Årskonferanse 2025: Should I stay or should I go? Frafall og gjennomføring i høyere utdanning.  

Hva får en student til å bli – og hva får en til å slutte? Valget om å fortsette eller avbryte studiene er en individuell beslutning, men det er også et strukturelt spørsmål som i fellesskap angår lærestedene og samskipnadene. Som sektor har vi et felles ansvar for å legge til rette for gode læringsmiljøer, velferdsordninger og tiltak som reduserer frafall og øker gjennomføring. 

Har vi tiltak som faktisk treffer, eller overlater vi for mye til den enkelte student? Målet bør være å bygge så gode tilbud at studentene aldri trenger å stille seg spørsmålet: Should I stay or should I go? 

På årets konferanse setter vi søkelyset på frafall og gjennomføring i høyere utdanning. Vi vil utforske hva vi vet om årsakene bak frafall, hvilke tiltak som fungerer, og hvordan vi som læresteder, samskipnader og studentorganisasjoner sammen kan jobbe smartere og mer systematisk, både strukturelt og individuelt, for å forhindre frafall og sikre god gjennomstrømming. 

Hvordan kan vi, sammen, skape et utdanningsløp der studentene ikke blir stående i valget mellom å bli eller slutte? Har vi de riktige tiltakene og tilbudene som faktisk møter studentenes behov? Velkommen til en konferanse der vi ser fremover og diskuterer hvordan vi kan styrke gjennomføringen og redusere frafall – på en måte som gir varig effekt. 

Konferansen er gratis for alle deltagere fra nettverkets medeiere.

Påmelding til konferansen er fulltegnet, venteliste er også nå stengt!

Program:


Onsdag 3. desember


Kl. 10.00: Registrering til konferansen


Kl. 11.00: Åpning av konferansen

Ved Gunnar Yttrirektor ved Høgskulen på Vestlandet, Kenneth Stienvelferdsdirektør ved Studentsamskipnaden på Vestlandet og June Borge Doornich, leder for LÆR-VEL.


Kl. 11.30: Plenumssesjon

ved Nora-Marie Brattebø, seniorrådgiver utdanningskvalitet ved NTNU, og Benedicte Nordlie, studentlivskoordinator i Studentsamskipnaden i Agder.

Vi står midt i en omfattende omstilling, drevet av globale spenninger, klima- og naturendringer, fremvekst av nye teknologier og et økende behov for kompetent arbeidskraft. I dette bildet forventes det at universitets- og høyskolesektoren skal bidra aktivt til å løse samfunnets største utfordringer – fra grønn og digital omstilling til sosial og økonomisk bærekraft. Regjeringen stiller tydelige krav til sektoren om å levere høy kvalitet, styrke relevans og tilgjengelighet, og samtidig tilpasse seg strammere økonomiske rammer. Den nye finansieringsmodellen og demografiske endringer – med færre unge i flere regioner – forsterker behovet for strategisk tilpasning. I dette landskapet må både utdanningsinstitusjoner og studentsamskipnader tenke nytt: Hvordan responderer og omstiller sektoren seg aktivt i møte med endringene i eksterne omgivelser? Hvordan sikrer vi et læringsmiljø og en studentvelferd som fremmer gjennomføring? Og hvordan bygger vi tettere samarbeid for å møte fremtidens krav?

ved Siv-Elisabeth Skjelbred, seniorforsker ved Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) 

Til tross for tydelig økonomiske insentiver for å ta studiepoeng og fullføre graden, er det mange studenter som ikke klarer å følge planlagt studieprogresjon. Hva står i veien? Foredraget presenterer funn fra Dished-prosjektet om barrierer for studieprogresjon, og diskuterer insentivers rolle i høyere utdanning.


Kl. 12.30: Lunsj


Kl. 13.45: Parallelle sesjoner 1

STEM-identitet og tilhørighet som faktor for gjennomføring av realfaglige og teknologiske studieprogram.

Studentenes følelse av tilhørighet og identitet i STEM-fagene (Science, Technology and Engineering) kan være en faktor for gjennomføring. Vi ønsker å introdusere STEM-identitet og diskutere hvordan vi kan være med å styrke studentenes tilhørighet til fagene for å hindre frafall. Hva er det vi gjør og ikke gjør som bygger identitet?

Om sesjonen:

Rom: C230

Format: Workshop

Varighet: 60 minutter

Ansvarlig for workshop: Tor Olav Berg jobber som rekrutteringsansvarlig ved Fakultet for naturvitenskap og teknologi i Tromsø, der han jobber med rekruttering av studenter til fakultetets studieprogrammer. I perioden 2024-2026 er han prosjektleder for “Mangfold i STEM” et BALANSE+-prosjekt finansiert av NFR for å jobbe med likestilling, inkludering og mangfold i høyere utdanning.

Fra stress til suksess

Workshopen vil ha fokus på betydingen av psykologisk trygghet for læring i høyere utdanning, samt kunnskap om studenters og fagansattes erfaringer med både høy og lav grad av psykologisk trygghet. Deltager i workshopen vorkshopen vil få anlending til å utforske og reflektere over erfaringer fra egen praksis knyttet til pskologisk trygghet hos studenter.

Om sesjonen:

Rom: C229

Format: Workshop

Varighet: 60 minutter

Ansvarlig:

  • Anne M. Glømmen, Førstelektor samfunnsvitenskap, vekt på velferdsfag og inkluderingskompetanse v/ Institutt for velferd, ledelse og organisasjon, HIØ.
  • Max Zebastian Gösta Jochnick, Student ved BA Innovasjon og prosjektledelse, Institutt for økonomi, innovasjon og samfunn, HIØ
  • Beate Sæthern, Høgskolelektor, Fakultet for sosialfag, VID.
  • Trond Åge Langvik, Samspille AS, har en sammensatt forskningsbakgrunn og erfaring fra mange ulike prosjekter.

Gjennomstrømning og frafallsproblematikk ved Norges eneste audiologutdanning.

Norges eneste audiologutdanning har ansvar for å sikre at Norge har nok audiografer til å møte den økende hørselsproblematikken blant befolkningen. Studieprogrammet har i lengre tid slitt med frafall av studenter underveis i utdanningen. Vi ønsker å presentere de tiltakene vi har gjort og hvilken effekt de har hatt.

Klassevise treff – fra nervøs til trygg sammen med oss

Klassevise treff er et lavterskeltiltak fra SiMolde som styrker trygghet og fellesskap blant nye studenter. Gjennom uformelle samlinger med mat, bli kjent-aktiviteter og informasjon om samskipnadens tilbud, skapes tidlig tilhørighet. Tiltaket gir studentene en god start, og fremmer trivsel, inkludering og samhold – fra første studiedag.

Hvordan kan vi være med på å skape sosiale fellesskap som forebygger frafall og styrker tilhørighet blant nye studenter?

I denne show and tell-presentasjonen gir vi innblikk i hvordan målrettede tiltak kan bidra til at førsteårsstudenter både blir – og trives. Vi deler fra workshopen vi tilbyr våre nye studenter, der kreative icebreakere og refleksjonsoppgaver brukes for å bygge fellesskap, trygghet og tilhørighet.

Om sesjonen:

Rom: C226

Format: Show-and-tell

Varighet: 60 minutter (fem minutter presentasjon av hver i plenum og videre diskusjoner på hvert sitt bord)

Ansvarlig:

Gjennomstrømning og frafallsproblematikk ved Norges eneste audiologutdanning.

Studiekonsulenter ved Institutt for nevromedisin og bevegelsesvitenskap ved NTNU. Vibeke Setten er utdannet samfunnsviter med master i sosialantropologi. Jobber i hovedsak opp mot eksamen, timeplan og praksis på tvers av instituttets studieprogram. Caroline Holden er utdannet som samfunnsviter med master i pedagogikk. Jobber i hovedsak opp mot studieprogramledere og med oppfølging av studenter på tvers av program.»

Klassevise treff – fra nervøs til trygg sammen med oss

  • Eva-Merete O. Børstad: Utdannet pedagog, og har jobbet i SiMolde siden 2012. Nå er hun leder for avd. Helse og studentliv i SiMolde. Opptatt av å videreutvikle gode tjenester for studentene.
  • Karen Wiik: Utdannet pedagog, og har også bakgrunn som MOT-informatør. Jobber som studiemiljøkoordinator i Studentsamskipnaden i Molde (avdeling Kristiansund), og har vært ansatt siden høsten 2024. Hjertesak: Å se hele mennesket, og bidra til et levende og varmt studiemiljø.

Hvordan kan vi være med på å skape sosiale fellesskap som forebygger frafall og styrker tilhørighet blant nye studenter?

Åshild Jakobsen og Line Vråberg jobber til daglig som samtaleterapeuter ved Studenthelsetjenesten i Norges arktiske studentsamskipnad, campus Tromsø. Blant annet jobber de med forebyggende tiltak for førsteårsstudenter, som workshop og opplæring av studentmentorer.

Smooth studentliv

Studentfrivillighet er mer enn hygge. Frivilligheten kan være nøkkelen til å minske frafall og styrke gjennomstrømming. Hvordan kan linjeforeninger, studentidrett og studentorganisasjoner bidra til bedre trivsel og helse? Innlegget utfordrer oss til å se på hele studenthverdagen og løfte blikk også utenfor undervisningsrommet.

Hvordan kan vi hjelpe studenter som strever med utsettelser og konsentrasjon? Erfaringer fra Fokus – en workshop i SiO helse

Innlegget presenterer en todagers workshop i SiO Helse utviklet som svar på økende konsentrasjonsvansker rapportert av fastleger og studenter. Vi går gjennom refleksjonsoppgavene og verktøyene studentene arbeider med, og hvordan de støtter hverandre i prosessen. Vi gjennomgår oppmøte, frafall og studentenes egne erfaringer og tips.

Om sesjonen:

Rom: AUD8

Format: Paper presentasjon

Varighet: 60 min (30 minutter pr. presentatør)

Ansvarlig:

Smooth studentliv

Hallgeir Mandelid Østensen, Studenttinget på Vestlandet. I 2021 begynte han på økonomi og administrasjon på UiA. Etter et semester droppet han ut som følge av lav trivsel og lite sosialt nettverk. To år senere startet han på GLU 1-7 ved HVL campus Bergen. I dag er han frikjøpt for å jobbe 100% med studentpolitikk gjennom Studenttinget på Vestlandet, hvor han sitter med fag- og forskningspolitisk ansvar.

Hvordan kan vi hjelpe studenter som strever med utsettelser og konsentrasjon? Erfaringer fra Fokus – en workshop i SiO helse

  • Siri Anette Hansen er ansatt som rådgiver ved SiO Helse. Hun har bakgrunn som klinisk sosionom og arbeidet med studenthelse i 15 år. I tillegg har hun hatt prosjektlederansvar for flere prosjekter i helsefremmende avdeling i SiO.
  • Zandra Kleven er ansatt som rådgiver ved SiO Helse og Helsefremmende avdeling. Hun har ansvaret for kursdriften i SiO. Hun har bakgrunn som klinisk sosionom, og vært ansatt i SiO Helse i 9 år.

Hvordan kan psykososialt arbeid i klasserommet styrke læringsmiljø, trivsel og gjennomføring? SINN deler erfaringer fra høsten 2025.

Hvordan kan studentsamskipnadene bidra til et godt læringsmiljø? Kan psykososialt arbeid i klasserommet øke trivsel og gjennomføring? SINN deler erfaringer fra klasserom høsten 2025 og inviterer til plenumsdiskusjon rundt temaet.

Sammen om studentenes trivsel – samarbeid for psykisk helse i høyere utdanning

Hvordan kan vi styrke psykisk helse og gjennomføring i høyere utdanning? Sammen Psykisk helse deler erfaringer fra fem års samarbeid med læreinstitusjoner, trender blant studenter og konkrete tiltak. Vi utforsker lokale muligheter og hvordan ansatte kan bidra til et inkluderende læringsmiljø.

Noe for alle og nødvendig for noen: de fem læringsmiljøområdene og universell utforming

(kommer)

Om sesjonen:

Rom:

Format: Show and tell

Varighet: 60 minutter (fem minutter presentasjon av hver i plenum og videre diskusjoner på hvert sitt bord)

Ansvarlig:

Hvordan kan psykososialt arbeid i klasserommet styrke læringsmiljø, trivsel og gjennomføring? SINN deler erfaringer fra høsten 2025.

Ingrid Kolloen, veileder og prosjektkoordinator seksuell helse og Ane Skagestein Omholt, prosjektmedarbeider Trygg Student. Begge ansatt i velferdsavdeling i SINN

Sammen om studentenes trivsel – samarbeid for psykisk helse i høyere utdanning

  • Berit Christine Nestås, rådgiver ved Sammen psykisk helse.
  • Tine Øverseth Blomfeldt, rådgiver ved Sammen psykisk helse.
  • Gjertrud Ekerhovd, psykolog Sammen psykisk helse.
Noe for alle og nødvendig for noen: de fem læringsmiljøområdene og universell utforming

(kommer)


Kl. 14.45: Pause


Kl. 15.15: Plenumssesjon

ved Nina Vogt, høyskolelektor ved BI.  

Entusiasme og engasjement for læring skjer gjennom et trygt læringsmiljø der studentene deltar i kreative aktiviteter og øvelser som skaper felles læringsglede. Alle som møter studenter i sin hverdag kan bidra til å bygge en kultur der læring oppleves som meningsfull, motiverende og morsom – gjennom små og enkle grep som vekker engasjement, fremmer trygghet og gir rom for at studentene tør å bidra, feile og vokse. 


Kl. 16.00: Dagsprogram slutt


Kl. 19.00: Kveldsarrangement

Etter en dag fylt med faglig inspirasjon samles vi til en sosial og uformell kveld på Kronbar – i ekte studentånd. Det blir servert pizza og underholdning, og historiker og bergenser Morten Hammerborg står for et humoristisk innslag. Han tar oss med på en skråblikkpreget reise gjennom bergenspatriotisme og høyere utdannings historie, med rom for både latter og gode samtaler.

Dette er en hyggelig anledning til å fortsette praten i uformelle omgivelser. Merk at det er begrenset antall plasser og at arrangementet krever påmelding.

(sendes ut egen påmelding til alle påmeldte på konferansen)


Torsdag 4. desember


Kl. 08.00-08.45: Pust og avspenning

(frivillig aktivitet)


Vi senker tempoet med enkle øvelser der pust og avspenning står i sentrum. Her får du muligheten til å erstatte det å gjøre med det å være. Du trenger ikke skifte – vanlige klær fungerer fint, og du kan gå rett videre til konferansen etterpå.


Kl. 09.00: World Cafè

World Café bygger på ideen om at de mest meningsfulle samtalene skjer i uformelle og trygge omgivelser – slik som rundt et kafébord. Metoden skaper et rom hvor mennesker kan dele tanker, lytte aktivt og sammen utforske nye perspektiver og bygge felles forståelse.

Under denne økten inviteres alle deltakere til å foreslå temaer de ønsker å diskutere i World Café-formatet. Temaene kan være knyttet til konferansens overordnede tematikk, eller til andre spørsmål som berører studenters læringsmiljø og velferd.

Målet med denne plenumssesjonen er å:

  • Utforske komplekse temaer uten å lete etter «riktige svar».
  • Skape fellesskap, engasjement og dialog på tvers av erfaringer.
  • Erfaringsdeling og mangfoldige perspektiver.
  • Inspirere til nye ideer, tiltak og samarbeid.

Kl. 10.30: Pause


Kl. 11.00: Plenumssesjon

ved Lea-Sofie Thomsen Lie, leder Studenttinget NTNU, Sjur Selsvik, styreleder Sammen, Magnus Moen, leder av Studentparlamentet Universitetet i Agder, Elisabeth Evelyn Gjedrem, leder av Velferdstinget Oslo og Akershus, Inger Christin Hystad Barane, nestleder Studenttinget på Vestlandet.

Innlegg og paneldebatt fra studentene selv. Oppdateres.


Kl. 12.00: Lunsj


Kl. 13.00: Parallelle sesjoner 2

Fra veileder til coach – hvordan faglig coaching kan styrke studenters mestring, tilhørighet og gjennomføring.

Workshoppen utforsker hvordan faglig coaching kan redusere frafall ved å styrke studenters mestring, tilhørighet og selvregulert læring. Erfaringer fra et pilotprosjekt ved Høyskolen Kristiania viser at en coachende faglig rolle øker trygghet og eierskap til læring – og bidrar til bedre gjennomføring i høyere utdanning.

Om sesjonen:

Rom: C230

Format: Workshop

Varighet: 60 minutter

Ansvarlig:

Carina Johansson Nyvoll er høyskolelektor og har ansvar for arbeidsintegrert læring i praksis for bachelorstudenter ved Høyskolen Kristiania og underviser i tillegg i fag som salgspsykologi og kundeopplevelser, teamutvikling og kompetanseledelse. I rollen som fagperson, underviser og forsker, er hun opptatt av mennesker, læring og utvikling, og av å skape psykologisk trygge læringsmiljøer som fremmer mestring og arbeidslivsrelevans. Hun brenner for å bygge bro mellom akademia og næringslivet, slik at studentene får kompetanse som er direkte anvendbar i arbeidslivet. Hun har også forsket på egen undervisningspraksis og personlig merkevarebygging, og har bidratt med presentasjoner og faglige innlegg på konferanser både nasjonalt og internasjonalt.»

Men in nursing education: Building Belonging, Boosting Numbers, Breaking Barriers

Prosjektet «Menn i sykepleie» ved OsloMet arbeider for å redusere frafall blant mannlige sykepleierstudenter gjennom fellesskap, rollemodeller og faglig identitetsbygging. Tiltaket kombinerer sosiale og faglige aktiviteter med studentmedvirkning og samarbeid med praksisfeltet for å styrke gjennomføring og trivsel.

Om sesjonen:

Rom: C229

Format: Workshop

Varighet: 60 minutter

Ansvarlig for workshop: Marko Stojiljkovic, førstelektor på sykepleierutdanningen siden 2019. Årets underviser på OsloMet i 2023. Sykepleier og veileder. Prosjektleder på Menn i sykepleie prosjektet.

Prosessrettferdighet – lærdom fra krevende studentsaker

I møte med misnøye og frafallsrisiko, er det avgjørende å forstå hvordan vi best kan støtte studentene i krevende saker. Gjennom vårt arbeid som studentombud har vi fått verdifull innsikt i hva som gjør prosesser håndterbare, og hva som kan føre til frustrasjon og mistillit. Prosessrettferdighet er en sentral faktor i disse situasjonene, som handler om hvordan prosessen oppleves av studenten. Prosessrettferdighet ivaretas gjennom ærlig og åpen kommunikasjon og gir studenten reelle muligheter til å bli hørt. Prosessuelle rettigheter, derimot, er de formelle reglene og rettighetene studenten har, som klageadgang, kontradiksjon og frister. Begge er viktige, men for opplevelsen av rettferdighet er den menneskelige kontakten essensiell. Når myndighetspersonen møter studenten med omsorg og respekt, skapes et fundament for tillit som kan være avgjørende for aksepten av utfallet, og dermed også for forebygging av frafallet.

Samarbeidsprosjekt for samskipnadene: Nytt system for lag og foreninger

Nå har den Arktiske Samskipnad, SiT, Sammen og SiO gått sammen om å utvikle et nytt system for studentforeninger og lag, og vi vil presentere dette samarbeidsprosjektet og utvikling av dette administrasjonssystemet – prosjektorganisering, utviklingsløp og funksjonalitet i løsningen.

HVL Biblioteket som læringsarena

HVL Biblioteket gjer meir enn å låne ut bøker. Her er ein presentasjon av nokre av tenestene våre: Søkeakutten, Studieverkstaden, «Spør ein bibliotekar», Skrivehalvtimen, KI-møteplassar, kurs og undervisning.

Om sesjonen:

Rom: C226

Format: Show and tell

Varighet: 60 minutter (fem minutter presentasjon av hver i plenum og videre diskusjoner på hvert sitt bord)

Ansvarlig:

Prosessrettferdighet – lærdom fra krevende studentsaker

Lene Loy, Studentombud ved Høgskulen på Vestlandet og Hanne Marinusen, Studentombud ved Universitetet i Bergen.

Samarbeidsprosjekt for samskipnadene: Nytt system for lag og foreninger

  • Mike Fürstenberg er leder for SiO Foreninger og produkteier av det nye systemet for Lag og foreninger som systemet foreløpig heter.
  • Astrid Solum Ness er systemspesialist for dagens digitale løsning hos SiO Foreninger og jobber i prosjektet for det nye systemet.

HVL Biblioteket som læringsarena

Bodil Moss er Førstebibliotekar i bibliotekets Eining for studiestøtte ved HVL og underviser i akademisk skriving.

Hva er studentenes respons på faglig-relasjonell studiestart før Fadderuke. Inspirerer det til videre studier?

INNStart gir nye studenter ved Universitetet i Innlandet en velkomst til høyere utdanning, med fokus på trygghet, tilhørighet og inkludering. Studiestartundersøkelsen 2025 viste at studentene følte seg trygge og positive til fagansatte, men behov for forbedring i kjennskap til jobbmuligheter. 95% av studentene ser frem til kommende forelesninger.

Slik får jeg studentene til å møte opp og bli værende – erfaringer fra Ninas Pedagogiske Verktøykasse.

Hva får studentene til å bli? Jeg deler mine erfaringer med å bygge inkluderende og engasjerende læringsmiljøer der studentene føler seg sett, hørt og ønsket. Gjennom Ninas Pedagogiske Verktøykasse skapes fellesskap, faglig eierskap og mestring. Små grep som gir stor effekt og motvirker frafall.

Om sesjonen:

Hva er studentenes respons på faglig-relasjonell studiestart før Fadderuke. Inspirerer det til videre studier?

Ingar jobber med Studiestartsuka på institusjonsnivå ved Universitetet i Innlandet. Arbeidet omfatter strategisk, faglig arbeid for å forebygge frafall helt fra studiestart og med intensjon om akademisk inkludering og gode student relasjoner rundt faget før Fadderuka begynner

Iben Kardel er leder for seksjon for studenttjenester. Seksjon for studenttjenester har det overordnete ansvaret for rammedokumentene for Studiestartsuka ved Universitetet i Innlandet

Slik får jeg studentene til å møte opp og bli værende – erfaringer fra Ninas Pedagogiske Verktøykasse.

Nina er en dedikert og erfaren foreleser ved Handelshøyskolen BI, med 30 års undervisningserfaring i høyere utdanning. Hun har blitt anerkjent som en Excellent Teaching Practitioner (ETP),- en prestisjefylt utmerkelse som tildeles lærere som viser undervisning av høy kvalitet, pedagogisk innovasjon og et sterkt engasjement for studentenes læring. Gjennom karrieren har Nina mottatt flere priser for fremragende undervisning og innovasjon, spesielt for utviklingen av pedagogiske verktøy som forbedrer studentenes engasjement og læringsutbytte. Hennes undervisningsstil er preget av tydelig kommunikasjon, relevans for den virkelige verden og en sterk evne til å skape aktive og engasjerende læringsmiljøer, både personlig og på nett.

Fra elev til student

Hva trenger studenter i det pedagogiske, fysiske og psykososiale læringsmiljøet for å bli gode studenter tidlig? Hvordan kan ansatte og studenter bidra til at flere mestrer og færre faller fra? Sammen ser vi på et utkast til en veileder ved NTNU i Gjøvik, og diskuterer hvordan den kan videreutvikles og brukes.

Studentledere som nøkkel til tilhørighet og trivsel: erfaringer fra Lederakademiet

Studentfrivillighet skaper fellesskap, men lederrollen kan være krevende. Lederakademiet gir studentledere verktøy, kompetanse og nettverk for å lykkes og bygge inkluderende miljøer. Når vi investerer i lederne, styrker vi hele studentmiljøet og skaper en frivillighet som varer.

Hva påvirker sykepleiestudenters studieprogresjon og frafall?

Følgeprosjekt Bacehlor i sykepleie Kull 2024 har som formål å undersøke faktorer som fremmer og hemmer læring, samt undersøke frafall og studieprogresjon (forlenget løp). Vi ønsker å forstå mer om det er sammenhenger mellom studentenes bakgrunn i karakterer (matte, norsk, fremmedspråk) og hvordan de klarer seg på studiet. VID har to campuser, og for det ene stedet ser vi også på selvrapporterte data om studentens motivasjon for å bli sykepleiere og for å studere.

Om sesjonen:

Rom: Fyrrommet

Format: Show and tell

Varighet: 60 minutter (fem minutter presentasjon av hver i plenum og videre diskusjoner på hvert sitt bord)

Ansvarlig:

Fra elev til student

Hege Oftedal jobber som prosjektleder i prosjektet «fra elev til student» ved NTNU i Gjøvik.

Studentledere som nøkkel til tilhørighet og trivsel: erfaringer fra Lederakademiet

Julie Staff-Iversen Eikeland er rådgiver i Sammen Studentliv og prosjektkoordinator for Lederakademiet.

Hva påvirker sykepleiestudenters studieprogresjon og frafall?

Wenche Tolpinrud, Høgskolelektor ved VID og Nadia Alazraq, Førsteamanuensis ved VID.


Kl. 14.00: Pause


Kl. 14.30: Plenumssesjon

 ved Gerit Pfuhl, professor ved Institutt for psykologi, NTNU.

Når du kan velge mellom opsjoner, kan du ta beslutninger basert på dine preferanser. Men hva når du ikke kjenner alle opsjoner og eller det dukker opp nye opsjoner hele tida og andre forsvinner? Vi lever i en «lynrask» endrings-verden, hverken samfunnet eller hjernen vår er vant til. Kan vi ta gode beslutninger i volatile og disruptive tider? Foredraget / innlegget vil belyse «funksjon» av forventningsavklaringer.

ved Ingvill Skjold Thorkildsen, avdelingsleder i Sammen karriere

Før studentene vurderer å slutte, valgte de å begynne, og disse beslutningene formes ofte lenge før studiestart. Hva ligger til grunn for ungdommenes studievalg? Hvilken betydning har jobbverdier og sosial bakgrunn for hvordan de navigerer utdanning og arbeidsliv. Hvordan kan karriereteori hjelpe oss å forstå beslutningsprosessene før studiestart og valg underveis i utdanningene.

ved Viggo Krüger, professor og forskningsleder ved Griegakademiets senter for musikkterapiforsking, Universitetet i Bergen.


Kl. 16.00: Konferansen avsluttes


Vil du bidra?

Vi har mottatt mange spennende bidrag til konferansens parallelle sesjoner, og frist for å sende inn bidrag var 3. november. Veiledning til deg som vil holde innlegg på årskonferansen 2025

Praktisk info:

Konferansen er gratis for alle ansatte og studenter fra nettverkets eiende organisasjoner. Dette arrangementet er også det eneste arrangementet som er åpent for ansatte og studenter fra nettverkets ikke-eiende organisasjoner, mot betaling av deltakeravgift. Hvis du er student eller ansatt fra en ikke-eiende organisasjon påløper det en konferanseavgift på kr 1995,-.

Sted: Høgskulen på Vestlandet, Campus Bergen (Inndalsveien 28)

Når: 3-4. desember 2025. Konferansen starter kl. 11.00 den 3. desember (registering åpner kl. 10.00) og avsluttes kl. 15.45 den 4. desember.

Transport til/fra konferansen: Enten du kommer fra flyplassen eller Bergen sentrum kan du ta Bybanen til campus. Bybanen stopper like ved høgskolen, og bybanestoppet heter Kronstad. Skal du fra sentrum til campus, er reisetiden med Bybanen 10 minutter. Reisetid fra flyplassen til Kronstad er 40 minutter.

Hotell: Vi anbefaler å bestille hotell i Bergen sentrum, gjerne i nærheten av hvor Bybanen har en holdeplass. Derfra tar det kun rundt 10 minutter med banen til Campus Kronstad. Nedenfor finner du et utvalg av hoteller som kan bestilles:

Scandic Byparken (holdeplass: Byparken)

Hotel Norge by Scandic (holdeplass: Byparken)

Thon Hotel Bristol Bergen (holdeplass: Byparken)

Zander K Hotel (holdeplass: Nonneseter)

Grand Hotel Terminus (holdeplass: Nonneseter)

Scandic Ørnen (holdeplass: Nonneseter)