Parallell sesjon 2

Denne sesjonen vil avholdes 5. desember kl. 14.45-15.45. Det er kun mulig å velge ett av alternativene. «Trykk» på den blå overskriften for å lese mer om hvert bidrag.

Foto: Adrian Bensvik

Presentasjon (alternativ 1):

Finnes egentlig heltidsstudenten og hva trenger alle de andre?

I denne presentasjonen tar jeg opp dette spørsmålet igjen, som en fortsettelse av Kompetansenettverkets nettseminar i mai 2023 med samme tittel. Ideen om en heltidsstudent står sterkt i sektoren, og flere av våre prosesser og institusjonelle rammer er bygget opp rundt denne student-typen. Men finnes egentlig heltidsstudenten? Og hva med alle de andre? Hva trenger de for å lykkes?

Ved Ellen Marie Sæthre-McGuirk, Prorektor for utdanning, VID vitenskapelig høgskole

Hvordan identifisere de viktigste utfordringene studentene har for å kunne lykkes?

Bli med inn i en norsk versjon av Vincent Tinto sin modell «a longitudinal model of institutional departure». Modellen gir et helhetlig bilde, over tid, på forhold som kan gjøre at en student velger å avslutte studiet før det er fullført.

Ved Harald Åge Sæthre, forfatter.

Sted: ROM 1

Workshop (alternativ 2):

Er obligatorisk faglig oppstartseminar veien å gå for å øke inkludering og styrke trivsel for studentene?

Drop off av studenter er et problem for både institusjon og den enkelte student dersom dette ikke skyldes endring av program. Vi har flere undersøkelser, deriblant SHoT som viser at mange studenter sliter med ensomhet og det er også alarmerende mange med selvrapporterte psykiske lidelser. Kan et obligatorisk faglig oppstartseminar øke trivselen og dermed redusere frafallet?

Hanne Stokvik og Frode Soelberg, Nord universitet

Sted: ROM 6

Show-and-tell (alternativ 3):

Hvordan skape et levende campus gjennom strukturelle og kulturelle endringer i trepartssamarbeidet?

Prosjektet Levende campus søker å styrke tilhørigheten og skape et mer aktivt og solid forankret campusmiljø for studentene ved UiT. Prosjektet fordeler seg på de fire campusene Alta, Tromsø, Harstad og Narvik, som med hvert sitt utgangspunkt utarbeider prosesser, initiativer og tiltak for å bygge opp et godt trepartssamarbeid i nord.

Ved Norges arktiske studentsamskipnad og Norges arktiske universitet – UiT:

  • Martina Lindgren Kristoffersen (Levende campus Narvik)
  • Amanda Molvik (Levende campus Harstad)
  • Marikken Linn Pedersen (Levende campus Finnmark)
  • Elise Johansen og Benjamin Colding-Jarkowski (Levende campus Tromsø)

Studentinvolvering i arealutvikling – Hvordan skape attraktive og inkluderende studentareal for et levende campus

Vi ønsker å vise frem nye studentareal, hvordan de brukes og følges opp, og hvordan vi har jobbet frem løsningsforslag og ordninger for oppfølging av disse nye arealene. Sentralt er spørsmålet om hvordan vi kan jobbe med studentinvolvering når det gjelder utvikling, vedlikehold og drift av felles studentareal.

Ved Caroline Nilstad, Thomas Kvalvik og campusvert Oda Bjerkehagen, NTNU.

Sted: ROM 5