FAQ Generelt om ORG5005

Q: Hva er det viktig at jeg gjør med en gang jeg får tilgang til Canvasrommet til ORG5005?

A: Start øverst i rommet og orienter deg fra topp til bunn i rommet. Ta deretter for deg følgende ressurser:

  1. En hilsen fra foreleser Per Godejord (Video)
  2. ORG5005 på 1 2 3
  3. Fremdriftsplan
  4. Eksamensinformasjon
  5. Retningslinjer for mappevurdering
  6. Se også Kunngjøringer.

Q: Hvordan bør jeg jobbe med ORG5005?

A: Det finnes ingen fasit. men generelt krever rene asynkrone nettstudier evne til å organisere egen hverdag. Det lønner seg å begynne å orientere seg i Canvasrommet fra dag 1 og legge inn fremdriftsplan og eksamensdato i egen kalender med en gang. Deretter lønner det seg å jobbe jevnlig med arbeidskravene og ikke satse på skippertak.

Q: Vil fremdriftsplanen bli endret underveis i studiet, eller kan jeg trygt legge den inn i min kalender med en gang?

A: Fremdriftsplanen vil ikke bli endret og du kan trygt planlegge din arbeidshverdag ut fra denne.

Q: Er det slik at vi kun har to obligatoriske arbeidskrav som skal jobbes med, og deretter leveres inn til eksamen?

A: Ja. De endelige besvarelsene, i form av to – 2 – dokumentfiler, på de to arbeidskravene er det som utgjør din eksamensbesvarelse.

Q: Kan de to obligatoriske arbeidskravene, både til veiledning og til endelig innlevering (eksamen), skrives sammen med andre?

A: Nei, arbeidet med de to arbeidskravene skal være 100% individuelt, basert på dine egne faglige synspunkter, forankret i din egen forståelse av fagstoffet, og forankret i din egen yrkeserfaring. Dette er selvsagt ikke til hinder for at du kan diskutere oppgavene med andre.

Q: Er arbeidsmengden i ORG5005 i tråd med et 7,5 stp. emne?

A: Ja, det er det. De to arbeidskravene er utformet med bakgrunn i 30 års erfaring med å undervise i informasjonssikkerhet og over 20 års erfaring med å undervise nettbaserte EVU-studenter i full jobb, og lage oppgaver i tråd med nasjonal og internasjonal forståelse av arbeidsmengden tilknyttet studiepoeng.

Siden ORG5005 bygger på prinsippene for studentaktiv undervisning, kan det føles som om arbeidsmengden er større enn de ordinære forelesningsemnene.

Nettbaserte emner av denne type krever evne til organisering av egen arbeidsdag og til jevnlig jobbing med arbeidskravene, men den store gjennomstrømmingen og de relativt høye karakterene ved eksamen viser at flertallet av studentene håndterer dette på en utmerket måte.

Det er viktig å skille mellom egen personlige følelse av arbeidsmengde, egen oppfattelse av arbeidsmengden ved andre fagemner og hva som reelt – i tråd med nasjonale og internasjonale retningslinjer – rent faktisk utgjør arbeidsmengden for et 7,5 stp. fagemne ved et universitet.

Q: Hvorfor er det ikke satt opp fast obligatorisk pensum for ORG5005?

A: Informasjonssikkerhet er et enormt fagtema. I tillegg forandrer situasjonen seg nærmest fra dag til dag, og den teknologiske utviklingen går raskere enn produksjonen av relevante fagbøker. Derfor er det i Leganto først og fremst henvist til boken «Datasikkerhet – Ikke bli svindlerens neste offer» (for de som vil ha en fysisk bok), samt noen artikler/hefter som også er tilgjengelig i Canvas.

Men i utgangspunktet ligger alt fagstoff som trengs for å løse arbeidskravene i Canvasrommet ved semesterstart.

Så er det slik at det i tillegg er anbefalt at du finner relevante artikler på egenhånd som du mener vil passe som støtte for dine faglige refleksjoner i besvarelsene. Og noen av bøkene knyttet til MASIK-studiet som sådan, vil også kunne være relevant. Tanken er at det å finne frem til ytterligere relevant fagstoff på egenhånd vil øke læringseffekten. En av de tidligere studentene ved ORG5005 sa det slik om det å måtte finne frem til relevant fagstoff på egenhånd:

Måten fagemnet ORG 5005 Digital beredskap er innrettet på krever høy grad av involvering av studentene. For å klare å besvare arbeidskravene har det vært nødvendig for meg å drive selvstendig jobbing med emnet. Innretningen med at studentene selv må søke relevant informasjon, og tenke selv gjør at jeg har vært nødt til å bruke, hva jeg vil anse som mye tid på emnet. Dette har vært krevende i en jobbhverdag som har vært mer krevende enn normalt dette halvåret, men samtidig har det gitt eierskap til pensumstoffet. Og det gir en grundigere læring enn når man som student sitter og mottar informasjon.

Q: Hvorfor er det ikke lagt opp til noe live-forelesning i sanntid?

A: ORG5005 er organisert for det store flertallet av studentenes behov for å kunne jobbe når de har tid, uavhengig av fast oppsatte undervisningsøkter. Det er desverre for ressurskrevende å legge opp til både asynkron undervisning med individuell veiledning og samtidig ha synkrone forelesninger og diskusjoner. Det er heller ikke relevant for oppnåelse av fagemnets læringsmål å ha synkrone forelesninger. Den grundige individuelle veiledningen vil håndtere den individuelle students behov knyttet til best mulig besvarelse av arbeidskravene. I tillegg er det mulig å engasjere foreleser og medstudenter i asynkron debatt via Canvasrommets forum.

Q: Hvorfor tar ikke ORG5005 opp mer tekniske emner knyttet til informasjonssikkerhet, og mer innføring i teknisk bekjempelse av hacking?

A: Helt siden starten av ORG5005 har trenden vært klar; En til to studenter er ingeniører med erfaring fra teknisk forsvar og/eller Cyberkrigføring, mens resten har ingen teknisk utdanning eller erfaring fra ren informatisk informasjonssikkerhet. Et fagemne må nødvendigvis innrettes slik at flertallet av studentene kan løftes til sitt høyeste potensiale.

Q: Hva er ORG5005 sitt fokus og mål?

A: Emnets fokus er egen bevisstgjøring rundt digitale trusler og den enkeltes ansvar for digital beredskap. Denne begrensningen ble valgt for å kunne gjøre et i utgangspunktet enormt fagemne til noe som er gripbart for den enkelte student. Målet med organiseringen av ORG5005 er å trigge refleksjoner som til slutt kan være med å gjøre den enkelte student til en bedre beredskapsleder, og ikke minst en mer sikkerhetsbevisst borger i et nesten heldigitalt samfunn. Håpet er at den enkelte student etter å ha gjennomført ORG5005 skal forstå at egne holdninger og egen digital beredskap har betydning for den totale beredskapen, – både hos egen arbeidsgiver og for nasjonens digitale beredskap. Studentene skal også være i stand til å drive bevisstgjøringsarbeid i egen organisasjon, herunder bidra til beredskapsøvelser der bortfall av digital infrastruktur inngår.

Q: Hvorfor er ikke alt 100% fleksibelt slik at vi kan levere til veiledning og til eksamen når det passer oss?

A: Et godt spørsmål! Ideelt sett burde hele opplegget vært 100% knyttet til den individuelle students behov, og det kunne vært meget faglig interessant å prøve. Men dessverre er det slik at dere studenter ved ORG5005 bare er en gruppe blant mange andre studenter jeg har ansvaret for, og som også skal ha grundig individuell veiledning på sine arbeidskrav. Dermed må det legges opp en ramme som – tross alt – passer flertallet av dere og samtidig gjør det mulig for meg å håndtere mine øvrige undervisnings- og forskningsoppdrag.

StartsideNeste kapittel>