IKT og Læringstudiene – 2018 til 2025

I denne gjennomgangen er det først og fremst evalueringsresultatene som i sin nåværende form startet i 2018, som det vises til. Men ved IKT og Læring 1 og 2 leverer studentene i tillegg individuelle refleksjonsnotat for hvert arbeidskrav, noe som gir atskillig mer verdifulle data enn de begrensede emneevalueringene. Her er et knippe uttalelser fra disse notatene om min undervisning fra 2014 til 2023.:

  • Jeg synes forelesningen til Per A. Godejord var utrolig god.
    – Student, IKT og Læring 1, 2014
  • I tillegg til pensumlitteraturen og ulike nettressurser i tilknytning til emnet har vi latt oss bli inspirert av Godejord sine forelesninger, spesielt videoforelesningen om hvordan en datamaskin er bygd opp og momenter en bør ha kjennskap til med tanke på hvordan ulike operasjonssystemer fungerer eller ikke fungerer i sammen.
    – Student, IKT og Læring 1,  2014
  • Jeg synes at de forelesningene vi har på nett har vært veldig lærerikt.
    – Student IKT og Læring 1 (ITL111, AK1), 2014
  • Liker veldig godt forelesningen, fordi de er enkle og lette å forstå, samtidig som ulike de begrepene er veldig godt forklart.
    – Student IKT og Læring 1 (ITL111, AK1), 2015
  • Da jeg startet å skrive på dette prosjektet, var jeg veldig motløs. Det gjorde ikke saken bedre å slå opp i boken «Innføring i informasjonsteknologi» for å tilegne meg kunnskap om operativsystemet. Det virket veldig komplisert, samtidig som at det sto ganske mye om operativsystemet. Men da jeg klikket meg inn på en av dine forelesningsfilmer om dette emnet, ble jeg straks lettere til sinns. Du forklarte det mye enklere og i en mer kortfattet form.
    – Student IKT og Læring 1 (ITL111, AK1), 2015
  • Jeg syns at Godejord forklarer godt og det var enklere å forstå begrepene etter å ha sett forelesningene.
    – Student IKT og Læring 1 (ITL111, AK1), 2015
  • Jeg må si meg fornøyd med ….og ikke minst med rådene, tipsene og veiledningene jeg fikk av vår lærer, Per Arne. Hans forelesninger var klare, tydelige og lærerike. Per Arne har ført oss inn i IKT-verden på en spennende måte og samtidig bringet til oss IKT-verden på en enkel men lett tilgjengelig måte
    – Student, IKT og Læring 1, 2015
  • Spesielt inspirerende er det å se at forelesningene varierer så mye i format. Hørespill om datasikkerhet og Dvolver Moviemaker vitner om en leken tilnærming til fagstoffet, og det liker jeg godt.
    Student, IKT og Læring 1, 2016
  • Tenker at etter å ha hørt «lyttespill», sett filmsnutter, leste tegnestriper og tekst, så har man fått åpnet øynene litt. Synes videre det er fantastisk at du bruker så forskjellige måter å formidle budskapet i pensum på, forandringen gjør at stoffet blir litt lettere å forstå og jobbe med.
    – Student IKT og Læring 1, 2016
  • Jeg synes oppgavene i dette emnet var veldig relevant og gode, fikk meg til å reflektere godt.
    – Student IKT og Læring 1 (IKT1002), 2018
  • Relevant fagstoff blir lagt ut. Veiledningshefter til oppgaver er godt beskrevet. Vi får god tilbakemelding på oppgaver vi leverer inn.
    – Student IKT og Læring 2 (IKT1024), 2022
  • Jeg har ikke i mine jobber opplevd å ha fått en så god gjennomgang av
    risikofaktorene, som jeg nå forstår at er avgjørende for sikkerheten av data i skyen.
    – Student IKT og Læring 1 (IKT1013), 2022

Til studentuttalelsen fra 2018 (tredje siste) er det viktig å understreke at i de rene nettbaserte og asynkrone studiene IKT og Læring 1 og 2 er de to arbeidskravene i hvert emne helt sentrale. Det er oppgavedesignet, sammen med veiledningen, som utgjør den studentaktive undervisningen.

Noen av studentuttalelsene over nevner «hørespill», «filmsnutter», og «tegnestriper». Siden 2006 har jeg benyttet meg både av lydforelesninger og videoforelesninger. Jeg har fokusert på korte lyd- og videoforelesninger (jeg kaller dem triggere) for å holde på studentenes interesse, i tråd med forskning på området.

Av de moduler jeg har hatt ansvar for i IKT og Læring var det høyest antall som leverte, og som også fikk ståkarakter på endelig innlevering, 75 av totalt 83 studenter. Høy gjennomføringsgrad preger samtlige av IKT og Læringsemnene, og er nøye forbundet med antallet aktive studenter. Det er ikke alltid samsvar mellom antall studenter registrert i Canvas og antall aktive studenter. Men det er alltid samsvar mellom aktivitet og eksamensdeltakelse.

Her følger oversikt over resultatene for IKT og Læring 1 og 2:

Ved de to EVU-studiene IKT og Læring 1 og 2 kjøres studentaktiv undervisning, med fokus på utfordrende arbeidskrav knyttet til Blooms taksonomis øvre nivå, grundig veiledning og mappeevaluering som eksamensform. Videre er det et sentralt læringsmoment at studentene selv finner frem til ytterligere fagressurser de, i egenskap av å være lærer/ instruktør/ opplæringsansvarlig, mener vil være nyttig for å understøtte sine faglige refleksjoner i det enkelte arbeidskrav. Dette er arbeidskrevende, men som en en nettstudent skrev:
«Innretningen med at studentene selv må søke relevant informasjon, og tenke selv gjør at jeg har vært nødt til å bruke, hva jeg vil anse som mye tid på emnet. Dette har vært krevende i en jobbhverdag som har vært mer krevende enn normalt dette halvåret, men samtidig har det gitt eierskap til pensumstoffet. Og det gir en grundigere læring enn når man som student sitter og mottar informasjon».

Resultatene for de semestre som er registrert taler for seg og viser at det ikke er noe problem med studentaktiv undervisning i rene asynkrone nettstudier.

[Tilbake til Undervisningsfilosofi – Effekt]