Døden tar PC

En krimhistorie første gang utgitt i 128 sider om PC-sikkerhet – og mysteriet med de forsvunne filer, TAPIR, 2002. Her kommer historien i sin opprinnelige form, som en uhøytidelig påskekrim i Knut Gribb stil om skumle IT-kriminelle hendelser. Historien er ikke bare et forsøk på å anskueliggjøre IT-kriminalitet (hvert krimkapittel fulgte et fagkapittel), men også en hyllest til NRK Radioteaterets krimhørespill og da særlig Paul Temple og Gregory-saken, samt den uforlignelige Knut Gribb. Akkurat som Knut Gribb-historiene er noe utdatert i dagens virkelighet, så er også en del av det som beskrives her mer i tråd med verden anno 2002 enn dagens digitale hverdag. Men hovedelementene er like reelle. God påske!

Hillman Cox,
Hotel Nacional de Cuba,
Havana, påsken 2023

Prolog

1. Kapittel De tapte filer
  2. Kapittel Virusangrepet
  3. Kapittel Den falske frykt
  4. Kapittel De biometriske voktere
  5. Kapittel En snok i kabelen
  6. Kapittel De usynlige spor
  7. Kapittel To skudd i natten
  8. Kapittel Oppgjøret
  9. Kapittel Dødsengelen

Epilog

Forfatter: pagodejord

Førstelektor i IKT ved Handelshøyskolen Nord, utdannet i IKT/ IKT-sikkerhet og Jus, tidligere lokalpolitiker for Høyre, tjenestepliktig befal i Sivilforsvaret (pensjonert), over 20 års erfaring med digital distribuering av undervisning og studentaktiv undervisning.