I studieåret 2018-2019 ble det tatt opp ca. 150 studenter totalt for IKT og Læring 1 og 2. I emnet IKT1002 (tidligere ITL111) som jeg har hatt eneansvar for var det ved slutten av semesteret (november) 99 studenter registrert i Canvas og av disse hadde 80 levert til veiledning og var klare for mappestenging. Også denne gruppen studenter var fornøyd med undervisningsopplegget, noe som kom til uttrykk i emneevalueringen høsten 2018. Denne kan leses her.
Spesielt for studieåret 2018 – 2019 var at det for første gang kun var to faglærere (begge spesialisert i det å drive nettundervisning) som håndterte IKT og Læring 1 og 2; Førsteamanuensis Beata Godejord og undertegnede. Vi har fordelt emneansvaret og i flere av modulene deler vi også ansvaret med ett arbeidskrav hver. For studieåret 2019-2020 videreutviklet og modernisert vi IKT og Læring 1 og IKTL 2, basert dels på tilbakemeldinger fra studentene og dels på vår etter hvert mangeårige erfaring med, og forskning på, nettbaserte studier inne digitaliseringsområdet.
Pr. april 2019 hadde vi med oss følgende antall studenter som skulle ta eksamen i juni 2019:
IKT og Læring 1: ITL112=87 stk., ITL113=82 stk.
IKT og Læring 2: ITL118=41 stk., ITL119=42 stk.
I løpet av februar/mars 2019 ble det foretatt emneevaluering via Canvas og igjen scoret IKT og Læring 1 og 2 høyt. Evalueringen kan studeres her.
I samtlige emner i IKT og Læring 1 lå scoren på «Hva jeg skal lære», «Relevans», «Pensum», «Variasjon av undervisningsform», «Fagstoff formidling», «Faglig veiledning», «Digitale verktøy», «Organisering av undervisning» og «Generell fornøydhet» over 4, og varierer fra 4.97 til 4.41.
Lavest score fikk studentens gjennomsnittlige tidsbruk per uke i det enkelte emnet. Her lå scoren stort sett på rundt 1.90 til 2.14. Men dette betød at studenten benyttet mellom 3 og 9 timer pr. uke på emnet, og for et rent asynkront nettstudium uten noen form for «live undervisning» og som retter seg mot fagfolk som er i full jobb må dette regnes som helt normalt.
I samtlige emner i IKT og Læring 2 lå scoren på «Hva jeg skal lære», «Relevans», «Pensum», «Variasjon av undervisningsform», «Fagstoff formidling», «Faglig veiledning», «Digitale verktøy», «Organisering av undervisning» og «Generell fornøydhet» over 4 og varierte fra 5.0 til 4.78.
Også i dette studiet var lavest score studentens gjennomsnittlige tidsbruk per uke i emnet. Her lå scoren stort sett på rundt 1.90 til 2.0. Men igjen; dette betyr at studenten benyttet mellom 3 og 9 timer pr. uke på emnet, og for et rent asynkront nettstudium må dette regnes som helt normalt.
I de fagemner jeg hadde 100% undervisningsansvar for høsten 2019 – våren 2020, ble resultatet på spørsmålet om fornøydhet med emnet som følger:
- IKT1013 – Grunnleggende informasjonsbehandling (nettbasert emne)= 4.57
- IKT1014 – Læring med IKT (nettbasert emne) = 4.60
- IKT1024 – Prosjektarbeid med IKT (nettbasert emne) = 4.0
[Tilbake til oversikt IKT og Læring]