet de enkelte arbeidskrav. Videre er velkomstvideoen fra de av oss som underviser her lagt i første modulboks (altså under den administrative delen)

Hvorfor en slik organisering? Siden både ORG5005 og IKT og læringsstudiene retter seg mot profesjonelle fagfolk som er i fullt arbeid og sitter spredd over hele landet, er det viktig at all informasjon som forteller dem hvordan de skal jobbe i studiet, viktige datoer og krav til arbeidet de må forholde seg til kommer klart og tydelig frem med en gang. Når denne informasjonen er på plass, vil det (forhåpentligvis) være lettere for studentene å organisere sitt arbeid og produsere besvarelser som er i tråd med kravene studiene stiller.

Som foreleser/ veileder er det min plikt å støtte studentene med den administrative og fagmessige informasjon som denne trenger for å komme gjennom studiet. Men, og dette er et stort men, det hjelper lite med klart organiserte fagrom i et LMS om ikke studentene er seg bevisst sitt eget ansvar som student. Som Soheila Battaglia skriver i «Why Should You Have Discipline While Taking Online Classes?«; «To succeed in an online program, students must increase their self-discipline, reduce the possibility of distractions and properly manage their time

Et grundig strukturert fagrom i Canvas er først og fremst en støtte til flertallet av studentene – de som håndterer nettbasert studentaktiv undervisning. Svakt presterende studenter må søkes motivert til å utforske og effektivt nyttiggjøre seg av det digitale læringsrommet via de individuelle veiledningene.

3. Avslutning

Siden Canvas ikke støtter annet enn en rene lineære oppbygging, er det viktig å opplyse studentene om at de må bevege seg fra topp til bunn i sin første gjennomgang av rommets innhold. Jeg har forsøkt med å sette opp en fast «hjemmeside» for rommet med en mer visuell oversikt, med ikoner som representerer hver enkelt modulboks. Men straks studenten er inne i selve innholdsrommet er det ingen mulighet å begrense tilgangen til kun en modulboks og jeg har derfor etter ulike eksperimenter valgt å kun presentere rommet i sin helhet.

Selv om rommet er nøye strukturert, og sjekket ut i forhold til mobilvisning, vil det alltid være studenter som er uvant med LMS og som lar seg forvirre uansett.

For å sikre minst mulig forvirring er det viktig at det før semesterstart  ryddes i gamle sider, oppgaver og kunngjøringer, samt at gamle foruminnlegg fjernes. Selv om slike ressurser er slettet fra rommet og dermed ikke synlig i selve Canvasrommet, vil studentene kunne finne noen av disse via menyvalget «Emneoversikt» med mindre de i tillegg til å slettes fra rommet også er avpublisert. Selv om avpublisering gjør slike ressurser usynlige for studentene, vil det lette organiseringen og driften av rommet om de også slettes. Videre lønner det seg å nullstille innleveringsdatoer på arbeidskrav som skal gjenbrukes fra forrige studieår. Selv om man avpubliserer oppgavene, har jeg opplevd at studenter melder om at gamle innleveringsdatoer likevel er synlig for dem i deres kalender. Dette hadde ikke vært et problem om studentene kun slapp inn i Canvasrommene ved studiestart – etter at foreleser har organisert rommet ferdig -, men mange er allerede på plass ved forrige semesters slutt og disse vil ofte umiddelbart notere seg det de oppfatter som relevante datoer.

Videre lønner det seg å bruke funksjonen «Studentvisning» for å sjekke at det en har lagt ut i Canvasrommet faktisk kan aksesseres av studentene. Dette bør gjøres jevnlig, da det hender at «pekere» til f.eks. bilder i en egenprodusert fagside, eller til opplastede dokumenter, plutselig «forsvinner» og må legges inn på nytt.

Emneoversikten kan redigeres av underviser og for ORG5005 setter jeg opp denne med følgende informasjon:

Emneoversikt

Her vises først og fremst dato for emnestart og datoer knyttet til de to arbeidskravene.

Ingen trenger å ta seg fri fra jobb for å gjennomføre ORG5005 og dere jobber i deres eget tempo og når dere selv vil. Det blir ingen synkrone samlinger i Zoom eller Teams. Alt, inklusive fagansvarliges velkomsthilsen og muntlige gjennomgang av organiseringen av ORG5005 ved oppstart, er heldigitalt og asynkront. 

Det viktigste menyvalget (lenken) i Canvas er «MODULER». Det er her arbeidskrav, viktig info og alt fagstoffet du trenger for å fullføre ligger. Fagrommet vil være fullt oppsatt og klart til semesterstart.

Viktig:

  • En hilsen fra foreleser Per Godejord (Video)
  • Fremdriftsplan
  • Retningslinjer for mappevurdering
  • Eksamensinformasjon

Det er særlig viktig at dette menyvalget er redigert før semesterstart, da de fleste studenter logger inn via mobiltelefoner eller nettbrett og da er dette et av de første valg de ser.

Siden emneoversikten både er fremtredende plassert, og med en tittel som antyder at her finnes oversiktsinformasjon om fagemnet, er det logisk at studentene klikker på dette valget før de velger menyvalget «Moduler». Det er på ingen måte intuitivt at det er «Moduler» som er det vesentligste menyvalget i et Canvasrom og som inneholder alt studenten trenger for å fullføre fagemnet. Riktignok er første menyvalg «Hjem Moduler for emnet», men min erfaring er at dette likevel ikke nødvendigvis er studentenes første – og eneste – valg når de skal prøve å finne ut av Canvasrommet.

Fordi et læringsrom i et LMS er ment å skulle gi et sammenhengende bilde av et fagemne, fra administrativ info til fagstoff, er det viktig å lede studentene raskt inn i hovedrommet. Studentene har via både mobil/ nettbrett og ordinær datamaskin lenker direkte til oppgaver, sider, quizer og diskusjoner. For en student som allerede er klar over fagrommets organisering og innhold er dette lettvint, men det gir et fragmentert bilde av fagrommet som er til lite hjelp for en student uten god kjennskap til LMS. «Alt henger sammen med alt» er et like relevant ordtak for et digitalt læringsrom som ellers i livet, og det er derfor viktig at studentene raskt gjøres oppmerksom på at det vil lønne seg (dersom mobile plattformer benyttes) å holde seg til menyvalget «moduler» (eventuelt «Hjem  Moduler for emnet») og deretter forholde seg til fagrommet i sin helhet uten bruk av sidemenyer.

Min måte å organisere læringsrom i Canvas på har så langt fungert, men jeg understreker at det finnes andre måter å sette opp slike rom på. Og så er det viktig å understreke at et godt organisert fagrom i et LMS bare er halve jobben, og at det er uten nytte dersom ikke foreleser/veileder har en klar pedagogisk tanke bak sin undervisning og  veiledning. Et LMS, uansett utforming og tekniske muligheter, gir i seg selv ingen støtte til læring.

Forfatter: pagodejord

Førstelektor i IKT ved Handelshøyskolen Nord, utdannet i IKT/ IKT-sikkerhet og Jus, tidligere lokalpolitiker for Høyre, tjenestepliktig befal i Sivilforsvaret (pensjonert), over 20 års erfaring med digital distribuering av undervisning og studentaktiv undervisning.