Parallell sesjon 4

Denne sesjonen vil avholdes 6. desember kl. 10.15-11.15. Det er kun mulig å velge ett av alternativene. «Trykk» på den blå overskriften for å lese mer om hvert bidrag.

Foto: Adrian Bensvik

Workshop (alternativ 1):

Hvordan tilrettelegge for fremtidens studentfrivillighet? Del 2

Studentenes helse og trivselsundersøkelse 2018 oppgir at 39 prosent av studentene var aktive i en studentorganisasjon. Undersøkelsen fra 2022 viser at studentengasjementet i Norge har sunket til 27 prosent. Dette er altså en nedgang på over 30 prosent. Hva er årsaken til dette? Og hvordan kan vi snu denne trenden?

I del 2 av sesjon om studentdentfrivillighet skal vi diskutere i grupper på tvers av institusjoner, samskipnader og studenter, og finne løsninger på hvordan vi kan bedre legge til rette for studentfrivilligheten. Vi tar med oss det vi har lært fra rapporten til Sammen, og bygger videre på dette. 

Del 1 gjennomføres første dag av konferansen i form av en presentasjon.

Ved Simen Randen, studentleder Nord universitet og Elida Slettum, Fag – og læringsmiljøpolitisk ansvarlig i Norsk Studentorganisasjon

Sted: ROM 7

Presentasjon (alternativ 2):

Utvikling av en helsefremmende digital lavterskeltjeneste
– Kan studenterspor.no møte behovene og forventningene til Student 2.0?

En visjon om å møte studentene på en helt ny måte! En trygg digital plattform som skal levere kvalitetssikret helseopplysning til studenter. Studenter spør er en gratis og anonym spørretjeneste for alle studenter. I tillegg kan du finne fagartikler skrevet av fagfolk og erfaringsbaserte artikler skrevet av studenter. Samarbeidet med andre samskipnader i Norge står helt sentralt, og hittil er åtte samskipnader med på å drifte tjenesten.

Ved Lene Sogn Hansen, Samskipnaden SiO og Eva Renate Åsheim, Norges arktiske studentsamskipnad

StudyWell: Bedring av studenters psykiske helse og trivsel i studieby og studiemiljø gjennom tjenestedesign som metode og relasjonell velferd som visjon

Prosjektet StudyWell er finansiert av NTNU Helse fra 2023 til 2027. Samarbeidspartnere er Velferdstinget, SiT, Trondheim Kommune og tre institutter ved NTNU; institutt for design, institutt for psykisk helse og institutt for pedagogikk og livslang læring. De tre PhDene skal gjennomføre forskning og co-design prosesser med formål å forsterke studiemiljøets rolle (medstudenter, lærere, studenterkonsulenter, kurs, pedagogiske prinsipper, forventninger etc. og aktivere dette som plass til mulighet for endret praksis som kan styrke studenters psykiske helse. Tjenestedesign skal bidra til å identifisere stressfaktorer, beste praksis, kultur, holdninger og bevissthet rundt psykisk helse. Tjenestedesign kombinert med relasjonell velferds-teori kan ytterligere identifisere utfordringer innenfor studenterfaringer som kan føre til følelser som utilstrekkelighet, ensomhet og mangel på mestring, og identifiserer potensialet i hvert studentmiljø for å forbedre den generelle følelsen av tilhørighet og betydning i fire studiemiljø. Vi ser gjennom fire briller: Studenten (individet), Studiemiljøet (fellesskapet), Systemet (lavterskel og profesjonelle tjenester i studiebyene satt i system), Fremtiden (hvordan kan man i fremtiden ramme inn og snakke om psykisk helse).

Ved Brita Fladvad Nielsen og Katie Aurora Lineer, NTNU.

Sted: ROM 3

Show-and-tell (alternativ 3):

Klar for student – og arbeidslivet med det digitale brettspillet ThiGro

Det digitale brettspillet ThiGro® er utviklet på OsloMet i prosjektet «Klar for arbeidslivet, karrierelæring på timeplanen». Spillet er forskningsbasert og prøvd ut på 1500 studenter på OsloMet og USN med veldig gode resultater. Spillet skal bidra til mestring og læring i endring og overganger i livet. ThiGro® bidrar også til studentenes utvikling av refleksjons- og problemløsningsevne.

Ved Sonja Susnic, OsloMet

Tilrettelegging for studentaktiv læring, målet er studenter med arbeidsrelevante ferdigheter, men er de motiverte for egeninnsats?

Vi deler erfaring fra å tilrettelegge for studentaktiv læring for videreutdanningsstudenter, de møter opp samlingsbasert og er i arbeid. Egeninnsats er forventet. Våre erfaringer er at mange av studentenes målorientering er mer ytremotivert og prestasjonsorientert enn indremotivert og læringsorientert. Vi analyserer materialet ved å anvende begrepene nærmeste utviklingssone og målorientering.

Ved Helene Hoemsnes og Øyvind Kvello, Høgskolen i Molde

Hvordan ha studentkontakt når studenten ikke er der?

Presentasjonen utforsker HVLs prosjekt for å bruke dataanalyse som verktøy for forbedring av utdanning. Den diskuterer utkast til løsninger satt opp imot etiske og praktiske problemstillinger knyttet til bruk av studentdata.

Ved Håvard Moe Hagen, Høgskolen på Vestlandet

Studenters deltagelse i Læringsaktiviteter og tilfredshet med læringsarbeidet og læringsresultater (Arbeidsnotat)

Sammen med kollega Hassa Pedersen har vi utviklet et og pretestet et spørreskjema om studentenes deltagelse i læringsaktiviteter. Vi ønsker å dele erfaringer fra dette arbeidet og diskutere utfordringer med kollegaer på konferansen.
Ved Frode Soelberg, Nord universitet

Sted: ROM 6

Workshop (alternativ 4)

Leveraging AI in Academic Research: Opportunities, Strategies, and Ethics

In the continually evolving landscape of academia, researchers are increasingly embracing Artificial Intelligence (AI) as a potent ally in their pursuit of conducting and writing research. This workshop aims to explore AI technologies and their relevance to academic research by examining how AI can assist researchers in conducting literature reviews, performing data analyses, and drafting and editing research papers. Additionally, it delves into ethical considerations and the reliability of AI-generated content.

Abderisak Adam, Avidnote

Sted: ROM 1