FAQ Eksamen

Q: Hva er eksamensformen i ORG5005?

A: Eksamensformen kalles mappeevaluering og selve eksamensdagen kalles mappestenging. De endelige besvarelsene på de to arbeidskravene utgjør studentens «mappe», og det er disse to besvarelsene som blir evaluert og danner grunnlaget for en samlet karakter (A – F) på fagemnet.

Q: Hvor skal de endelige besvarelsene leveres til mappestenging (eksamen)?

A: De endelige besvarelser (to separate dokumentfiler) skal leveres i eksamenssystemet INSPERA. Se infoboksen Mappestenging ORG5005 – Eksamensinformasjon i Canvas.

Q: Hvorfor skal de endelige besvarelsene leveres med fullt navn til eksamen. Dette er da ikke i tråd med forskriften?

A: Anonym innlevering av eksamen er noe man skal tilstrebe så fremt det er mulig, men det er ikke et absolutt påbud om at enhver eksamensform skal ha anonymiserte besvarelser til sensur.

Besvarelser som er resultat av individuell veiledning, så som f.eks. bachelor-, masteroppgaver og fagemner med mappeevaluering, har ikke krav om anonymisert sensur. Ved mappeevaluering, basert på arbeidskrav og individuell veiledning, er det viktig å ha studentens fulle navn også på de endelige besvarelsene, slik at begge sensorene kan vurdere den enkeltes arbeidsprosess fra start, via den individuelle veiledningen, og frem til endelig resultat. Mappeevaluering er altså en eksamensform som ikke er anonym, slik dere er vant med fra andre typer eksamen.

Det finnes flere begrunnelser for hvorfor man ikke anonymiserer besvarelser der individuell veiledning er sentralt, men for meg er det følgende vesentlig:

1. Evaluering av studentenes utvikling: Veiledning har som formål å hjelpe studentene med å forstå stoffet og utvikle ferdigheter i løpet av studieprosessen. Ved å følge studentenes fremgang gjennom veiledningen, kan både jeg som veileder, og den eksterne sensor, bedre vurdere hvordan studentene har utviklet seg og lært over tid. Dette kan gi en mer nyansert vurdering av studentens evner og kunnskap.
  2. Vurdering av selvstendig arbeid: Mappeevaluering, slik det utføres ved ORG5005, er designet for å evaluere studentenes evne til å arbeide selvstendig og anvende kunnskapen de har opparbeidet seg. Ved å vurdere oppgaver som er utarbeidet gjennom veiledning, kan jeg som veileder, samt ekstern sensor, få innsikt i hvor godt studentene kan overføre veiledet kunnskap til uavhengig problemløsning.
  3. Helhetsvurdering: Ved å få inn studentenes besvarelser til individuell veiledning, får jeg som veileder en mer helhetlig forståelse av hver enkelt students styrker og utfordringer (knyttet til de to arbeidskravene). Dette gjør det mulig å gi en mer rettferdig og grundig vurdering av studentenes helhetlige prestasjoner ved mappestenging (eksamen).
  4. Forebygging av fusk: Ved å identifisere kjennetegn ved studentens arbeid og skrivestil gjennom veiledning, kan jeg som veileder og intern sensor lettere oppdage avvikende mønstre som kan indikere fusk. Å kjenne igjen studentenes unike måte å tenke og uttrykke seg på, bidrar dermed til å opprettholde integriteten til vurderingsprosessen. Dette er viktig i en eksamensform der studentene jobber over lengre tid og med alle hjelpemidler tilgjengelig, og der ulike KI-system (som ChatGPT) kan gi fullstendige tekstforslag.

Q: Hva må jeg se på når det gjelder å få best mulig endelige besvarelser?

A: Dersom du har levert til veiledning vil du ha fått forslag til videre arbeid. Bruk disse, samt de generelle veiledningsdokumentene og Retningslinjer for mappevurdering. Den individuelle veiledningen er lagt opp med fokus på den enkelte student og dennes vei mot høyere karakter. Det betyr at den veiledning du har fått har relevans kun for deg, og veiledning gitt dine medstudenter er totalt irrelevant for deg. Kast derfor ikke bort tid med å lure på hvorfor andre har fått andre kommentarer enn det du har fått.

Har du ikke levert til individuell veiledning bruker du de generelle veiledningsdokumentene, retningslinjene for mappevurdering og eksemplene på utkast til besvarelser som støtte for ditt arbeid frem mot mappestenging.

Pass på at alle dine refleksjoner er godt forankret i relevant fagstoff, med korrekt oppsatte kildehenvisninger i teksten og korrekt oppsatt litteraturliste.

Se gjennom ressursen Oppsummering (video og tekst) i Canvasrommet.

<Forrige kapittel StartsideSærskilt om KI og eksamen >