Digital distribuering av undervisning

Online learning is not about watching videos—it’s about engagement, exploration, and transformation

Professor Barbara Oakley

Innledning

Jeg startet mine første funderinger om nettbasert undervisning tilbake i 1996 da jeg som IT-sjef ved daværende Høgskolen i Nesna jobbet sammen med bl.a. forelesere i informatikk med fokus på videokonferansesystemet CuSeeMe og bruk av websider for formidling av undervisning. I 1999 – 2000 jobbet jeg i videregående skole og testet ut om det å sende elevene hjem og kjøre undervisning via direktemeldingssystemet ICQ kunne være en måte å løfte de mest demotiverte og gjøre dem interessert i fagstoffet. Fra og med 2003 har jeg drevet med undervisning i rene nettbaserte og asynkrone fagemner og studieprogram. 

I det følgende har jeg samlet det meste sentrale av det jeg har skrevet om «nettundervisning», eller «digital distribuering av fagemner» som jeg foretrekker å kalle det.

Noen forbehold

Begrepet «undervisning» gir fort tanker om 45 minutters forelesning, men siden 2002 har jeg utelukkende hatt fokus på studentaktivitet i form av prosjekt, case og arbeidskrav og der den individuelle veiledningen er sentral. Eksamensformen er mappevurdering, utformet og tilpasset mine fagemner og forankret i over 20 års erfaring med digitalt distribuert undervisning.

Min forankring er i den amerikanske tradisjonen for hvordan undervise i informasjonsteknologi, der Learning by doing er sentralt, og der studentenes bruk av ulike digitale verktøy (herunder samtaleroboter) er en selvfølge. Videre identifiserer jeg meg med samfunnsinformatikken slik Rob Kling og Tom Jewett praktiserte dette fagområdet.

Siden min undervisningsfilosofi og tanker om studentaktiv undervisning er sentralt for hvordan jeg forstår det å distribuere fagemner digitalt, gir jeg her en oversikt over dette.

Min måte å undervise på er altså sterkt forankret i en amerikansk fagtradisjon (slik jeg oppfatter den). I tillegg er mine studenter i hovedsak profesjonelle undervisere i form av lærere (skoleverket), forelesere (høyere utdanning), instruktører (Forsvaret/ Sivilforsvaret), kursholdere/ opplæringsansvarlige (offentlig og privat virksomhet) og beredskapspersonell.

Disse har det til felles at de som regel ikke får fri av arbeidsgiver til å studere og at de er vant til å jobbe strukturert.

Gitt disse forhold vil min måte å tenke «nettundervisning» på kunne være vidt forskjellig fra andres, og ikke umiddelbart overførbart til andre fagområder og fagtradisjoner.

Å jobbe med studenter online og asynkront

Mine tanker om det å legge til rette for læring på nett er i hovedsak gjennomgått i de følgende innleggene:

Mine nettbaserte program og fagemner

Avslutning

Min måte å drive nettbasert undervisning på kan oppsummeres i følgende prinsipper:

1. Studentaktiv læring

  • Undervisningen skal være handlingsorientert og involverende.
  • Bruk av prosjekt, case og arbeidskrav som læringsformer.
  • Læring skjer gjennom aktivitet, ikke passiv mottakelse.

2. Oppgavedesign over verktøyvalg

  • Det er kvaliteten på oppgavene som avgjør læringsutbyttet, ikke hvilke digitale verktøy som brukes.
  • Digitale verktøy er støttefunksjoner, ikke pedagogiske drivere.

3. Asynkron fleksibilitet

  • Læringsrom organiseres for å støtte individuell progresjon og tilgjengelighet.
  • Undervisningen tilpasses studenter uavhengig av hvor de befinner seg, og som kombinerer full jobb og studier.

4. Individuell veiledning

  • Veiledning er den sentral komponent i læringsprosessen.
  • Jeg fungerer som mentor og fasilitator, ikke bare formidler.

5. Mappevurdering som eksamensform

  • Vurdering skjer gjennom dokumentert prosess og refleksjon.
  • Fremmer dybdelæring og kontinuerlig utvikling.

6. Learning by Doing (amerikansk tradisjon)

  • Praktisk anvendelse av kunnskap står i sentrum.
  • Inspirert av hvordan jeg forstår fagområdet samfunnsinformatikk og erfaringsbasert læring, forankret i Rob Kling og Tom Jewett sine tanker.

7. Tilpasning til målgruppen

  • Undervisningen er designet for profesjonelle yrkesutøvere med evne til strukturert arbeid.
  • Relevans og kontekstualisering er sentralt for motivasjon og læring.

For mer om min fagprofil og ulike innlegg knyttet til mitt undervisningsvirke se
hovedsiden «Didaktiske betraktninger», og innleggsoversikten til høyre.

_________________________________

 Forfatter: pagodejord

Førstelektor i IKT ved Handelshøyskolen Nord, utdannet i IKT/ IKT-sikkerhet (Biometriske sikkerhetssystem og betalingsformidling) samt Jus med spesialisering i Politirett og Arbeidsrett, tidligere lokalpolitiker for Høyre, tjenestepliktig stabsbefal i Sivilforsvaret (pensjonert) med lederansvar for TAKEVAL ved NTSFD, over 30 års erfaring med bevisstgjøringsarbeid innen IKT-sikkerhet og over 20 års erfaring med digital distribuering av undervisning og studentaktiv undervisning. Vis alle innlegg av pagodejord