Faglige arbeider knyttet til informasjonssikkerhet og digital beredskap

Innledning

Siden jeg både via min utdanning og min arbeidspraksis først og fremst har hatt – og fortsatt har – fokus på mennesket bak de digitale systemer, hører jeg til det fagfeltet som kalles Social cybersecurity.

Gjennom min undervisning i IKT1013 -Grunnleggende informasjonssikkerhet (begge arbeidskrav), IKT1022 – Pedagogisk bruk av sosiale medier (første arbeidskrav: Å forstå sosiale medier – Sikkerhetsmessige perspektiv) og ORG5005 – Digital beredskap (begge arbeidskrav) ved Nord universitet, samt min tidligere mangeårige undervisning i fagemnet Samfunnsinformatikk ved tidligere Høgskolen i Nesna, har jeg bidratt til at både EVU og MBA-studenter fra utdannings-, beredskaps-, og den private sektor, samt bachelor-studenter, har fått økt bevissthet rundt personvern, internettkriminalitet, informasjonssikkerhet, falske nyheter og egen beredskap som borger i en heldigital mediehverdag.

Mitt nåværende arbeid i fagemnene IKT1013, IKT1022 og ORG5005 er i tråd med Nasjonal Sikkerhetsmyndighet sin rapport for 2023, og i deres uttalelse om at «Digital sikkerhet bør inngå som et obligatorisk fag i alle IKT- og teknologiutdannelser. Det bør også være en del av undervisning i grunnskolen.» (NSM, 2023).

I det følgende kommer en oversikt over noen av mine faglige arbeider knyttet til området Samfunnsinformasjonssikkerhet.

Bevisstgjøring ved hjelp av fortelling og case

1. Døden tar PC – en krimhistorie
  2. En vanlig dag i Anne Kirkeruds liv – et personverncase

Faglige innlegg

1. Sosiale medier – Fra lek og læring til krigsskueplass
  2. Når Hackergrupper plutselig blir de gode riddere
  3. Beskytt Ditt Personvern: Fordelene med Bruk av Anonyme E-posttjenester
  4. Historien bak Kryptografi og PGP: Sikring av E-postkommunikasjon
  5. Steganografi – Å skjule ting fullt synlig
  6. Beskyttelse av Personvern gjennom Kryptografi, Steganografi og Anonyme E-posttjenester -En oppsummering
  7. Om sosial manipulering
  8. Hva TikTok og kinesisk etterretning får tilgang til via våre mobiltelefoner, samt noen tanker om tøvete forbud
  9. Digital beredskap i krigens skygge
  10. Informasjonssikkerhet i skyggen av krig
  11. Informasjonssikkerhet begynner ved kjøkkenbordet

Arbeider knyttet til min undervisning

1. En sverm av djevler klokken tre
  2. Dataspill som pedagogisk verktøy for å skape økt bevissthet rundt informasjonssikkerhet
  3. Fra enkeltverktøy til helhetlig digital mediehverdag – Historie, statistikk og angrepsscenarioer som del av studentaktiv læring
  4. HUSKELISTE for lagførere og troppsjef – med IT-sikkerhetsvri
  5. NAFO-fellas: Bekjempelse av russisk feilinformasjon på nettet
  6. Intro til informasjonssikkerhet (videoforelesning)
  7. Digital beredskap (videoforelesning)
  8. Ulike scenarioer innen digital beredskap (videoforelesning)

Bøker

1. Beslag og sikring av datautstyr : en enkel felthåndbok
  2. PC-sikkerhet – og mysteriet med de forsvunne filer (1).
  3. Innføring i informasjonsteknologi (Mitt kapittel)