Q: Hva menes med veiledning?
A: Veiledning kan ha ulike former alt etter i hvilken kontekst den utføres i, men det er verken rådgivning, undervisning eller terapi. En vellykket veiledning er et samspill mellom veisøker og veileder, der begge parter må behandle hverandre med respekt. En veileder (foreleser) er ikke en tjener. I EVU-studier forekommer det aldri møter mellom en elev (barn) og en lærer (voksen), men tvert i mot et møte mellom to profesjonelle yrkesutøvere der begge har et like stort ansvar for å lykkes med oppdraget.
Ved IKT og læring 1 og 2 utføres veiledningen asynkront og skriftlig, basert på det du leverer.
I et rent nettbasert studieprogram, der studenten er profesjonell yrkesutøver, stilles det store krav til dennes evne til initiativ og selvstendighet i utførelsen av de to arbeidskravene. Det du leverer trenger ikke å være ferdig, men fagtekstene må være klart forankret i oppgavenes krav, i de generelle veiledningsdokumentene og i «Retningslinjer for mappevurdering».
Det er viktig at du selv prøver å formulere og begrunne hva som er godt eller mindre vellykket i det arbeid som leveres til veiledning, og viser evne til å se ditt arbeid inn i den sammenheng oppgavetekster og de generelle veiledningsdokumentene danner.
Veiledning kan beskrives som en kombinasjon av tilbakemelding og vurdering (Erlandsen & de Lange,2017), der begge aspekter er like nødvendig. Veilederne vil prøve å utfordre deg til å reflektere over dine egne besvarelser, i tråd med det Lauvås & Handal (2014) beskriver som bidrag til økt læring og mestring. Ved å stille spørsmål, utfordre og påpeke mulige veier til målet istedenfor å presentere en fasit, vil veilederne invitere deg til å reflektere over egne holdninger og oppfatninger. Målet med dette vil være å styrke ditt læringsutbytte i det enkelte fagemne, samt å bedre kvaliteten på besvarelsene dine.
Kilder:
- Erlandsen, L.H., & de Lange, T. (2017). Studenten som veileder – erfaringer fra Krigsskolenslederutdanning. Uniped, 02(40), 109–128. https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2017-02-02
- Lauvås, P., & Handal, G. (2014). Veiledning og praktisk yrkesteori. Oslo: Cappelen Damm Akademisk
Q: Er det obligatorisk å levere til veiledning?
A: Ja, men kun dersom du ønsker individuell veiledning. Får du ikke tid til å levere en fullt ferdig besvarelse, kan du gjerne levere et utkast der du beskriver hva du vil gjøre videre frem til endelig mappeinnlevering for å oppfylle kravene stilt i arbeidskravet.
Q: Hvor skal vi levere besvarelsene våre til veiledning?
A: Canvas har et eget innleveringssystem som skal benyttes til veiledning og som klargjøres når arbeidskravet er lagt ut.
Q: Må vi levere fullstendige besvarelser for å få veiledning?
A: Nei, det er mulig å kun levere utkast. Men jo mer skissepreget utkastet er, jo vanskeligere er det å gi konkret og grundig individuell veiledning. Skissepregete besvarelser gjør det også vanskelig for veilederne å bedømme om du har erfaring med akademisk skriving og med å bedrive undervisning/ instruksjon/ kursvirksomhet, noe som kan medføre veiledningskommentarer med mer fokus på stringent struktur enn det som normalt er nødvendig i EVU-studier. Hvis du ser at du ikke klarer å levere et godt utkast til ordinær veiledningsfrist, så er det lurt å søke om utsettelse.
Q: Må vi følge faglærers veiledning? Representerer faglærers kommentarer eneste måte å løse arbeidskravene på?
A: Nei, absolutt ikke! Faglærer vil med sin veiledning søke å løfte den enkelte student så høyt som mulig på karakterskalaen, men det er aldri kun en måte å løse et arbeidskrav på. Hvordan du ønsker å benytte veiledningskommentarene er helt opp til deg, og den tid du føler du kan bruke på dette fagemnet i en travel hverdag. I universitets- og høgskolerådets karakterskala er det jo klart beskrevet hva som utgjør en A-, B- og en C-besvarelse. Om du ser at du har en annen vei til målet enn den veileder virker å legge opp til, og din endelige besvarelse ellers tilfredsstiller kravene til f.eks. en A, så vil du kunne oppnå en A ved sensur.
Q: Kan vi levere besvarelsene våre til veiledning via e-post eller meldingssystemet i Canvas?
A: Nei. Besvarelser skal leveres enten i oppgavesystemet for ordinær levering eller i oppgavesystemet for utsatt innlevering. Dersom du f.eks. ser at du har levert feil besvarelse til veiledning, må du gi faglærer beskjed umiddelbart, slik at denne kan gi deg tilgang til oppgavesystemet for utsatt innlevering.
Q: Er innleveringsdatoene for veiledning gitt i fremdriftsplanene for IKT og læring 1 og 2 synkronisert med hverandre?
A: Nei. IKT og læring 1 og IKT og læring 2 er to separate studieprogram. Selv om det er fullt mulig å ta begge studieprogram samtidig, er studieprogrammene satt opp i tråd med at studentene som regel er to separate grupper.
Q: Er det mulig å få utsettelse på innlevering til veiledning?
A: Ja det er det. I utgangspunktet er utsettelsesgrunn først og fremst egen sykdom, eller sykdom i nær familie. Men vi er fleksible ved Handelshøyskolen Nord og er klar over at i en travel arbeidshverdag kan det være flere forhold som uventet kan føre til at man ikke klarer å overholde tidsfrister. Ser du at du ikke får til å levere til veiledning sende du en begrunnet søknad via e-post, i god tid før innleveringsfristens utløp, til den faglærer som er satt opp som ansvarlig for det enkelte arbeidskrav.
Q: Hva legges i «før fristens utløp», og kan jeg be om utsettelse på andre måter enn e-post?
A: 1) «Før fristens utløp» tolkes fleksibelt, men hvis e-posten er sendt klokken 23:00 natten for fristens utløp regnes dette som for sent til at søknad innvilges. Husk at e-poster og meldinger sendt etter klokken 16:00 på ukedager, eller som sendes på helgedager, besvares etterfølgende arbeidsdagsmorgen. Riktignok er veilederne ofte pålogget Canvas og e-post på selve dagen for innleveringsfristen for å fange opp «i siste liten søknader» om utsettelse, men ikke sent på kvelden/ natten. En god tommelfingerregel er at man søker om utsettelse straks man ser at arbeids- og studiedagen ikke går opp, og da senest siste virkedag (mandag til fredag) før fristen utløper.
2) Søknader om utsettelse kan (i tillegg til via ordinær e-post) leveres i e-meldingssystemet i Canvas (Canvas sitt svar på e-post), men søknader levert i kommentarfeltet til oppgavesystemet, samtidig som man leverer sitt utkast til besvarelse, regnes ikke som «e-post sendt til faglærer» og vil bli avvist. Slike kommentarer vil jo ikke bli oppfattet av faglærer før veiledningen av akkurat dennes besvarelse starter og kan derfor ikke oppfyllet kravet om «før fristens utløp».
Q: Hvor skal besvarelser til utsatt innlevering lastes opp?
A: I det veiledningsfristen er ute, og dersom det er noen som søker om utsettelse før innleveringsfristen er ute, vil det bli opprettet et eget oppgavesystem for utsatt innlevering i Canvas.
Q: Kan jeg både levere i systemet for ordinær innlevering og i systemet for utsatt innlevering?
A: Nei. Det er kun de som på forhånd har søkt om utsettelse, eller som har varslet om tekniske problemer i forbindelse med innlevering innen fristen, som har anledning til å levere i systemet for utsatt innlevering.
På grunn av den store mengden studenter ved de to IKT og læringsprogrammene, har vi ikke ressurser til å gi mer enn en veiledning per student og det kun innenfor de tidsfrister som er gitt i fremdriftsplanene eller gitt via godkjent søknad om utsatt innlevering til veiledning.
Q: Hvor og hvordan får jeg veiledning – I forumet, per e-post eller via innleveringssystemet?
A: Veiledning gis kun skriftlig og asynkront via kommentarfeltet i innleveringssystemet i Canvas. Frem til innleveringsfristene for arbeidskravene er ute gir faglærerne kun «hjelp til selvhjelp-svar» for å sikre at studentene analyserer og resonerer mest mulig på egenhånd før arbeidet leveres inn til veiledning.
Selve veiledningen vil fokusere på styrker og svakheter og hva studenten kan forbedre. Veiledningen gitt individuelt via innleveringssystemet kan støttes av generelle veiledningsdokumenter lagt i Canvasrommet.
Veiledningen utføres løpende fra og med første virkedag etter at innleveringsfristen er ute og til samtlige studenter har fått veiledning. Pga. det store antall studenter på hvert emne kan det ta opptil tre uker fra innleveringsfristen før alle har fått sin veiledning.
Q: Er løpet kjørt hvis jeg ikke har levert arbeidskrav til veiledning og heller ikke har søkt om utsettelse innen fristen?
A: Nei. At det er obligatorisk å levere inn til veiledning er knyttet til retten til veiledning. Du har stadig eksamensrett og kan levere til mappestenging. Da bruker du de generelle veiledningsdokumentene, samt «Retningslinjer for mappevurdering», som støtte for ditt arbeide.
Q: Kan jeg laste opp arbeidskravsbesvarelser flere ganger og få mer enn en veiledning?
A: Nei. Innleveringssystemet godtar kun en innlevering innen fristen, og innleveringer på andre måter så som via kommentarfeltet i Speedgrader eller via e-post til faglærer behandles ikke.
Videre gis det kun en veiledning pr. arbeidskrav. IKT og Læring 1 og 2 har som regel over 100 studenter spredd over hele Norge og Skandinavia, og veilederne har ikke ressurser til å gi veiledning mer enn en gang pr. arbeidskrav pr. student.
Q: Hvordan setter jeg opp refleksjonsnotatet?
A: I refleksjonsnotatet starter du med å deklarere bruk/ ikke bruk av samtalerobot som del av arbeidet med besvarelsen (se Særskilt om KI og eksamen). Deretter skal du beskrive egen lærings- og arbeidsprosess, samt hvilke endringer du har foretatt i besvarelsen (produkt og/ eller fagtekst) etter veiledning. Du finner informasjon om hvordan refleksjonsnotatet skal bygges opp i «Retningslinjer for mappevurdering» under «Nord info» i Canvasrommene til det enkelte fagemnet.
Det er obligatorisk å etterfølge retningslinjene, og jo grundigere du utfører egenevalueringen, jo bedre karakter kan du oppnå på besvarelsen som helhet.
Q: Er det obligatorisk å levere besvarelsen i PDF til veiledning?
A: Ja, når det gjelder tekstdokumenter. For å unngå ulike konverteringsutfordringer med andre filtyper er det kun PDF som godtas som format for innlevering av tekstdokument. Bruk funksjonen «Lagre som» og velg PDF.
Men OBS! OBS! Når besvarelsene er i form av f.eks. multimediapresentasjoner eller dataspill skal de lagres i andre format. Dette vil stå i oppgaveteksten. Altså: Det er KUN tekstdokument som skal leveres i PDF.
Q: Hvorfor står det «Godkjent» på innleveringen min? Betyr det at jeg ikke trenger å gjøre noe mer?
A: Siden evalueringsmåten i IKT og Læring er mappeevaluering setter vi «godkjent» på alle innleveringer som er levert til veiledning. Men dette betyr bare at vi har gjennomgått besvarelsen og gitt veiledning. Du må lese veiledningskommentaren og så er det selvsagt opp til deg om du vil ta den til følge og jobbe videre med besvarelsen frem til mappestenging og endelig levering i Insperia.