Prosjekt Gå inn i din tid

«Vi er svært positive til at Høgskolen nå setter bekjempelse av barnepornografi på pensum og engasjerer seg i dette viktige arbeidet. Vi håper dette samarbeidet vil bli en modell for lignende prosjekter over hele landet
–Marianne Borgen, Leder av Redd Barnas rettighetssenter

«Politisk ledelse er imponert over fagplanen til Høgskolen i Nesna, ikke minst over prosjektet Stopp Barneporno. Lykke til videre
–Jørn Holme statssekretær, Justisdepartementet

«Statsråden ber meg takke så mye for tilsendt informasjon om Høgskolens prosjekt «Gå inn i din tid!», et svært positivt tiltak, slik hun ser det. Vi ønsker dere lykke til med studentprosjektet
–Per Egil Selvaag, Avdelingsdirektør Utenriksdepartementet avd. for Utviklingspolitikk.

Studentaktivt undervisningsprosjekt i Samfunnsinformatikk

Kringsatt av fiender,
Gå inn i din tid!
Under en blodig storm –
Vi deg til strid!

– Nordahl Grieg, 1936, ”Til ungdommen”.

I perioden høsten 2002 til høsten 2009 ledet jeg et unikt undervisningsprosjekt innen det fagfelt vi kaller Samfunnsinformatikk ved Høgskolen i Nesna. Fokuset var internettrelaterte overgrep mot barn og unge, og deltakerne var i første rekke studenter ved informatikkstudiene ved HiNe. Senere kom også lærer- og sykepleiestudenter til.

Prosjektet hadde sin bakgrunn i at jeg høsten 2022 gikk fra klassisk ex cathedra forelesning til studentaktiv undervisning i Samfunnsinformatikk og ble unnfanget først og fremst i samtaler mellom Elisabeth Skogrand og undertegnede, med gode innspill fra Laila J. Matberg og resten av Informatikkseksjonen ved HiNe’s studiested Mo i Rana. Samtalene utover høsten 2022 resulterte i en formell avtale mellom HiNe og Redd Barna i 2003, som så ble fornyet i 2005.

Kripos ble fra starten av en sentral og viktig samarbeidspartner, og i følge dem selv var dette det eneste undervisningsprosjektet de hadde aktiv deltakelse i.

Sentrale personer fra Redd Barna var Elisabeth Skogrand og Kaja Hegg, mens fra Kripos deltok først og fremst Håvard Aksnes og Bjørn-Erik Ludvigsen. Men også andre fra Redd Barna og Kripos var innom som bidragsytere til de årlige seminarene.

Bakgrunnen for prosjektet og dets plass i samfunnsinformatikkfaget er gjennomgått i Studentrapport – 06_2007 (s. 4 – 75)

Prosjektets undervisningsfaglige aspekter er blant annet beskrevet i følgende internasjonale tidsskrift, samt en internasjonal antologi:

  1. Godejord, Per Arne. (2007). Fighting child pornography: Exploring didactics and student engagement in social informatics, i Journal of the American Society for Information Science and Technology, Volume 58, Issue 3 (Tidsskrift nedlagt i 2013, var på Nivå 2)
  2. Godejord, Per Arne. (2008). Getting Involved: Perspectives on the Use of True Projects as Tools for Developing Ethical Thinking in Computer Science Students, i International Journal of Technology and Human Interaction, Vol. 4, Issue 2 [Nivå 1]
  3. Godejord, Per Arne. (2008). Perspectives on Awareness Work in the Field of Sexual Abuse of Children in Digital Media, Child Sexual Abuse: Issues and Challenges, ISBN: 1-60021-999-3, Nova Science Publishers [Nivå 1]

Informasjon om prosjektet var i mange år lagt delvis lukket i et LMS, og dels på den kommersielle blog-plattformen WordPress. Jeg har nå organisert informasjonen slik at den blir mer tilgjengelig, der den fortsatt ligger ute i ulike deler av «skyen».

Innhold

Om prosjektet

  1. Første prosjektside
  2. Fighting Sexual Abuse
  3. Unikt pensum forebygger Internett-overgrep
  4. A touch of international researched based teaching
  5. Fighting child pornography: Exploring didactics and student engagement in social informatics
  6. Online seminar with Andrew Vachss

Les mer om både prosjektet og andre undervisningsfunderinger på bloggen Kids Digital World – Exploring didactics in Social Informatics and distance learning

Presseklipp om prosjektet

  1. Studenter mot barneporno, Rana Blad
  2. Samarbeid mot barneporno, Rana Blad
  3. Barns digitale hverdag, Rana Blad
  4. Kan straffes for ansattes barneporno, Rana Blad
  5. Våkn opp, voksne!, Rana Blad
  6. HiNe vekker oppsikt, Helgelendingen
  7. – Sett PC’en i stua, Rana Blad
  8. Studenter mot barneporno, Rana Blad

Seminarene

  1. Seminar 2003
  2. Seminar 2004
  3. Seminar 2005
  4. Seminar 2006
  5. Seminar 2007 Norge
  6. Seminar 2007 Polen (Konferanseprogrammet på Polsk)
  7. Seminar/Konferanse 2008
  8. Seminar/Konferanse 2012 (Mitt innlegg kan sees her)

Studentrapportene

  1. Studentrapport – 01_2003_1
  2. Studentrapport – 02_2003_2
  3. Studentrapport – 03_2005
  4. Studentrapport – 04_2006_1
  5. Studentrapport – 05_2006_2
  6. Studentrapport – 06_2007
  7. Studentrapport – 07_2008

I møte med politikommisar Mariusz Olejniczak, leder for Section for Prevention, lokalpolitiet i Zielona Gora, etter det polske Gå inn i din tid-seminaret i 2007.

Se også

  1. Second Life as classroom for Computer Science students
  2. Dronene flyr i skumringen – et prosjektbasert undervisningsopplegg
  3. Fra enkeltverktøy til helhetlig digital mediehverdag – Historie, statistikk og angrepsscenarioer som del av studentaktiv læring
  4. Studentaktiv undervisning – et spørsmål om oppgavedesign ikke digitale verktøy