FAQ Innlevering til veiledning av de obligatoriske arbeidskravene

Q: Hva menes med veiledning?

A: Veiledning kan ha ulike former alt etter i hvilken kontekst den utføres i, men det er verken rådgivning, undervisning eller terapi. En vellykket veiledning er et samspill mellom veisøker og veileder, der begge parter må behandle hverandre med respekt. En veileder (foreleser) er ikke en tjener. I EVU-studier forekommer det aldri møter mellom en elev (barn) og en lærer (voksen), men tvert i mot et møte mellom to profesjonelle yrkesutøvere der begge har et like stort ansvar for å lykkes med oppdraget.

Ved IKT og læring 1 og 2 utføres veiledningen asynkront og skriftlig, basert på det du leverer.

I et rent nettbasert studieprogram, der studenten er profesjonell yrkesutøver, stilles det store krav til dennes evne til initiativ og selvstendighet i utførelsen av de to arbeidskravene. Det du leverer trenger ikke å være ferdig, men fagtekstene må være klart forankret i oppgavenes krav, i de generelle veiledningsdokumentene og i «Retningslinjer for mappevurdering».

Det er viktig at du selv prøver å formulere og begrunne hva som er godt eller mindre vellykket i det arbeid som leveres til veiledning, og viser evne til å se ditt arbeid inn i den sammenheng oppgavetekster og de generelle veiledningsdokumentene danner.

Veiledning kan beskrives som en kombinasjon av tilbakemelding og vurdering (Erlandsen & de Lange,2017), der begge aspekter er like nødvendig. Veilederne vil prøve å utfordre deg til å reflektere over dine egne besvarelser, i tråd med det Lauvås & Handal (2014) beskriver som bidrag til økt læring og mestring. Ved å stille spørsmål, utfordre og påpeke mulige veier til målet istedenfor å presentere en fasit, vil veilederne invitere deg til å reflektere over egne holdninger og oppfatninger. Målet med dette vil være å styrke ditt læringsutbytte i det enkelte fagemne, samt å bedre kvaliteten på besvarelsene dine.

Kilder:

  • Erlandsen, L.H., & de Lange, T. (2017). Studenten som veileder – erfaringer fra Krigsskolenslederutdanning. Uniped, 02(40), 109–128. https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2017-02-02
  • Lauvås, P., & Handal, G. (2014). Veiledning og praktisk yrkesteori. Oslo: Cappelen Damm Akademisk

Q: Er det obligatorisk å levere til veiledning?

A: Ja, men kun dersom du ønsker individuell veiledning. Får du ikke tid til å levere en fullt ferdig besvarelse, kan du gjerne levere et utkast der du beskriver hva du vil gjøre videre frem til endelig mappeinnlevering for å oppfylle kravene stilt i arbeidskravet.


Q: Hvor skal vi levere besvarelsene våre til veiledning?

A: Canvas har et eget innleveringssystem som skal benyttes til veiledning og som klargjøres når arbeidskravet er lagt ut.

Q: Er innleveringsdatoene for veiledning gitt i fremdriftsplanene for IKT og læring 1 og 2 synkronisert med hverandre?

A: Nei. IKT og læring 1 og IKT og læring 2 er to separate studieprogram. Selv om det er fullt mulig å ta begge studieprogram samtidig, er studieprogrammene satt opp i tråd med at studentene som regel er to separate grupper.


Q: Er det mulig å få utsettelse på innlevering til veiledning?

A: Ja det er det. I utgangspunktet er utsettelsesgrunn først og fremst egen sykdom, eller sykdom i nær familie. Men vi er fleksible ved Handelshøyskolen Nord og er klar over at i en travel arbeidshverdag kan det være flere forhold som uventet kan føre til at man ikke klarer å overholde tidsfrister. Ser du at du ikke får til å levere til veiledning sende du en begrunnet søknad via e-post, i god tid før innleveringsfristen er ute, til den faglærer som er satt opp som ansvarlig for det enkelte arbeidskrav.


Q: Hvor skal besvarelser til utsatt innlevering lastes opp?

A: I det veiledningsfristen er ute, og dersom det er noen som søker om utsettelse før innleveringsfristen er ute, vil det bli opprettet et eget oppgavesystem for utsatt innlevering i Canvas. Dette systemet er synlig for alle, som egen «oppgaveinnlevering», men har kun relevans for de som ikke har levert til ordinær tid og som har søkt om utsettelse.


Q: Kan jeg både levere i systemet for ordinær innlevering og i systemet for utsatt innlevering?

A: Nei. Det er kun de som på forhånd har søkt om utsettelse, eller som har varslet om tekniske problemer i forbindelse med innlevering innen fristen, som har anledning til å levere i systemet for utsatt innlevering.


Q: Hvor og hvordan får jeg veiledning – I forumet, per e-post eller via innleveringssystemet?

A: Veiledning gis kun skriftlig og asynkront via kommentarfeltet i innleveringssystemet i Canvas. Frem til innleveringsfristene for arbeidskravene er ute gir faglærerne kun «hjelp til selvhjelp-svar» for å sikre at studentene analyserer og resonerer mest mulig på egenhånd før arbeidet leveres inn til veiledning.

Selve veiledningen vil fokusere på styrker og svakheter og hva studenten kan forbedre. Veiledningen gitt individuelt via innleveringssystemet kan støttes av generelle veiledningsdokumenter lagt i Canvasrommet.

Veiledningen utføres løpende fra og med første virkedag etter at innleveringsfristen er ute og til samtlige studenter har fått veiledning. Pga. det store antall studenter på hvert emne kan det ta opptil tre uker fra innleveringsfristen før alle har fått sin veiledning.


Q: Er løpet kjørt hvis jeg ikke har levert arbeidskrav til veiledning og heller ikke har søkt om utsettelse innen fristen?

A: Nei. At det er obligatorisk å levere inn til veiledning er knyttet til retten til veiledning. Du har stadig eksamensrett og kan levere til mappestenging. Da bruker du de generelle veiledningsdokumentene, samt «Retningslinjer for mappevurdering», som støtte for ditt arbeide.


Q: Kan jeg laste opp arbeidskravsbesvarelser flere ganger og få mer enn en veiledning?

A: Nei. Innleveringssystemet godtar kun en innlevering innen fristen, og innleveringer på andre måter så som via kommentarfeltet i Speedgrader eller via e-post til faglærer behandles ikke.

Videre gis det kun en veiledning pr. arbeidskrav. IKT og Læring 1 og 2 har som regel tett opp mot 200 studenter spredd over hele Norge og Skandinavia, og veilederne har ikke ressurser til å gi veiledning mer enn en gang pr. arbeidskrav pr. student.


Q: Hvordan setter jeg opp refleksjonsnotatet?

A: I refleksjonsnotatet beskriver du egen lærings- og arbeidsprosess, samt hvilke endringer du har foretatt i besvarelsen (produkt og/ eller fagtekst) etter veiledning. Du finner informasjon om hvordan refleksjonsnotatet skal bygges opp i «Retningslinjer for mappevurdering» under «Nord info» i Canvasrommene til det enkelte fagemnet. Det er obligatorisk å etterfølge retningslinjene, og jo grundigere du utfører egenevalueringen, jo bedre karakter kan du oppnå på besvarelsen som helhet.


Q: Er det obligatorisk å levere besvarelsen i PDF til veiledning?

A: Ja, når det gjelder tekstdokumenter. For å unngå ulike konverteringsutfordringer med andre filtyper er det kun PDF som godtas som format for innlevering av tekstdokument. Bruk funksjonen «Lagre som» og velg PDF.

Men OBS! OBS! Når besvarelsene er i form av f.eks. multimediapresentasjoner eller dataspill skal de lagres i andre format. Dette vil stå i oppgaveteksten. Altså: Det er KUN tekstdokument som skal leveres i PDF.


Q: Hvorfor står det «Godkjent» på innleveringen min? Betyr det at jeg ikke trenger å gjøre noe mer?

A: Siden evalueringsmåten i IKT og Læring er mappeevaluering setter vi «godkjent» på alle innleveringer som er levert til veiledning. Men dette betyr bare at vi har gjennomgått besvarelsen og gitt veiledning. Du må lese veiledningskommentaren og så er det selvsagt opp til deg om du vil ta den til følge og jobbe videre med besvarelsen frem til mappestenging og endelig levering i Insperia.

<Forrige kapittel StartsideNeste kapittel>