IKT og Læringstudiene – 2018 til 2023

I denne gjennomgangen er det først og fremst evalueringsresultatene som i sin nåværende form startet i 2018, som det vises til. Men ved IKT og Læring 1 og 2 leverer studentene i tillegg individuelle refleksjonsnotat for hvert arbeidskrav, noe som gir atskillig mer verdifulle data enn de begrensede emneevalueringene. Her er et knippe uttalelser fra disse notatene om min undervisning fra 2014 til 2023.:

  • Jeg synes forelesningen til Per A. Godejord var utrolig god.
    – Student, IKT og Læring 1, 2014
  • I tillegg til pensumlitteraturen og ulike nettressurser i tilknytning til emnet har vi latt oss bli inspirert av Godejord sine forelesninger, spesielt videoforelesningen om hvordan en datamaskin er bygd opp og momenter en bør ha kjennskap til med tanke på hvordan ulike operasjonssystemer fungerer eller ikke fungerer i sammen.
    – Student, IKT og Læring 1,  2014
  • Jeg synes at de forelesningene vi har på nett har vært veldig lærerikt.
    – Student IKT og Læring 1 (ITL111, AK1), 2014
  • Liker veldig godt forelesningen, fordi de er enkle og lette å forstå, samtidig som ulike de begrepene er veldig godt forklart.
    – Student IKT og Læring 1 (ITL111, AK1), 2015
  • Da jeg startet å skrive på dette prosjektet, var jeg veldig motløs. Det gjorde ikke saken bedre å slå opp i boken «Innføring i informasjonsteknologi» for å tilegne meg kunnskap om operativsystemet. Det virket veldig komplisert, samtidig som at det sto ganske mye om operativsystemet. Men da jeg klikket meg inn på en av dine forelesningsfilmer om dette emnet, ble jeg straks lettere til sinns. Du forklarte det mye enklere og i en mer kortfattet form.
    – Student IKT og Læring 1 (ITL111, AK1), 2015
  • Jeg syns at Godejord forklarer godt og det var enklere å forstå begrepene etter å ha sett forelesningene.
    – Student IKT og Læring 1 (ITL111, AK1), 2015
  • Jeg må si meg fornøyd med ….og ikke minst med rådene, tipsene og veiledningene jeg fikk av vår lærer, Per Arne. Hans forelesninger var klare, tydelige og lærerike. Per Arne har ført oss inn i IKT-verden på en spennende måte og samtidig bringet til oss IKT-verden på en enkel men lett tilgjengelig måte
    – Student, IKT og Læring 1, 2015
  • Spesielt inspirerende er det å se at forelesningene varierer så mye i format. Hørespill om datasikkerhet og Dvolver Moviemaker vitner om en leken tilnærming til fagstoffet, og det liker jeg godt.
    Student, IKT og Læring 1, 2016
  • Tenker at etter å ha hørt «lyttespill», sett filmsnutter, leste tegnestriper og tekst, så har man fått åpnet øynene litt. Synes videre det er fantastisk at du bruker så forskjellige måter å formidle budskapet i pensum på, forandringen gjør at stoffet blir litt lettere å forstå og jobbe med.
    – Student IKT og Læring 1, 2016
  • Jeg synes oppgavene i dette emnet var veldig relevant og gode, fikk meg til å reflektere godt.
    – Student IKT og Læring 1 (IKT1002), 2018
  • Relevant fagstoff blir lagt ut. Veiledningshefter til oppgaver er godt beskrevet. Vi får god tilbakemelding på oppgaver vi leverer inn.
    – Student IKT og Læring 2 (IKT1024), 2022
  • Jeg har ikke i mine jobber opplevd å ha fått en så god gjennomgang av
    risikofaktorene, som jeg nå forstår at er avgjørende for sikkerheten av data i skyen.
    – Student IKT og Læring 1 (IKT1013), 2022

Til studentuttalelsen fra 2018 (tredje siste) er det viktig å understreke at i de rene nettbaserte og asynkrone studiene IKT og Læring 1 og 2 er de to arbeidskravene i hvert emne helt sentrale. Det er oppgavedesignet, sammen med veiledningen, som utgjør den studentaktive undervisningen.

Noen av studentuttalelsene over nevner «hørespill», «filmsnutter», og «tegnestriper». Siden 2006 har jeg benyttet meg både av lydforelesninger og videoforelesninger. Jeg har fokusert på korte lyd- og videoforelesninger (jeg kaller dem triggere) for å holde på studentenes interesse, i tråd med forskning på området.

Av de moduler jeg har hatt ansvar for i IKT og Læring var det høyest antall som leverte, og som også fikk ståkarakter på endelig innlevering, 75 av totalt 83 studenter. Høy gjennomføringsgrad preger samtlige av IKT og Læringsemnene, og er nøye forbundet med antallet aktive studenter. Det er ikke alltid samsvar mellom antall studenter registrert i Canvas og antall aktive studenter. Men det er alltid samsvar mellom aktivitet og eksamensdeltakelse.

Her følger oversikt over resultatene for IKT og Læring 1 og 2:

Ved de to EVU-studiene IKT og Læring 1 og 2 kjøres studentaktiv undervisning, med fokus på utfordrende arbeidskrav, grundig veiledning og mappeevaluering som eksamensform. Resultatene for de semestre som er registrert taler for seg og viser at det ikke er noe problem med studentaktiv undervisning i rene asynkrone nettstudier.

Noen tanker om veien videre

IKT og læring 1 og 2 er etter- og videreutdanning og har følgende målgruppe: Den profesjonelle underviser, instruktør og kursholder.

Både fagemner og veiledningsmetode er innrettet mot disse tre gruppene, som kjennetegnes av evne til organisering av egen tid, akademisk trening, evne til faglig selvrefleksjon og erfaring med det å undervise. Målgruppen håndterer studiene godt, noe både gjennomstrømning og karakterer viser. De få studentene som ikke tilhører målgruppen har derimot utfordringer med å få et godt grep på fagemnene og det bør vurderes å styrke markedsføringen (gjøre den klarere) mot følgende målgruppe:

  1. Lærere (barnehage, grunn- og videregående skole) med fullført lærer-, lektor eller barnehagelærerutdanning, samt minimum ett års sammenhengen undervisningspraksis
  2. Instruktører (forsvar/ sivilforsvar) med fullført befalsutdanning eller krigsskoleutdanning og minimum ett års sammenhengende instruktørpraksis
  3. Kursholdere i privat og offentlig virksomhet med minimum universitetsutdanning på bachelornivå, samt ett års sammenhengende undervisningspraksis og
  4. Lærerstudenter som har fullført 6. semester i lærerutdanning eller lektorutdanningen.

Den siste gruppen er ikke egentlig en målgruppe for studieprogrammene, men vi har gode erfaringer med at lærerstudenter som tar IKT og læring 1 og/eller 2 som del av sitt masterløp gjør det svært godt. Disse har både den nødvendige akademiske trening til å håndtere kravene som stilles og tilstrekkelig praksis til å evne å se arbeidskravene inn i et større undervisningsperspektiv. Det kan derfor forsvares å inkludere disse i en mer spisset markedsføring.

Tilsvarende bør det komme enda klarere frem at disse to programmene ikke er for studenter uten erfaring fra undervisning eller instruksjon.

Høstsemesteret 2023 så vi, som ventet, de første eksempler på KI-genererte tekster. Ved IKT og læring 1 og 2 er det ikke fusk å benytte ChatGPT eller lignende system. Tvert i mot anser vi det for viktig at våre studenter eksperimenterer med denne type verktøy. Som forventet, basert på uttesting av både ChatGPT og lignende system, svarer disse tekstene godt på nivå 1 i Blooms taksonomi, men svikter helt på de øvre nivå. Tekstene er relativt lett gjenkjennbare, da de avviker fra resten av besvarelsen og de mangler som regel helt konkret forankring i relevant og gjenfinnbare fagkilder. Slike tekster, dersom de ikke videreutvikles i tråd med veiledning, vil gi maksimum D på eksamen. Men utviklingen av KI understreker viktigheten av å ha arbeidskrav som krever både praktisk og teoretisk refleksjon på høyere nivå.

[Tilbake til Undervisningsfilosofi – Effekt]