FAQ Generelt om IKT og læring 1 og 2

Q: Hvordan kan jeg best takle IKT og Læring-studiet generelt?

A: Rene nettbaserte studier krever stor grad av egeninnsats, med særlig vekt på evnen til å jobbe selvstendig og strukturert. Dette ikke et studium for deg som aldri har vært universitetsstudent, selv om studiet er åpent for alle. Har du ikke universitetsutdannelse fra før, eller mangler helt erfaring fra undervisning og instruksjon, må du selv foreta en nøye vurdering av egne evner.

Før du melder deg opp bør du lese studieplanene for IKT og Læring 1 og 2 og den enkelte emneplan, du må tenke over om du er god til å jobbe selvstendig, om du jobber jevnt og trutt med oppgaver og ikke utsetter dem til siste øyeblikk, om du er god til å lese beskjeder og informasjon på en grundig måte, om du leser faglige tekster både på norsk og engelsk nøye for å få med deg det faglige innholdet, og om du er i stand til å fungere uten å være del av et fysisk studentmiljø.

Arbeidsmengden er tilpasset folk i 100% jobb og som ikke får fri til å studere, og er basert på erfaringer siden 1984 (IKT og Lærings første start, samlingsbasert) og 2003 (første gang 100% nettbasert, asynkront og levert via LMS). Husk at IKT og Læring 1 og 2 gir deg 30 stp. hver, og du må derfor ikke bli overrasket over at disse to studiene krever betydelig mer arbeidsinnsats enn enkle MOOC-kurs. I tillegg er studiene basert på studentaktiv læring, noe som krever stor arbeidsinnsats fra deg som student.

Faglærerne vil gjøre sitt ytterste for å veilede deg frem mot endelig mappeinnlevering (mappestenging = eksamen), men det er opp til deg hvor grundig du vil jobbe med fagstoffet og arbeidskravene.

Når du er tatt opp og fått tilgang til læringsplattformen Canvas, må du utforske denne umiddelbart og sette deg inn i både utforming (hvor mange fagemnerom du har tilgang til, hvordan de er oppbygget og hvordan du «beveger» deg mellom rommene) og den informasjon som er tilgjengelig. Hvert fagrom har en fremdriftsplan, og datoene her bør settes inn i egen kalender, slik at du har oversikt over hva som skal gjøre og når.

Se også: Walkthrough for IKT og Læringsstudiene om hvordan du bør legge opp arbeidet ut fra hvorvidt du ønsker å oppnå karakternivå A – C, eller er kun D – E.

Q: Hvordan er IKT og Læring 1 og 2 bygget opp?

A: Som det fremgår av studieplanene for IKT og Læring 1 og IKT og Læring 2 er studiene bygget opp med fire fagemner hver. To fagemner kjøres i høstsemesteret, mens de to siste emnene kjøres i vårsemesteret.

Altså; IKT og Læring 1 består av fire fagemner, og IKT og Læring 2 består av fire fagemner. Fagemnene i det enkelte studieløp i det enkelte semester kjøres parallelt

I Canvas er hvert fagemne representert ved sitt eget Canvasrom, med egne tematiske arbeidskrav og fremdriftsplaner. Det er det studieadministrative systemet FS som automatisk oppretter Canvasrom for hvert fagemne, i det semester det skal kjøres. Dette vil si at du som student kun ser to fagrom tilknyttet fagemner pr. semester. Rommene for fagemner som kjøres i vårsemesteret er ikke tilgjengelig i høstsemesteret.

Hvert fagemne har to obligatoriske arbeidskrav, og som utgjør arbeidet med det enkelte fagemne.

Dette betyr at dersom du tar et fullt IKT og Læringsstudium (f.eks. IKT og Læring 1) skal du utføre fire obligatoriske arbeidskrav pr. semester. Tar du begge IKT og Læringsstudiene (IKT og Læring 1 og 2) samtidig skal du gjøre åtte arbeidskrav pr. semester. Dette er overkommelig, MEN det krever at man evner å strukturere tiden sin godt. Nettstudier er ofte krevende og passer ikke for alle.

IKT og læring har studentaktiv læring og «Learning by doing» som hovedprinsipp og studentene må forvente å både studere fagressurser i LMSet og lete på Internett etter ytterligere ressurser for å komme frem til svar på både teoretiske og praktiske oppgaver.

Samtlige fagrom i LMSet har forum til spørsmål og svar og diskusjon studentene imellom, men den individuelle veiledningen skjer kun idet arbeidskravene er innlevert.

Q: Kan jeg ta disse to studieprogrammene uten å ha hatt praksis fra undervisning/instruksjon?

A: Ja, det kan du i og for seg. IKT og Læring 1 og 2 er åpne for alle, men de er ikke utviklet for førsteårsstudenter eller studenter uten yrkeserfaring fra undervisning eller instruksjon/ veiledning. Det vil derfor kreve en meget stor ekstrainnsats å komme gjennom IKT og læringsstudiene dersom du ikke har noen bakgrunn fra undervisning eller instruksjon.

Studiene er tross alt etter- og videreutdanningsstudier og følgelig utviklet for de som jobber med opplæring/ instruksjon, og som vil spesialisere seg i det å bruke digitale medier i kommunikasjons- og opplæringssituasjoner.

Husk at etter- og videreutdanningsstudier alltid bygger på en forutsetning om at man allerede har en utdanning og praksis man skal videreutvikle. Fagemnet IKT1013 er det eneste emnet som kan tas (i betydningen løse de obligatoriske arbeidskravene) uten å ha yrkesbakgrunn fra undervisning og instruksjon.

Alle er hjertelig velkommen til å prøve, men det anbefales ikke å ta etter- og videreutdanningsstudier når man ikke har en yrkes/fagbakgrunn som utgangspunkt for videre utvikling.

Q: Er IKT og Læring 1 og 2 verktøystudier?

A: Nei. Flere arbeidskrav vil riktignok gi deg anledning til å prøve ut ulike digitale hjelpemidler, men fokuset er på mennesket ikke verktøy.

Nye verktøy utvikles og avvikles i høyt tempo innen det digitale og det vil ha liten nytteverdi å ha et hovedfokus på enkeltverktøy. Dessuten har informasjonsteknologi ingen verdi i seg selv, kun som hjelpemiddel til å nå mål, f.eks. å øke kunnskap om et tema (f.eks. undervisning i matematikk i videregående skole), legge grunnlag for økt innovasjon osv.

Målet med IKT og Læring er å gi deg som student en faglig plattform for senere å kunne vurdere når det vil være nyttig å benytte digitale medier i undervisnings-/instruksjonsøyemed enten det er som lærer i en skole, som mellomleder i en virksomhet eller instruktør i forsvaret/ sivilforsvaret.

Q: Er IKT og Læring et åpent MOOC-kurs?

A: Nei. IKT og Læring 1 og 2 er nettbaserte utdanningstilbud som krever opptak, og deretter tilgang til Canvas og det enkelte emnerom. MOOC-kurs er ofte uten kommunikasjon mellom studenter og faglærere og med automatisk retting av oppgaver. Ofte er kursene ganske korte og spissede.

Nettbasert undervisning er et bredere konsept med kommunikasjon mellom student og lærer/veileder på en en-til-en form. Den viktigste forskjell på e-læringskurs og nettbasert undervisning er altså først og fremst at sistnevnte gir studenten personlig veiledning og oppfølging fra faglærer, og det er dette som er IKT og Læring sitt konsept.

Q: Hvor finner jeg forelesninger og arbeidskrav i IKT og Læring?

A: Alle arbeidskravene og fagressursene ligger i Canvasrommet til hvert enkelt emne (modul).

Q: Hvor finner jeg videoforelesninger eller andre forelesninger fra faglærer?

A: Du finner relevante fagressurser i Canvasrommet til hvert enkelt emne (modul) som utgjør IKT og Læring 1 og 2, men vi opererer ikke med forelesninger i klassisk forstand. IKT og læringsstudiene er ikke forelesningsstudier, men studier der læringen skjer via ditt konkrete arbeid med arbeidskrav, og derigjennom refleksjon over de gitte tema. «Learning by doing» er her helt sentral og de fagansvarlige er ikke forelesere, men tilretteleggere og veiledere. Undervisningen i IKT og Læring 1 og 2 er altså ikke sentrert rundt forelesninger, men er en kombinasjon av spesielt utviklede arbeidskrav, fagstoff lagt ut i Canvasrommet og individuell veiledning av studentenes utkast til besvarelser.

Q: Hvorfor er jeg ikke/ var jeg ikke oppmeldt i enkeltemner i IKT og Læring?

A: Innlegging i Canvasrommene til de enkelte emner skjer automatisk basert på data fra det studieadministrative opptakssystemet. For å få tilgang må du betale semesteravgift. Dersom du til tross for både betaling og aktivering ikke har tilgang til et fagrom må du henvende deg til opptakskontoret. Det er ingen ting faglærer eller fagkoordinator kan gjøre med dette.

Q: Hva er pensum i IKT og Læringstudiene og hvor kan jeg kjøpe bøkene?

A: I IKT og Læring 1 og 2 er det kun noen emner som har obligatorisk pensum i form av analoge bøker. Siden dette nettstudiet skal nå alle som driver med læring, er det ikke alltid lett å finne gode fagbøker som passer. Følgelig vil mye av fagressursene være nettbaserte, enten utviklet eksternt eller utviklet av faglærer. I noen emner vil studieplanen henvise til pensumbøker som kan anbefales for dem som gjerne vil ha en fysisk bok å forholde seg til, men de er da ikke nødvendigvis obligatorisk.

I noen emner er de digitale ressursene som er lagt ut under overskriftene «Fagstoff knyttet til arbeidskrav 1» og «Fagstoff knyttet til arbeidskrav 2» tilstrekkelig for å løse arbeidskravene.

Du finner pensum i Canvasrommet for det enkelte emne. Klikke på «Pensumliste/ Reading List». Nord universitet benytter pensumsystemet «Leganto» og der er det beskrevet om a) emnet benytter analoge bøker, b) om bøkene er obligatorisk pensum eller c) om bøkene kun er anbefalt (ikke obligatorisk).

Som student er det din plikt å sjekke om et fagemne har krav om pensumbok eller ikke.

Alle bøker vil være tilgjengelig via nettbokhandlere eller via ulike nettsider for brukte pensumbøker.

Q: Hvorfor er noen av pensumressursene på engelsk?

A: IKT og Læring 1 og 2 er universitetsstudier og det er krav om at alle studier i høyere utdanning inneholder noe engelsk pensum. Samtidig er mye av forsknings- og utviklingsarbeidet som gjøres rundt pedagogisk informatikk publisert på engelsk.

Det kreves ikke utdanning i engelsk ut over det som alle har med seg fra grunn- og videregående skole for å kunne lese fagressursene som er på engelsk, samtidig er det viktig for de fleste arbeidstakere å kunne beherske engelsk til faglig bruk.

Både skoleelever og ansatte befinner seg ofte i engelskspråklige miljøer når de er på nett, og både kommuniserer og interagerer på og med engelsk, og da må du som instruktør/underviser kunne gjøre det samme.

StartsideNeste kapittel>