FAQ Hvem kontakter du og hvordan gjør du det

Q: Hvem kontakter jeg for å få hjelp?

A: For alt som har med arbeidskravet og dets pensum, veiledning ol. kontakter du den enkelte faglærer.

For alt som angår opptak, semeserregistrering og avgift, avmelding av studiet ol. studieadministrative spørsmål kontakter du studieadministrasjonen.

Du finner en egen infoboks om dette i det enkelte Canvasrom, med tittel «Hvem kontakter du».

Hvem som er faglærer fremgår både av fremdriftsplanen og av det enkelte arbeidskrav. I noen fagemner er det to faglærere/ veiledere som er ansvarlig for hver sitt arbeidskrav. Hvem som har ansvar for hvilket arbeidskrav står både i fremdriftsplanen og i arbeidskravet. Sjekk dette før du sender melding/ spørsmål slik at du sikrer at rette faglærer får din melding!

Per 2024/2025 har følgende faglærere eneansvar for

Studieadministrativ kontakt for alt som angår studieadministrative spørsmål er studieveileder Ingrid Sandstad Størseth

Q: Hvordan skal jeg stille spørsmål i fagforumet til arbeidskravet eller i e-poster til faglærer?

A: Siden dette er et 100% nettbasert studium er vi avhengig av å være presis i vår kommunikasjon. Før du stiller spørsmålet bør du sjekke at dette ikke allerede er besvart i forumet i det enkelte emnerom i Canvas.

Når du har sjekket dette er det viktig å gjøre som følger:

• Dersom det allerede finnes en «tråd» (altså at noen allerede har tatt opp problemet i forumet), legger du ditt spørsmål inn som svar i den tråden.
  • Dersom det ikke finnes en tråd for ditt spørsmål, oppretter du en ny tråd
  • Du må ha en klar og konsis overskrift på ditt spørsmål.
  • Formuler spørsmålet så presist du kan. Ta deg tid til å analysere hva du rent konkret ikke får til eller finner ut av før du formulerer spørsmålet og legger det inn i forumet til alle.
  • Bruk standard nynorsk, bokmål eller engelsk når du stiller spørsmål i forumet eller via e-post. Ikke SMS-språk, dialekt eller slang da dette ofte kan være nesten umulig å forstå for en aktør som ikke befinner seg sammen med deg og som derfor kan benytte ulike teknikker for å tolke det du sier.
  • Vær høflig og vennlig når du debatterer eller svarer dine medstudenter og faglærer. Det er alles ansvar å skape et trivelig miljø på fagforumet. Er du irritert eller i ulage på annen måte, vent med å skrive i fagforumet.
  • Når du formulerer e-post til faglærer, eller andre ved Nord universitet, vær konkret og formuler deg klart og på standard nynorsk, bokmål eller engelsk.
  • E-post til en faglærer bør behandles som et formelt brev.
  • Teksten i emnefeltet skal være informativ. Både faglærerne og administrasjonen behandler store mengder digitale meldinger daglig, så det er viktig at du spesifiserer både fagemne (med fagkode eller navn) og hvilket arbeidskrav det gjelder. Skriv noen ord som angir formålet med meldingen: «Skjønner ikke oppgaveteksten i AK1 IKT1013» for eksempel.

Q: Når får jeg svar på min melding til faglærer?

A: Faglærer svarer på alle meldinger, enten de kommer som ordinær e-post, melding via meldingssystemet i Canvas eller i forumene, i tidsperioden 08:00 til 16:00 på hverdager. Dersom meldingen er sendt etter klokken 16:00 eller på en søn- og helgedag, kommer svaret neste virkedag.

Vær obs på at faglærerne som del av sin forskningsplikt kan være bortreist på internasjonale konferanser og i slike tilfeller må en påregne noe forsinkelse på svar på forespørsler.

Q: Kan jeg kontakte faglærer/veileder på mobil eller Teams?

A: Nei. Vi benytter kun asynkron kommunikasjon via ordinær e-post, Canvas meldingstjeneste eller via forumene i det enkelte Canvasrom. Den store mengden studenter ved IKT og læring 1 og 2, sammen med andre undervisnings- og forskningsoppdrag gjør at vi dessverre ikke har tid og ressurser til synkron kommunikasjon.

<Forrige kapittel StartsideNeste kapittel>