Vår- og høstsemesteret 2023

Vårsemesteret

I vårsemesteret var det emnene IKT1015, IKT1016, IKT1023 og IKT1024 som ble evaluert. Studentenes fornøydhet varierer fra 4,00 til 4,33. Det er små variasjoner fra foregående studieår og IKT og Læring 1 og 2 virker stadig å treffe sin målgruppe, som er undervisere/ opplæringsansvarlige/ kursholdere i full jobb.

  • I IKT1015 var det registrert 42 studenter i Canvas, 36 var aktive, 30 leverte til eksamen.
  • I IKT1016 var det registrert 40 studenter i Canvas, 34 var aktive, 30 leverte til eksamen.
  • I IKT1023 var det registrert 20 studenter i Canvas, 15 var aktive, 14 leverte til eksamen.
  • I IKT1024 var det registrert 20 studenter i Canvas, 16 var aktive, 15 leverte til eksamen.

Jeg hadde eneansvar for IKT1024 – Prosjektarbeid med IKT og scoren ble som følger:
Formidling av fagstoffet = 4,0
Undervisningens organisering = 4,0
Veiledning = 4,0
Fornøydhet = 4,0

Kun 3 av 20 studenter svarte på evalueringsundersøkelsen for IKT1024. Rapporten kan lese her.

Ingen studenter strøk til eksamen i IKT1024, og laveste karakter var C.

Høstsemesteret

Som for vårsemesteret var det små variasjoner og verdier fra 4.0 til 4.50 på totalt fornøydhet med de emner som ble evaluert. Kun 6 studenter gjennomførte evalueringen, noe som er normalt for denne type studier. Noen av spørsmålene er, som tidligere behandlet i denne bloggen, lite relevante for nettstudier noe som er en mulig feilkilde når resultatene skal tolkes. Ved IKT og læring er det stadig den enkelte students refleksjonsnotat som benyttes som evalueringsgrunnlag for hvorvidt det enkelte fagemne treffer det som er studieprogrammenes målgruppe; den profesjonelle underviser, instruktør eller kursholder. Ut fra de innleverte besvarelser til veiledning er studieprogrammenes målgruppe godt fornøyd med både innretning på fagemnene, tilgjengelig fagstoff og veiledning.

I IKT1013 var det 43 studenter registrert i Canvasrommet. 27 av disse leverte AK1 til veiledning, mens 21 leverte AK2 til veiledning. Til eksamen levert 20 studenter. Karakteren fordelte seg på 8 A, 4 B, 7 C og 1 D.

I IKt1014 var det 43 studenter registret Canvasrommet. 22 av disse leverte AK1 til veiledning, mens 18 leverte AK2 til veiledning. 18 studenter leverte til eksamen og karakterene fordelte seg som følger: 9 A, 2 B, 6 C og 1 D.

IKT og læring 2 hadde en mer normal fordeling mellom registrerte studenter, studenter som leverte til veiledning og deretter til eksamen.

At mindre enn halvparten av studentene i IKT og læring leverte til eksamen er både uvanlig og interessant. I IKT1013 var det 14 studenter som hadde liten til ingen aktivitet i Canvasrommet, og det samme gjaldt for IKT1014.

Så muligens hadde vi denne gang en større andel studenter i IKT og læring 1 som ikke hørte til målgruppen og som ga opp tidlig i semesteret. Det er vanskelig å se hvor mye mer tydelig vi kan gjøre informasjonen på studiesidene om at IKT og læring er EVU-studier for profesjonelle undervisere og instruktører/ kursholdere, men det er mulig vi må se nærmere på markedsføringen.

[Tilbake til oversikten IKT og Læring]