Kommunikasjon og kamp om studenters oppmerksomhet

Nettseminar 9. november kl. 12.15-14.00

Hvordan skal vi vinne kampen om studenters oppmerksomhet? Studentene har tilnærmet ubegrenset tilgang til informasjon og et mangfold av fysiske og digitale arenaer og aktiviteter å delta på. Imidlertid setter deres begrensede kognitive og fysiske kapasitet en naturlig grense for hvor mye informasjon og deltakelse de kan håndtere. Dette gir læresteder og samskipnader en utfordrende oppgave: å konkurrere om og vinne studenters oppmerksomhet. 

Hvordan skal vi kommunisere effektivt og skape deltakelse i kommunikasjonen? Når vi konkurrerer om oppmerksomheten, kan selv det mest interessante og viktige budskapet bli borte i overfloden. For å vinne studentenes oppmerksomhet, må vi forstå og tilpasse oss studentenes mønster og plattformer for kommunikasjon.  

På dette seminaret drøftet vi revolusjonen og trendene i kommunikasjon. For at vi skal ha bedre forståelse om hvordan vi kan kommunisere med våre egne studenter på en effektiv og deltakende måte.  

Nedenfor finner du program, oppsummering og presentasjoner fra seminaret:

-P——————————–

PROGRAM
Kampen om studenters oppmerksomhet ved June Borge Doornich, leder Kompetansenettverket
Revolusjon i kommunikasjon ved Bård Borch Michalsen, forfatter og førstelektor UiT Norges arktiske universitet
Kunstig intelligens som samtalepartner ved Marianne Hagelia, førsteamanuensis Høgskolen i Østfold
Informasjonsjungelen: hvordan opplever studentene kommunikasjonen med oss? ved Mette Larsson og Cecilie Aune, kommunikasjonsavdelingen NTNU
Trender i studentkommunikasjon ved
– Therese Korsvik Berger, kommunikasjonsrådgiver ved Nord universitet
– Hilde Elin Tverfjell, studentrådgiver ved Studentsamskipnaden i Molde

Revolusjon i kommunikasjon ved Bård Borch Michalsen, forfatter og førstelektor UiT Norges arktiske universitet

Kunstig intelligens som samtalepartner ved Marianne Hagelia, førsteamanuensis Høgskolen i Østfold

Informasjonsjungelen: hvordan opplever studentene kommunikasjonen med oss? ved Mette Larsson og Cecilie Aune, kommunikasjonsavdelingen NTNU

Trender i studentkommunikasjon ved Therese Korsvik Berger, kommunikasjonsrådgiver ved Nord universitet

Trender i studentkommunikasjon ved Hilde Elin Tverfjell, studentrådgiver ved Studentsamskipnaden i Molde