FAQ Bruk av KI ved endelig innlevering

Q: Hva er reglene ved Nord universitet for bruk av KI på eksamen?

A: Dette er regulert i forskrift om studier og eksamen ved Nord universitet, paragraf 9-1, punkt 5 e, som definerer som fusk: «Å generere besvarelse ved hjelp av kunstig intelligens, og levere den helt eller delvis som egen besvarelse, dersom ikke annet er opplyst for den enkelte eksamen.»

Q: Er det fusk å benytte KI for å utarbeide en fullstendig besvarelse på et arbeidskrav i IKT og læring 1 og 2?

A: Ja. Alle besvarelser du leverer til veiledning, og deretter til mappestenging (eksamen), skal være utviklet av deg og vise dine kunnskaper om det enkelte fagtema.

Q: Er det fusk å benytte KI som støtte (så som sjekk av grammatikk, ord ol.) for utarbeidelse av besvarelser?

A: Nei.

Q: Kan vi bruke KI som kilde til en påstand, faktaopplysning ol. i teksten og i litteraturlisten?

A: Nei. KI-verktøy regnes ikke som en akseptabel kilde og slik bruk vil trekke ned karaktermessig. Videre vil det å bruke KI til å generere kilder og litteraturlister kunne gi ikke-eksisterende kilder, og falsifisering av kilder er fusk og vil føre til umiddelbar stryk.

Q: Hvis vi bruker KI, skal dette opplyses om?

A: All bruk av KI skal nøye bemerkes i refleksjonsnotatet, jfr. Retningslinjer for mappevurdering, kap. «Refleksjonsnotat – Utkast til veiledning». Nord universitet arbeider med egne retningslinjer om bruk av KI, og det vil etter hvert komme eget deklarasjonsskjema for din eventuelle bruk av KI i en besvarelse.

Q: Hva menes med KI og er det ikke slik at alle hjelpemidler er tillatt ved IKT og læringsstudiene?

A: 1) Nord universitet er per august 2024 i ferd med å utvikle retningslinjer for bruk av KI, og da med fokus på eksamen. Hva som helt spesifikt menes med KI er foreløpig ikke definert, men fokuset er antakelig på samtaleroboter av typen ChatGPT, Claude osv.
2) Det er ikke forbudt å eksperimentere med samtaleroboter (eller andre former for såkalt KI) som del av arbeidet med det enkelte arbeidskrav. Men det er ikke tillatt å levere en besvarelse til mappestenging (eksamen) som helt eller delvis er skrevet av en samtalerobot. Dette er egentlig ikke noe nytt da det jo alltid har vært regnet som fusk å levere en besvarelse skrevet av andre enn deg selv.

<Forrige kapittelStartside