Om meg og min faglige profil

1. CV
  2. Ledererfaring
  3. Attester

UTDANNING OG PRAKSIS

1. Jeg har hovedfag i informasjonsvitenskap (Cand.Polit.) fra UiB (Tema: Biometriske sikkerhetssystem, elektronisk betalingsformidling og personvern), 1991
  2. «Storfag» Offentlig rett, med fokus på Arbeidsrett (4. avd. spesialfag) og Politirett (4. avd. spesialfag). [NB! «Storfag» er her ment i betydningen antall vekttall: Mellomfag – 30 vekttall + Jus.Spesialfag – 10 vekttall = 40 vekttall. Offentlig Rett ved UiB hadde kun mellomfag, og de 10 ekstra vekttallene måtte tas direkte under det Juridiske fakultet sitt system. All undervisning og samtlige fagemner innen Offentlig Rett tilhørte justilbudet ved Juridisk fakultet, og det var kun innretningen; fokus kun på det offentligrettslige, som var satt av det Samfunnsvitenskapelige fakultet. Karaktersystemet var også i hh. til SV-fakultetet. NB!].
  3. Pedagogisk eksamen, UiB, 1991.
  4. Militær veilederutdanning, HVSKS, 2012.
  5. Kurs i Software-testing, IFI/UiB, 1987
  6. Kurs i NSM grunnprinsipper for IKT-sikkerhet, NSM, 2022.

7. IT-sjef ved HiNe  [inkl. IT-sikkerhetsansvar] (1993-1999),
  8. Dekan [HiNe og HiNt] (2008 – 2014),
  9. Foreleser og veileder [HiNe, HiNT, Nord universitet] (2001 – d.d.),
  10. Hovedverneombud (FFL), HiNe 1998-1999,
  11. Medlem av AMU (FFL), HiNe 1995-1999,
  12. Medlem av Høgskolerådet (NTL), Nesna Lærerhøgskole 1993-1994.
  13. Erfaring som lærer i videregående skole (1999-2001).
  14. Erfaring som tjenestepliktig veileder og instruktør av befal og mannskaper i sivilforsvaret (2013 – 2021).

FAGLIG PROFIL

Min faglige profil har i stor grad vært knyttet til hovedområdet informasjonssikkerhet, samt til en viss grad IKT og juss, med publikasjoner rettet mot både politiet og folk flest (1). Fra 2003 til 2009 ledet jeg undervisningsprosjektet «Gå inn i din tid» i samarbeid med Redd Barna og med aktiv deltakelse av representanter fra Kripos, der fokus var på internettrelaterte overgrep mot barn og hvordan informatikkstudenter (og senere også lærerstudenter) kunne bidra inn i kampen mot denne type overgrep.

Informasjonssikkerhet er et stort fagområde og siden jeg både via min utdanning og min arbeidspraksis først og fremst har hatt – og fortsatt har – fokus på mennesket bak de digitale systemer, hører jeg til det fagfeltet som kalles Social cybersecurity. Jeg er med andre ord ikke interessert i det tekniske, men hvordan menneskelig bruk av teknologien kan føre til sikkerhetsbrudd.

En slik profil samsvarer med Nord universitet sitt fjerde tematiske satsingsområde; Samfunnssikkerhet.

I henhold til «Strategi 2030» skal Nord universitet «bidra til å skape trygge og demokratiske samfunn som fremmer robust samfunns- og næringsutvikling gjennom å videreutvikle kunnskap om risiko og sårbarhet«. Menneskelig bruk av de digitale nettverksbaserte mediesystemer som omgir oss, og hva dette kan føre til av personvernmessige og sikkerhetsmessige trussler er viktige bestanddeler for et robust demokratisk styresett i et heldigital samfunn.

Gjennom min undervisning i IKT1013 -Grunnleggende informasjonssikkerhet (begge arbeidskrav), IKT1022 – Pedagogisk bruk av sosiale medier (første arbeidskrav: Å forstå sosiale medier – Sikkerhetsmessige perspektiv) og ORG5005 – Digital beredskap (begge arbeidskrav) ved Nord universitet, samt min tidligere mangeårige undervisning i fagemnet Samfunnsinformatikk ved tidligere Høgskolen i Nesna, har jeg bidratt til at både EVU og MBA-studenter fra utdannings-, beredskaps-, og den private sektor, samt bachelor-studenter, har fått økt bevissthet rundt personvern, internettkriminalitet, informasjonssikkerhet, falske nyheter og egen beredskap som borger i en heldigital mediehverdag. For å få til denne bevisstheten har bruk av studentaktiv undervisning vært sentralt.

Mitt nåværende arbeid i fagemnene IKT1013, IKT1022 og ORG5005 er i tråd med Nasjonal Sikkerhetsmyndighet sin rapport for 2023, og i deres uttalelse om at «Digital sikkerhet bør inngå som et obligatorisk fag i alle IKT- og teknologiutdannelser. Det bør også være en del av undervisning i grunnskolen.» (NSM, 2023).

IKT og læring 1 og 2 har studenter fra hele landet og fra alle nivå i skoleverket, samt fra helse, annen offentlig virksomhet, det private og (av og til) forsvaret. ORG5005 har beredskapsledere, eller beredskapspersonell, fra både det offentlige og det private. De tre nevnte fagemnene vil dermed på sikt kunne være en del av sjef NSM sitt ønske om at «alle årskull bør få opplæring i nasjonal sikkerhet og beredskap. Det skal styrke folks bevissthet om såkalte sammensatte trusler. NSM ser for seg at opplæringen kan skje uavhengig av verneplikten. Det kan eventuelt knyttes til sesjon eller som et eget kurstilbud for hele årskullet

Jeg har også bidratt internasjonalt innen min fagprofil, ved å forelese for MBA– og PhD-studenter ved Universitetet i Zielona Gora og Universitetet i Szczecin.

Nåværende forskningsfokus innen det digitale beredskapsfeltet:
1. NAFO Fellas (North Atlantic Fella Organization). Jeg ble medlem i juli 2023 og vil, i tillegg til arbeidet med å finne frem til og adressere russisk desinformasjon, undersøke hvordan NAFO fungerer og hvilken effekt denne type sosial medie-motstandsbevegelse kan ha i informasjonskrigen mot Russland. Denne spesifikke bruken av sosiale medier (som del av mer generell bruk av sosiale medier for desinformasjon og Fake News, samt plattform for sosial manipulasjon og personvernproblematikk) er del av første arbeidskrav i IKT1022 – Pedagogisk bruk av sosiale medier, IKT og Læring 2.

2. Bruk av dataspill som bevisstgjøringsgrep innen informasjonssikkerhet.

Faglige arbeider knyttet til min profil (utvalg)

Jeg har samlet et utvalg av ulike faglige arbeider knyttet til samfunns- informasjonssikkerhet her.

[Tilbake til hovedsiden]