I min digitale pedagogiske mappe har jeg søkt å dokumentere følgende, ut fra kriteriene for meritert underviser og med tanke på at disse kriteriene også kan benyttes inn i en dosentsøknad:
Kriterium 1: Fokus på studentenes læring
- Beskrivelser av og begrunnelser for undervisning- og veiledningsopplegg (Eksempelvis: 1, 2, 3)
- Undervisningsmateriell og læremidler
(Eksempelvis: 1, 2, 3 , 4 og 5) - Fagfellevurdering – kollegaveiledninger
(Eksempelvis: 1, 2, 3, 4) - Studentevalueringer (Eksempelvis: 1)
- Film/video av egen undervisning (i eller utenfor klasserom)
(Eksempelvis: 1, 2) - Publiserte konferanse- og tidsskriftsartikler hvor studenters læring og pedagogikk er sentralt (Eksempelvis: 1)
Kriterium 2: Systematisk og reflektert utvikling av undervisning og veiledning over tid
- Kommentarer til og refleksjon over egen undervisning, veiledning og utviklingsarbeid (Eksempelvis: 1 )
- Vise hvordan erfaringer og refleksjoner har bidratt til videreutvikling av egen undervisning- og veiledningspraksis. (Eksempelvis: 1)
- Dokumentasjon av kurs- og konferansedeltakelse. (Eksempelvis: 1)
- Ulike typer publikasjoner om undervisning og veiledning. (Eksempelvis: 1)
- Søkeren har bidratt til å styrke arbeidet med internasjonalisering innen utdanningsfeltet, med siktemål om å heve utdanningskvaliteten. [Her er det særlig punktene «Veilede eller undervise internasjonale studenter på engelsk eller annet ikke-skandinavisk språk» og «Utvikle internasjonalt orienterte studier som særlig er rettet mot å rekruttere internasjonale studenter» som jeg vil trekke frem. Å ha engelsk pensum i de emner og studieprogram jeg har ansvar for er en selvfølge ved et universitet, så dette anser jeg som unødvendig å fremheve]. (Eksempelvis: 1, 2, 3, 4 , 5 og 6)
Kriterium 3: En kollegial holdning og fokus på kollektiv utvikling

Tildelt av Open Education Europa, 03.02.2016
UTDANNINGSFAGLIG KOMPETANSE
I Nord universitets «Veileder for dokumentasjon av utdanningsfaglig kompetanse» vises det til at for å få opprykk til dosent kreves Grunnkurs universitetspedagogikk min. 200 t eller relevante kurs min. 40 t + min 1 årsverk undervisning/veiledning i høyere utdanning.
Jeg har:
- Pedagogisk eksamen (Ped.Sem), bestående av Pedagogisk teori, Fagmetodikk og Praktisk undervisningsmetodikk. Hospitering ved Hop ungdomsskole og Fana Gymnas. Varighet: Ett semester (1991).
- Over 20 års erfaring som foreleser/ veileder og fagansvarlig i høyere utdanning (høgskole og universitet). (Høst 2001 – d.d.)
- To års erfaring som lærer i videregående skole (Høst 1999 – Vår 2001).
- 13 års erfaring med annen form for veiledning (ansattes bruk av digital teknologi (IT-sjef ved HiNe) og veiledning av befal i utføring av ledelse (Stabsrådgiver NTSFD). (Høst 1993 – Vår 1999. Desember 2013 – Januar 2021).
Jeg har i over 20 år drevet med studentaktiv læring, herunder aktiv bruk av ulike former for digitalisering (inklusive nettstøttet undervisning).
Jeg har også i over 20 år jobbet med ren asynkron nettbasert undervisning, herunder veiledning og vurdering.
Men jeg har ikke tatt verken Uniped, Digiped, kurs i Studentaktivt læringsdesign, eller Engageped. Dette kan være en svakhet, selv om mine to tidligere kommisjoner mente at den utdanningsfaglige kompetansen var ivaretatt ut fra kombinasjonen av Ped.Sem (som i seg selv er regnet som et for lite kurs) og lang undervisningspraksis. Typisk nok ble ikke den militære veilederutdanningen tillagt noe vekt.
Videre har jeg siden 2003 forsket på egen undervisning og formidlet mine resultater i internasjonale publikasjoner.
Tidslinje (utvalg)
- 1991: Hovedfag i informasjonsvitenskap (IKT-sikkerhet), Ped.Sem.
- 1993: Ansatt som system- og AV-ansvarlig Nesna Lærerhøgskole
- 1994: IT-sjef Høgskolen i Nesna
- 1994/1995: Utvikler HiNe sine første websider. Operative februar 95.
- 1996: Første forsøk med websider og CuSeeMe-video knyttet til e-læring
- 1999: Første internasjonale artikkel om nettbasert undervisning, publisert på alt.education.distance
- 1999: Ansatt som systemansvarl. og lektor i Informatikk linjefag, Hitra vgs.
- 2000: Første forsøk med «flipped classroom» og bruk av Internett (ICQ) som «klasserom», samt bruk av kommersielt dataspill (multiplayer) for å illustrere poeng knyttet til nettverk, Hitra vgs.
- 2001: Ansatt som lektor i informatikk, deretter som stipendiat, Informatikkseksjonen, Høgskolen i Nesna
- 2001: Leder forsøk, som del av stipendiatarbeidet, med bruk av pedagogiske dataspill for matematikkundervisning, Fillan skole, Hitra
- 2002: Første eksperimentering med LMS (Moodle), HiNe.
- 2002: Legger om fra ordinære forelesninger til «flipped classroom» med fokus på studentaktivitet og prosjektbasert undervisning, HiNe.
- 2003: Alle forelesninger og undervisningsstoff legges åpent på web.
- 2003 – 2009: Leder undervisningsprosjektet «Gå inn i din tid» i samarbeid med Redd Barna og med deltakelse fra KRIPOS. Fokus: Internettbaserte overgrep mot barn og unge. Deltakelse fra Universitetet i Zielona Gora fra 2006. HiNe.
- 2003: Kommisjonsvurdert til Førstelektor i informatikk (IKT-sikkerhet/ Studentaktiv undervisning), HiNe.
- 2006: Oppretter første undervisningsblogg.
- 2007: Utforsker Facebook som digitalt klasserom sammen med mine samfunnsinformatikk-studenter
- 2007: Oppretter første YouTube-kanal for undervisningsvideoer.
- 2008: Oppretter første Twitter-profil for formidling og undervisning.
- 2008: Tar i bruk Second Life som «forelesningsrom» og studentaktiv arena.
- 2008: Oppretter Wiki for Samfunnsinformatikk-ressurser til bruk i undervisning ved Høgskolen i Nesna. Denne ressurssiden ble evaluert og akseptert av Intute for oppføring på deres nettside om ressurser for utdanning og forskning i samfunnsvitenskap – emne: Samfunnsinformatikk. Fagfellevurdering foretatt av University of Bristol i samarbeid med University of Birmingham, Storbritannia. Også oppført på Rob Kling Center for Social Informatics under «Wikis«, fra 2008 til 2010
- 2008 – 2011: Dekan ved Høgskolen i Nesna.
- 2011 – 2014: Dekan ved Høgskolen i Nord-Trøndelag.
- 2012: Veilederutdanning ved Heimevernets Skole og Kompetansesenter.
- 2013 – 2021: Tjenestepliktig stabsrådgiver, Sivilforsvaret, med ansvar for taktisk evaluering og veiledning av befal, samt instruksjon i navigasjon.
- 2014 – 2015: Førstelektor, IKT-Pedagogisk senter, Høgskolen i Nord-Trøndelag.
- 2015 – 2016 : Førstelektor ved Høgskolen i Nesna, Institutt for IKT.
- 2016 – d.d.: Førstelektor Nord universitet, Handelshøyskolen.
Jeg har vært aktivt tilstede på internett siden 1994 og det meste av tiden i jobbsammenheng. Sterkt påvirket av forskere som Howard Rheingold har jeg utforsket ulike muligheter for faglig bruk av verdensveven, både som foreleser og som dekan. I løpet av årene som har gått siden 1994 har jeg bygget opp en ganske så stor tilstedeværelse på nettet, og har tatt i bruk ulike sosiale medier (eller Web 2.0 som det en gang ble kalt) så snart de dukket opp.
I 1996 var jeg, i egenskap av IT-sjef del av et arbeid der websider og videokonferansesystemet CuSeeMe ble testet ut som del av Informatikkseksjonen ved HiNe sitt første e-læringstilbud. I 2006 utviklet jeg min første undervisningsblogg og i 2007 startet jeg å bruke YouTube som forelesningskanal som del av mitt arbeid med Samfunnsinformatikk, før jeg skiftet til Vimeo i 2015. I 2009 ble 4Shared benyttet for lagring av podcaster, før jeg gikk over til Soundcloud i 2015.
