Internasjonalisering

Jeg har, som de fleste av mine kolleger, hatt fokus på å formidle min undervisningsforskning i internasjonale publikasjoner og ved internasjonale konferanser. Men jeg har også utviklet en internasjonal fagmodul, utviklet digital undervisningsressurs til bruk for PhD-studenter ved Rob Kling Center for Social Informatics (Indiana University) og bidratt til seminar i Polen knyttet til overgrep mot barn og unge på Internett og forelest for Polske MBA og PhD-studenter innen fagområdene IT-kriminalitet og IT-etikk. Jeg har også vært, og er fortsatt, involvert i internasjonalt fagfellearbeid. 

Internasjonal fagmodul – Virtuell utveksling

Modulen IT103 – ICT in society and working life  fra det nettbaserte (asynkrone) studiet IKT og læring 1 (HiNe), 2006. Utviklet i samarbeid med førsteamanuensis Beata Dziedzic (nå Godejord) ved Universitetet i Zielona Gora, Polen.

Polske MBA-studenter fra UZG jobbet med arbeidskrav knyttet til Prosjekt Gå inn i din tid, sammen med norske lærere og lærerstudenter. Språk: Engelsk.
Dette var det første, og så vidt jeg vet, eneste eksempelet ved HiNe på virtuell utveksling under en formell paraply.

Noen av de polske studentene tok erfaringene fra dette studiet med seg ut i lokale skoler. Masterstudent Agnieszka Konieczna fra UZG deltok også med sitt ene arbeidskrav i heftet «Kids and Internet/ Barn og Internett – A Polish-Norwegian look at the digital world of kids/ Et Polsk-Norsk blikk på barn og unges digitale hverdag«, s. 99.

IT103 var internasjonal modul frem til HiNe gikk inn i Nord universitet, og i tillegg til polske studenter hadde vi også spanske studenter. Disse studentene var stort sett master-studenter, men en og annen PhD-student deltok også.

Ingen av studentene møtte hverandre fysisk, og de jobbet med arbeidskravene utelukkende via Moodle.


Master-student Agnieszka Konieczna, Department of Media and Information Technology, University of Zielona Gora, i samtaler med elever ved barneskole nr.  7 i Zielona Gora. Tema: Hva er Internett og hvilke farer lurer der. Temaet var basert på et arbeidskrav fra Dr. Beata Dziedzic, som del av Prosjekt Gå inn i din tid.

Internasjonalt seminar

Som del av Prosjekt Gå inn i din tid bidro jeg til et seminar arrangert av Universitetet i Zielona Gora, under ledelse av  Professor Dr. hab. Marek Furmanek og førsteamanuensis Beata Dziedzic, om overgrep mot barn og unge på Internett, med deltakere fra både UZG, nasjonale organ og det lokale politiet.


En av førsteamanuensis Beata Dziedzic sine Masterstudenter fra Universitetet i Zielona Gora fremlegger sine tanker fra arbeidet med problemstillinger gitt i IT103-ICT in society and working life. Kids Digital World – 1th Polish “Getting Involved”-Seminar, 2007


I møte med politikommisar Mariusz Olejniczak, leder for Section for Prevention, lokalpolitiet i Zielona Gora, etter det polske Gå inn i din tid-seminaret.

Digitale undervisningsmedier

Internasjonal samfunnsinformatikkblogg, 2007. Bloggen ble tatt inn som del av aktivitetene til doktorgradsstudenter ved Rob Kling center for Social Informatics, Indiana University. I 2010 ble min Samfunnsinformatikk-Wiki fagfellevurdert og inkludert i Intute sin oversikt over utdannings- og forskningsressurser innen samfunnsvitenskapelige emner.

Internasjonal undervisning

Forelesninger for MBA– og PhD-studenter ved Universitetet i Zielona Gora og Universitetet i Szczecin.

Forelesning om ulike trusler i digitale medier for Master-studenter ved Institutt for Media og Informasjonsteknologi, Universitetet i Zielona Gora, Polen (2008)


Forelesning for masterstudenter ved Universitetet i Zielona Gora i faget «Pedagogiske trusler i media», 28. September 2007

Deltagelse i internasjonale forskningsgrupper

  1. Internasjonal forskningsgruppe MILAGE  (2015-2018),
    Deltakerland: Portugal, Spania, Tyrkia og Norge
    Internasjonalt prosjektMILAGE  (2015-2018)
    Prosjektleder/ forskningsgruppeleder: Professor Mauro Figueiredo, Universidade do Algarve (UdA), Portugal
  2. Internasjonal forskningsgruppe ICTinED  (2012 – 2020)
    Deltakerland: Polen, Tsjekkia, Slovakia, Ungarn og Norge
    Internasjonalt prosjektICT in Educational Design – Processes, Materials, Resources (2012-2020)
    Prosjektleder/ forskningsgruppeleder: Professor Eunika Baron-Polańczyk, Uniwesytet Zielonogórski (UZ), Polen
  3. Internasjonal forskningsgruppe Getting Involved (2006/07 – 2008). Deltakerland: Norge og Polen
    Lokalt (med noe nasjonalt og internasjonalt samarbeid) prosjektGå inn i din tid/ Getting Involved (2006/07 – 2009)
    Prosjektleder
    : Førstelektor Per A. Godejord, Høgskolen i Nesna

Internasjonalt fagfellearbeid

  1. Journal of Information Technology Education: Innovations in Practice (JITE:IIP). On the Review Board since January 2015
  2. International Journal on E-Learning (IJEL). On the Review Board since 25.10.2015
  3. On the list of foreign reviewers for Problemy Profesjologii, Poland, 2012 -2018
  4. International Journal of Technoethics, (Review Board) 2010-2018
  5. Journal of Interactive Learning Research (JILR). On the Review Board from 2015 to 2018
  6. Reviewer of InSITE 2016. Accepted as reviewer November 2015.
    Certificate of Appreciation, 2016.
  7. Journal of Online Learning Research. On the Editorial Review Board from 08.12.2015 to 2019
  8. Paper Reviewer Committee Member, ICCSEAS 2016.
  9. Member of the International Scientific Committee, ICGIS 2016 : 18th International Conference on Geographic Information Science, San Francisco, USA, September 26 – 27, 2016
  10. Reviewing articles published in the monograph «ICT in Educational Design – Processes, Materials, Resources», Book 1 (ISBN: 978-83-7481-479-9) and Book 2 (978-83-7481-480-5), University of Zielona Góra Publishing House, 2012.

Forfatter: pagodejord

Førstelektor i IKT ved Handelshøyskolen Nord, utdannet i IKT/ IKT-sikkerhet og Jus med spesialisering i Politirett og Arbeidsrett, tidligere lokalpolitiker for Høyre, tjenestepliktig befal i Sivilforsvaret (pensjonert), over 20 års erfaring med digital distribuering av undervisning og studentaktiv undervisning.