FAQ Innlevering til veiledning

Q: Er det obligatorisk å levere besvarelsene til veiledning for å kunne få gå opp til eksamen?

A: Nei. Å levere til veiledning er helt frivillig og får du ikke tid til å levere innen de oppsatte frister kan du bruke de generelle veiledningene som støtte for dine endelige besvarelser. Eksamensretten er noe du har uavhengig av om du leverer til veiledning eller ikke.

Q: Er det mulig å søke om utsettelse på innlevering til veiledning?

A: Ja, det er det. Send en e-post til faglærer og be om utsettelse. Dette må gjøres før fristen for ordinær innlevering går ut. I utgangspunktet er det sykdom (egen eller familiemedlemmers) som utgjør hovedgrunnlaget for utsettelse, men vi er fleksible ved Handelshøyskolen Nord og er klar over at i en travel arbeidshverdag er det mye som kan komme i veien. Utsettelse blir derfor alltid innvilget, så lenge søknaden kommer før ordinær frist er utløpt.

Q: Hva legges i «før fristens utløp», og kan jeg be om utsettelse på andre måter enn e-post?

A: 1) «Før fristens utløp» tolkes fleksibelt, men hvis e-posten er sendt klokken 23:00 natten for fristens utløp regnes dette som for sent til at søknad innvilges. Husk at e-poster og meldinger sendt etter klokken 16:00 på ukedager, eller som sendes på helgedager, besvares etterfølgende arbeidsdagsmorgen, jfr. info gitt i «En hilsen fra foreleser…». Riktignok er jeg ofte pålogget Canvas og e-post på selve dagen for innleveringsfristen for å fange opp «i siste liten søknader» om utsettelse, men ikke sent på kvelden/ natten. En god tommelfingerregel er at man søker om utsettelse straks man ser at arbeids- og studiedagen ikke går opp, og da senest siste virkedag (mandag til fredag) før fristen utløper.

2) Søknader om utsettelse kan (i tillegg til via ordinær e-post) leveres i e-meldingssystemet i Canvas (Canvas sitt svar på e-post), men søknader levert i kommentarfeltet til oppgavesystemet, samtidig som man leverer sitt utkast til besvarelse, regnes ikke som «e-post sendt til faglærer» og vil bli avvist. Slike kommentarer vil jo ikke bli oppfattet av faglærer før veiledningen av akkurat dennes besvarelse starter og kan derfor ikke oppfyllet kravet om «før fristens utløp».

Q: Hvor leverer vi våre utkast til besvarelse for veiledning?

A: Utkast til besvarelse leveres i oppgavesystemet oppsatt for det enkelte arbeidskrav.

Q: Hva menes med «oppgavesystemet» eller «innleveringssystemet»?

A: I Canvas er det den tjenesten der oppgaveteksten er synlig som kalles «oppgavesystemet» og som også er et «innleveringssystem». I ORG5005 benevnes disse som «Arbeidskrav 1 …» og «Arbeidskrav 2 …».

Innlevering av utkast til besvarelse i Canvas skjer på følgende måte:

Steg 1

Steg 2

Q: Hvor leverer vi utkast til besvarelse for utsatt veiledning?

A: Det blir satt opp egne innleveringssystem (oppgavesystem) for utsatt innlevering. Dette er et ordinært oppgavesystem og benevnes «System for utsatt innlevering …».

Q: Kan alle levere utkast til besvarelse i systemet for utsatt veiledning?

A: Nei, systemene for utsatt innlevering er kun åpne for de som har søkt om, og fått innvilget, utsettelse på innlevering til veiledning.

Q: Må vi levere fullstendige besvarelser for å få veiledning?

A: Nei, det er mulig å kun levere utkast. Men jo mer skissepreget utkastet er, jo vanskeligere er det å gi konkret og grundig individuell veiledning. Hvis du ser at du ikke klarer å levere et godt utkast til ordinær veiledningsfrist, så er det lurt å søke om utsettelse.

Q: Hvor finner vi veileders kommentarer til våre besvarelser?

A: Veiledningen blir lagt inn i kommentarfeltet tilknyttet den enkeltes innlevering

Q: Hvor lang tid tar det før vi får tilbakemelding på våre utkast til besvarelser?

A: Veiledning starter alltid første virkedag etter innleveringsfrist. Normal tilbakemeldingstid vil være fra 1 til 1,5 uke. Worst case: 3 uker. Dette vil avhenge av mengden innleveringer, andre veiledningsoppdrag og reiser i forbindelse med forskningsformidling.

Q: Må vi følge faglærers veiledning? Representerer faglærers kommentarer eneste måte å løse arbeidskravene på?

A: Nei, absolutt ikke! Faglærer vil med sin veiledning søke å løfte den enkelte student så høyt som mulig på karakterskalaen, men det er aldri kun en måte å løse et arbeidskrav på. Hvordan du ønsker å benytte veiledningskommentarene er helt opp til deg, og den tid du føler du kan bruke på dette fagemnet i en travel hverdag. I universitets- og høgskolerådets karakterskala er det jo klart beskrevet hva som utgjør en A-, B- og en C-besvarelse. Om du ser at du har en annen vei til målet enn den jeg som faglærer virker å legge opp til, og din endelige besvarelse ellers tilfredsstiller kravene til f.eks. en A, så vil du kunne oppnå en A ved sensur.

Q: Er «Retningslinjer for mappevurdering» noe vi trenger å bry oss om?

A: Det er helt opp til deg, og hvilket karakternivå du ønsker å ligge på. Retningslinjene beskriver hvordan ORG5005 er lagt opp, og det gir en klar retning for forventningene til en god fagtekst (Kap. 4.0 Kvalitetskriterier) og krav til det obligatoriske refleksjonsnotatet (Kap. 5.0 Refleksjonsnotat – Utkast til veiledning og Kap. 6.0 Refleksjonsnotat – Endelig besvarelse).

<Forrige kapittel StartsideNeste kapittel>