Innledning
Siden jeg både via min utdanning og min arbeidspraksis først og fremst har hatt – og fortsatt har – fokus på mennesket bak de digitale systemer, hører jeg til det fagfeltet som kalles Social cybersecurity.
Gjennom min undervisning i IKT1013 -Grunnleggende informasjonssikkerhet (begge arbeidskrav), IKT1022 – Pedagogisk bruk av sosiale medier (første arbeidskrav: Å forstå sosiale medier – Sikkerhetsmessige perspektiv) og ORG5005 – Digital beredskap (begge arbeidskrav) ved Nord universitet, samt min tidligere mangeårige undervisning i fagemnet Samfunnsinformatikk ved tidligere Høgskolen i Nesna, har jeg bidratt til at både EVU og MBA-studenter fra utdannings-, beredskaps-, og den private sektor, samt bachelor-studenter, har fått økt bevissthet rundt personvern, internettkriminalitet, informasjonssikkerhet, falske nyheter og egen beredskap som borger i en heldigital mediehverdag.
Mitt nåværende arbeid i fagemnene IKT1013, IKT1022 og ORG5005 er i tråd med Nasjonal Sikkerhetsmyndighet sin rapport for 2023, og i deres uttalelse om at «Digital sikkerhet bør inngå som et obligatorisk fag i alle IKT- og teknologiutdannelser. Det bør også være en del av undervisning i grunnskolen.» (NSM, 2023).
I det følgende kommer en oversikt over noen av mine faglige arbeider knyttet til området Samfunnsinformasjonssikkerhet.
Bevisstgjøring ved hjelp av fortelling og case
Faglige innlegg
- Sosiale medier – Fra lek og læring til krigsskueplass
- Når Hackergrupper plutselig blir de gode riddere
- Beskytt Ditt Personvern: Fordelene med Bruk av Anonyme E-posttjenester
- Historien bak Kryptografi og PGP: Sikring av E-postkommunikasjon
- Steganografi – Å skjule ting fullt synlig
- Beskyttelse av Personvern gjennom Kryptografi, Steganografi og Anonyme E-posttjenester -En oppsummering
- Om sosial manipulering
- Hva TikTok og kinesisk etterretning får tilgang til via våre mobiltelefoner, samt noen tanker om tøvete forbud
- Digital beredskap i krigens skygge
- Informasjonssikkerhet i skyggen av krig
- Informasjonssikkerhet begynner ved kjøkkenbordet
Arbeider knyttet til min undervisning
- En sverm av djevler klokken tre
- Dataspill som pedagogisk verktøy for å skape økt bevissthet rundt informasjonssikkerhet
- Fra enkeltverktøy til helhetlig digital mediehverdag – Historie, statistikk og angrepsscenarioer som del av studentaktiv læring
- HUSKELISTE for lagførere og troppsjef – med IT-sikkerhetsvri
- NAFO-fellas: Bekjempelse av russisk feilinformasjon på nettet
- Intro til informasjonssikkerhet (videoforelesning)
- Digital beredskap (videoforelesning)
- Ulike scenarioer innen digital beredskap (videoforelesning)