Innledning
Siden jeg både via min utdanning og min arbeidspraksis først og fremst har hatt – og fortsatt har – fokus på mennesket bak de digitale systemer, hører jeg til det fagfeltet som kalles Social cybersecurity.
Gjennom mitt undervisningsvirke fra 2002 og fagemnet Samfunnsinformatikk til i dag og fagemner som IKT1013 -Grunnleggende informasjonssikkerhet og ORG5005 – Digital beredskap, har jeg bidratt til at både EVU og MBA-studenter fra utdannings-, beredskaps-, og den private sektor, samt bachelor-studenter, har fått økt bevissthet rundt personvern, internettkriminalitet, informasjonssikkerhet, falske nyheter og egen beredskap som borger i en heldigital mediehverdag.
Mitt nåværende arbeid i fagemnene IKT1013 og ORG5005 er i tråd med Nasjonal Sikkerhetsmyndighet sin rapport for 2023, og i deres uttalelse om at «Digital sikkerhet bør inngå som et obligatorisk fag i alle IKT- og teknologiutdannelser. Det bør også være en del av undervisning i grunnskolen.» (NSM, 2023).
I det følgende kommer en oversikt over noen av mine faglige arbeider knyttet til området Samfunnsinformasjonssikkerhet.
Prosjekt
- Prosjekt Gå inn i din tid (2002 – 2009)
Første oppstart høsten 2002, men formell oppstart med avtale mellom HiNe og Redd Barna 2003. Temaområder relevant for Social Cybersecurity dekket av prosjektet: Sikkerhet, overvåking, personvern, og jus (personvernlovgivning og strafferett/straffeprosess)
Bevisstgjøring ved hjelp av fortelling og case
Faglige innlegg, forelesningsressurser etc.
- Trusler i det digitale rom – KI eller ganske enkelt the usual suspects?
- Sosiale medier – Fra lek og læring til krigsskueplass
- Når Hackergrupper plutselig blir de gode riddere
- Beskytt Ditt Personvern: Fordelene med Bruk av Anonyme E-posttjenester
- Historien bak Kryptografi og PGP: Sikring av E-postkommunikasjon
- Steganografi – Å skjule ting fullt synlig
- Beskyttelse av Personvern gjennom Kryptografi, Steganografi og Anonyme E-posttjenester -En oppsummering
- Om sosial manipulering
- Hva TikTok og kinesisk etterretning får tilgang til via våre mobiltelefoner, samt noen tanker om tøvete forbud
- Digital beredskap i krigens skygge
- Informasjonssikkerhet i skyggen av krig
- Informasjonssikkerhet begynner ved kjøkkenbordet
- Trusler i det digitale rom – KI eller ganske enkelt the usual suspects?
- Dataspill som pedagogisk verktøy for å skape økt bevissthet rundt informasjonssikkerhet
- Fra enkeltverktøy til helhetlig digital mediehverdag – Historie, statistikk og angrepsscenarioer som del av studentaktiv læring
- HUSKELISTE for lagførere og troppsjef – med IT-sikkerhetsvri
- NAFO-fellas: Bekjempelse av russisk feilinformasjon på nettet
- Intro til informasjonssikkerhet (videoforelesning)
- Digital beredskap (videoforelesning)
- Ulike scenarioer innen digital beredskap (videoforelesning)