Q: Hva er reglene ved Nord universitet for bruk av KI på eksamen?
A: Dette er regulert i
1) Forskrift om studier og eksamen ved Nord universitet, paragraf 9-1, punkt 5 e, som definerer som fusk: «Å generere besvarelse ved hjelp av kunstig intelligens, og levere den helt eller delvis som egen besvarelse, dersom ikke annet er opplyst for den enkelte eksamen.»
2) Retningslinjer for studenters bruk av Generativ kunstig intelligens

Q: Er det fusk å benytte KI for å utarbeide en fullstendig besvarelse på et arbeidskrav i ORG5005?
A: Ja. Alle besvarelser du leverer til veiledning, og deretter til mappestenging (eksamen), skal være utviklet av deg og vise dine kunnskaper om det enkelte fagtema.

Q: Jeg har dysleksi. Kan jeg bruke ChatGPT eller lignende system for hjelpe meg med korrigering av tekst?
A: Ja det kan du. ChatGPT tilbyr automatisk stave- og grammatikksjekk og du kan da legge inn tekst som du ønsker å bearbeide. ChatGPT går deretter gjennom teksten og retter både grammatikk- og stavefeil. Å rette grammatikk og stavefeil i egenprodusert fagtekst ved hjelp av ChatGPT eller lignende system regnes ikke som fusk.

Q: Kan vi bruke KI som kilde til en påstand, faktaopplysning ol. i teksten og i litteraturlisten?
A: Nei. KI-verktøy regnes ikke som en akseptabel kilde og slik bruk vil trekke ned karaktermessig. Videre vil det å bruke KI til å generere kilder og litteraturlister kunne gi ikke-eksisterende kilder, og falsifisering av kilder er fusk og vil føre til umiddelbar stryk.

Q: Hvis vi bruker KI, skal dette opplyses om?
A: All bruk av KI (dvs. samtaleroboter av typen ChatGPT, Jenni, Perplexity.ai, Claude, Gemini Pro, osv.) som del av arbeidsprosessen (som tekstskriver, grammatikksjekk, strukturskisse som basis for egen besvarelse, faktakilde osv.) skal nøye bemerkes i refleksjonsnotatet, jfr. Retningslinjer for mappevurdering, kap. «Refleksjonsnotat – Utkast til veiledning».
Har du ikke benyttet en samtalerobot så skal også dette kort deklareres og du kan da f.eks. skrive at «Jeg har ikke benyttet meg av en samtalerobot (ChatGPT eller lignende verktøy) i arbeidet med denne besvarelsen».

Q: Hva menes med KI og er det ikke slik at alle hjelpemidler er tillatt ved ORG5005?
A:
1) Nord universitet sine retningslinjer gjelder samtaleroboter av typen ChatGPT, Claude osv., samt video- og billedgenereringsverktøy der dette er relevant for eksamensbesvarelser.
2) Det er ikke forbudt å eksperimentere med samtaleroboter (eller andre former for såkalt KI) som del av arbeidet med det enkelte arbeidskrav. Men det er ikke tillatt å levere en besvarelse til mappestenging (eksamen) som helt eller delvis er skrevet av en samtalerobot. Dette er egentlig ikke noe nytt da det jo alltid har vært regnet som fusk å levere en besvarelse skrevet av andre enn deg selv.
