Denne sesjonen vil avholdes 6. desember kl. 09.00-10.00. Det er kun mulig å velge ett av alternativene. «Trykk» på den blå overskriften for å lese mer om hvert bidrag.
Foto: Adrian Bensvik
Workshop (alternativ 1):
En styrket læringskultur i studieprogrammer og undervisninger for å redusere frafall
Pandemien og digitaliseringen har skapt en ny studentmasse der mange mangler tilhørighet, føler seg ensomme og usikre på relasjoner og kommunikasjon. Fadderuker er sosiale og bra, men hvordan kan vi faglige tilrettelegge for å skape et samhold og glede hos studenter til å møte opp på campus, delta aktivt i undervisningen og bidra til felleskap. Kompetanser som samspill og kommunikasjon kan ikke kunstig intelligens overta. Workshopen er en interaktiv økt som tar sikte på å utforske hvordan vi som faglige kan legge til rette for en mer positiv studieopplevelse for våre studenter. Samtidig er det ønskelig å adressere utfordringene knyttet til frafall, spesielt blant førsteårsstudenter, og hvordan vi kan bygge bro mellom akademia og næringslivet for å styrke arbeidsintegrert læring og motivere studentene.
Ved Carina Johansson Nyvoll, Høyskolen i Kristiania
Sted: ROM 7
Presentasjon (alternativ 2):
Møtt, sett, hørt, respektert og likt. ForVei, et mangeårig suksesstiltak som virker positivt på studenthelsen, gjennomføringsevnen og trivsel hos studenter på MN-fakultetet ved UiO. Hvordan virker forebyggende veiledning og proaktivt relasjonsarbeid? Metode, filosofi, resultater og utfordringer, i vårt arbeid, vil bli belyst.
Ved Ilan Dehli Villanger, Universitetet i Oslo
Sted: ROM 4
Presentasjon (alternativ 3):
«Begin, belong, become»: en sammenhengende studentreise
Studentmassen har endret seg: sammensetningen er bredere og generasjonen har andre behov, vaner og forutsetninger enn tidligere. Vi valgte å dra på en studietur til Irland og Skottland for å få inspirasjon og nye perspektiver på hvordan tenke helhetlig i studenters møte med universitetet.
Ved Erna Synnøve Kjensjord og Tonje Kløkstad, Universitetet i Agder
Reelle case gir studentene mulighet til å jobbe med ekte problemer
Hvilke fordeler får studenter som jobber med reelle case? Hva gjør det med studenter og undervisere å jobbe med eksterne aktører som forventer reelle innspill og ideer? I presentasjonen vil vi dele erfaringer rundt fordeler, ulemper og fallgruver for bruk av reelle case i undervisning.
Ved Åshild Wilhelmsen, NTNU og Sølvi Solvoll, Nord universitet
Sted: ROM 3
Show-and-tell (alternativ 4):
«Ta ordet» – kurs med VR-briller
«Ta ordet»-kurs med VR-briller er utviklet for studenter med redsel for muntlig fremlegg. I følge SHoT gjelder dette nesten halvparten av studentene. Høsten 2023 ble kurset gjennomført i 12 av 13 studentsamskipnader i Norge.
Det vil bli anledning til å prøve VR-brillene under innlegget.
Ved Tine Øverseth Blomfeldt, Studentsamskipnaden på Vestlandet – Sammen
Studentsamskipnaden på Vestlandet og Universitet i Bergen samarbeider om gruppetilbud for studenter på autismespekteret. Gruppen er gjennomført tre ganger siden høsten 2022. Så langt melder studentene om at de setter stor pris på å delta i et fellesskap der de kan utveksle erfaringer, føler seg akseptert og forstått og lærer mer om hvordan håndtere studiehverdagen. Hensikten med gruppen er å tilby studenter som er på autismespekteret en arena for å kunne møte andre med lignende utfordringer og dele erfaringer, oppleve gjenkjenning og fellesskap og lære mer om hvordan håndtere egne utfordringer og bli kjent med egne styrker i studiesituasjonen.
Ved Gunnhild Handegård, Studentsamskipnaden på Vestlandet – Sammen
Sted: ROM 6