Trygg studiestart – fra første år til fullført studieløp
Nettseminar 10. april 2025 Første studieår er en viktig og sårbar fase der studentenes trivsel og trygghetlegger grunnlaget for deres deltakelse og tilhørighet i studiefelleskapet.
Nettseminar 10. april 2025 Første studieår er en viktig og sårbar fase der studentenes trivsel og trygghetlegger grunnlaget for deres deltakelse og tilhørighet i studiefelleskapet.
Arbeidsseminar 5-6. mai 2025 Et godt og inkluderende læringsmiljø styrkes når studentengasjement får gode vekstvilkår. Studenter som aktivt bidrar til å utvikle faglige og sosiale
Her finner du en oversikt over hvem som er eiere og driftere av nettverket.
Læresteder og samskipnader står overfor økende krav fra departementene om å innføre nye tiltak, samtidig som tildelingen av midler reduseres og studentmassen endrer seg. Dette skaper en utfordrende situasjon: Hvordan skal vi prioritere og videreutvikle læringsmiljøet når ressursene blir færre?
Utdanning handler om mer enn pensum og eksamen; det handler om å forme hele mennesket gjennom faglig, personlig og sosial utvikling og dannelse. Utvikling og dannelse oppstår i møtet mellom mennesker – det er når vi løfter blikket fra “selfie” vi oppdager verdien av “samspillet” med andre for å skape sterke felleskap for utvikling og dannelse i utdanning.
Hvordan skaper vi et inkluderende og engasjerende studentmiljø? Hvilke aktiviteter skal vi tilby våre studenter og tilrettelegge for studenters egenaktivitet? Når i deres studiekalender treffer de ulike aktivitetene best?
Utdanningsinstitusjoner, samskipnader, studenter og andre nøkkelaktører er alle avhengige av et godt samarbeid for å skape et styrket læringsmiljø og som gir studentene de verktøyene de trenger for å mestre studielivet. Så hvorfor oppleves noen områder i dette samarbeidet utfordrende?
Hvordan kan vi best mulig skape levende og studentvennlige kommuner som både tiltrekker og beholder studenter?
Er akademisk dannelse en integrert del av utdanningen? Oppfatter studentene at de er med på en dannelsesreise under sine studier?
Hvordan skal vi vinne kampen om studenters oppmerksomhet? Hvordan skal vi kommunisere effektivt og skape deltagelse i kommunikasjonen?
Nærmer «siste forbruksdag» seg for høyere utdanningssektoren?
Av universell utformings fem områder har det vært mye fokus på det digitale og det fysiske, men hva med det organisatoriske, pedagogiske og psykososiale? Og utover disse tre områdene, hva med helhetsforståelsen av universell utforming?
Alle gradsstudenter er forskjellige, men de skal alle sammen igjennom et studieløp. Hvordan tilrettelegger vi for at studentene kommer best mulig igjennom de mange utfordringene som de møter på veien?
Kompetansenettverket har utviklet et nytt årshjul for 2025. Se de planlagte aktivitetene i nettverket her.